Преходът е маратон и му трябва ясен план
Преходът така или иначе ще се случи – всеки може сам да избере дали да участва активно в планирането и изпълнението му, или не
Д-р Жужа Пишкоти-Ковач, ръководител на секретариата на Комисията по въглищата, Унгария:
Д-р Жужа Пишкоти-Ковач работи за секретариата на Унгарската комисия по въглищата като ръководител на отдела в Католическия университет „Естерхази Кароли“. Тя ще е един от лекторите на международния форум „Възможности за справедлив преход отвъд границите“, който ще се проведе на 25 септември 2024 г. в зала „Панорама“, хотел „Експо“ в София. Събитието е част от европейския проект "Преход на възможностите", изпълняван от "Бранд Медия България".
С д-р Жужа Пишкоти-Ковач разговаряме за предизвикателствата пред въглищните региони, опитa на Унгария и как преходът да бъде наистина справедлив.
Д-р Ковач, в някои европейски страни енергийният преход е в разгара си, докато в други – като България – изглежда едва сега започва. Каква е ситуацията във Вашия регион?
Унгария постигна значителен резултат през последните десетилетия по отношение на енергийния преход. Емисиите на въглероден диоксид намаляха с 43% в сравнение с 1990 г. поради обмислeното развитие и упадъка на замърсяващата тежка промишленост след смяната на режима през 1989 г. Потреблението на газ е намаляло с 20% през последните години: както домакинствата, така и предприятията се опитаха да спестят колкото е възможно повече поради високите цени на енергията. Емисиите от транспортния сектор са намалели с повече от 7%. Унгария инвестира и много в слънчева енергия: 7 гигавата капацитет е на разположение в страната сега и той може да осигури 18 – 19% от общото потребление на енергия. Съхранението на енергия е от решаващо значение за енергийния преход и Унгария ще изгради 400 мегавата капацитет за съхранение в батерии до 2026 г.
Въпреки това, ако се фокусираме върху справедливия преход, можем да кажем, че сме в началото на изпълнението му. В Унгария има три региона, които отговарят на условията за мобилизиране на ресурси от Механизма за справедлив прехо. Бараня отговаря на условията заради циментовата промишленост, докато окръзите Боршод-Абауй-Земплен и Хевеш (те образуват въглищния регион на Северна Унгария) са дом на две открити лигнитни мини и електроцентралата MVM Mátra Energia Zrt.
Централата е важен икономически фактор в областта – осигурява 4% от икономическата ефективност на областта и 25% от областта Дьондьош. Със своите 2 000 служители Mátra е един от най-големите работодатели в региона – заедно със своите дъщерни дружества и партньори от своя индустриален парк тя дава прехрана на около 3 000 семейства. Целта на собственика е да трансформира вече остарялото и неефективно работещо съоръжение за производство на електроенергия в модерна, въглеродно-спестяваща система. Електрическата централа, работеща с въглища, е отговорна за по-малко от 8% от общите вътрешни емисии на въглероден диоксид в страна. За да се подпомогне постигането на въглеродно неутралните цели на Унгария до 2050 г., в съответствие с Националния енергиен и климатичен план, е важно е да се модернизира нейната технология.
Териториалните планове за справедлив преход на окръзите бяха одобрени през декември 2022 г. от Европейската комисия. Те включват нуждите на региона и действията, които трябва да се предприемат. Управляващият орган планира да стартира първите покани тази година по Фонда за справедлив преход, като се фокусира върху подкрепата на малки и средни предприятия (МСП) за икономическа диверсификация и подобряване на тяхната енергийна ефективност. Следващите покани ще се фокусират върху подкрепата на домакинствата, които използват лигнитни въглища за отопление на дома си и са засегнати от енергийна бедност.
Разликите в скоростта на прехода са отчасти свързани с различните възприятия на засегнатите от него. Според Вас, преходът проблем ли е или решение за регионите, зависими от изкопаемите горива?
Според мен преходът винаги е предизвикателство за заинтересованите страни. В нашия случай в региона има 60-годишен икономически обект, който трябва да бъде модернизиран. Хората харесват познатите неща, промените предизвикват несигурност. Това е причината, поради която планирането има изключителна роля в този процес. Ясният и прозрачен план и комуникация могат да намалят несигурността и да увеличат доверието. Ясната комуникация е от решаващо значение. Аз лично смятам, че преходът е възможност за регионите и че може да бъде справедлив и няма да изостави никого.
Какво бихте казали на засегнатите от трансформацията, за да ги убедите с няколко думи, че преходът е нещо добро?
Това е много сложен въпрос. От 4 години се занимавам с участието на заинтересованите страни в прехода. Според моя опит е от решаващо значение да познаваме различните групи заинтересовани страни, да сме наясно с техните страхове, мечти и интереси. Ако сте наясно с тяхната мотивация, можете да намерите начин да комуникирате ситуацията. Важно е да споменем, че преходът така или иначе ще се случи, а всеки може да реши дали да участва активно в планирането и изпълнението, или не. Затова винаги насърчавам заинтересованите страни да участват в заседанията на Комисията по въглищата, да споделят своите опасения и идеи, да изразяват мнението си, когато е необходимо.
След разпадането на Съветския съюз преживяхме преход във въгледобивния регион на Северна Унгария, който обаче беше непланиран и затова социално-икономическите последици все още не са отшуменли. И това е основната разлика: Механизмът за справедлив преход е наличен, регионите не са сами, справяйки се с тези предизвикателства, това е изключителна възможност за регионите.
По време на нашата работа ние поставяме специален акцент и върху дейностите за повишаване на осведомеността. Децата на възраст между 7 и 14 години са нашата основна целева група. Ние вярваме, че трябва да променим мисленето на хората, поради което разработихме програма за повишаване на осведомеността при децата, защото те са много адаптивни и могат да отнесат посланията у дома, на родителите си, което може да промени и тяхното мислене. В програмата поставяме специален акцент върху демонстрирането на климатичните цели и подобряването на техните компетентности по отношение на устойчивостта.
От какво зависи скоростта и успехът на този преход?
Преходът изисква широк набор от знания и компетенции и има много играчи – вземащите решения, енергийните компании, съответните органи, общини, синдикати и т.н. Според мен най-важният фактор за успех е нивото на сътрудничество. Ако има истинско сътрудничество между вземащите решения, местните заинтересовани страни и другите ключови участници, това може да ускори прехода. От гледна точка на ангажираността на заинтересованите страни е изключително важно да има ясни механизми за вземане на решения, ясно определяне на отговорностите, всичко това може да допринесе за увеличаване на доверието, сътрудничеството между различните участници. Всичко това е от съществено значение за запазване на заинтересованите страни на борда. Важно е заинтересованите страни да осъзнаят естеството на прехода – това не е спринт, това е маратон.
Какво, според Вас, означава "справедлив" преход и подкрепяте ли твърдението, че "ако и един човек остане без работа, преходът вече е несправедлив"?
Справедливият преход е възможност – за хората и за професионално им развитие, за разширяване на хоризонтите им и възможност за икономическите участници да намерят своето място след ерата на изкопаемите горива и да разнообразят дейността си. Това обаче е предизвикателство, защото е нещо ново, но никой регион не е сам в това – регионите трябва да обединят силите си, за да се борят с предизвикателствата.
Кое прави прехода справедлив? Според моето разбиране той се основава на консенсус, отчита различните нужди на заинтересованите страни, особено местните нужди, зачита тяхното мнение. Случва се с приобщаващо участие на заинтересованите страни, което води до това, че хората нямат чувството, че решенията са взети през главата им. Ясната комуникация може да допринесе за постигането на справедлив преход.
Справедливият преход е поддържаща дейност, която дава възможност на всички заинтересовани страни, но не може да задължи всички да участват. Затова не можем да избегнем това, че ще има хора, които ще загубят работата си, защото не са се възползвали от възможността.
Каква е Вашата визия за енергетика без изкопаеми горива?
Според мен „енергетика без изкопаеми горива“ е предизвикателство за всички региони. Различните страни имат различни възможности поради различното им географско местоположение. Например, Южноевропейските страни са много богати на слънчева енергия, но те трябва да се справят с въпроса за съхранението ѝ. Моята визия се основава на признаването на значението на сътрудничеството – регионите трябва да си сътрудничат, за да покрият енергийните си нужди.
На 25 септември в София ще се проведе събитието „Just Transition Opportunities Across Borders“, на което ще бъдете лектор; какво могат да очакват присъстващите?
Аз мога да представя процеса на справедлив преход на въгледобивния регион на Северна Унгария от местна гледна точка. Мога да споделя и моя опит в ангажирането на заинтересованите страни, тъй като нашият Секретариат отговаря за включването на заинтересованите страни, ние изпълняваме стратегията за ангажиране на заинтересованите страни от 4 години.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.