Пренареждане на гейм пазара
Sony и Microsoft влязоха в конкуренция при новото поколение конзоли и изкупиха значими активи при разработката на видеоигри
Геймърите са в състояние да спорят за почти всичко – дали предпочитат шутъри, стратегии или друг игрови жанр. Дали си падат по фентъзи заглавия като World of Warcraft, по сай-фай като Mass Effect, или по футболни симулатори като FIFA, както и кой е любимият им герой или стриймър. Един спор обаче сякаш засенчва всички останали – дали е най-добре да играем на персонален компютър, или на конзола.
Първият вариант е по-скъп (ако искаме компютърът все пак да става за игра), но пък може да се използва и за работа, филми и всичко останало. Гейм конзолите (наричани още приставки), от своя страна, представляват специализирани компютри, създадени само за игра, които се отличават с много добри характеристики за тази цел и според преобладаващото мнение могат да направят изживяването несравнимо по-приятно. Това е един пазар за
милиарди долари
доминиран от два хегемона – японската Sony и американския софтуерен гигант Microsoft, съответно с конзолните фамилии PlayStation и Xbox. Те се опитват по всякакъв начин да получат водещия дял от сектора. До преди петнадесетина години, когато в продажба беше третото поколение приставки, сред лидерите беше още една японска фирма – Nintendo. С налагането на четвъртото поколение обаче тя беше избутана встрани от Sony и Microsoft, които останаха да спорят за лидерската позиция. А съвсем наскоро те представиха и
петата генерация конзоли
очакванията от които са големи. Няколко неща се променят в битката за следващото поколение устройства за гейминг. На първо място, новите приставки ще са много по-достъпни. Ценовата битка беше започната от Sony, която анонсира цена от 399 щ. долара за една от версиите на PlayStation 5. Microsoft отговори на предизвикателството, представяйки две версии на своето пето поколение конзоли, едната от които е бюджетна и се предлага за 299 щ. долара. Всичко това ще направи конзолният гейминг много по-достъпен и ще разшири пазара за такива устройства, както и заглавия за тях.
По-важната промяна обаче не е при цените, а при съдържанието. И преди Microsoft и Sony поставяха силен акцент върху т.нар. ексклузиви – игри, достъпни само за едната или другата конзола. За целта те разработваха заглавия вътрешно или подписваха договори за ексклузивност с външни студия. В актива на PlayStation са такива заглавия като “Last Of Us”, “God Of War”, “Horizon Zero Dawn”, “Spider-Man”, “Uncharted” и др., докато Xbox може да се похвали с ексклузивни заглавия като “Sea Of Thieves”, “Gears Of War” и абсолютния хит – фантастичната поредица „Halo”. През последните месеци обаче тази политика прерасна в истинска надпревара за
придобиване на гейм студия
Най-напред Sony инвестира 250 млн. щ. долара в 1.4% от знаковото гейм издателство Epic Games. Освен че е създател на една от най-популярните игри в момента – Fortnite, която на практика наложи Battle Royale жанра и освен това експериментира с провеждането на концерти и излъчването на филми в своя компютърно генериран свят, то има в актива си и редица други заглавия като Unreal, Unreal Tournament, Age of Wonders и Gears Of War. В добавка разполага и с един от най-популярните енджини – т.е. система за създаване на видеоигри – Unreal Engine. Неговата пета версия беше представена наскоро и вече впечатли общността на разработчиците с детайлите и реалистичните си изображения.
Истинският удар
в браншa обаче беше направен от Microsoft. Компанията закупи издателството на игри Bethesda, заедно с мрежата от по-малки издатели и студия, свързана с него под шапката ZeniMax Media. Цената на сделката е впечатляващите за бранша 7.5 млрд. щ. долара. Срещу тях софтуерният гигант от Редмънд се сдобива с цяла плеяда знакови заглавия и франчайзи, включително Fallout, Dishonored, Prey, Star Trek, Terminator, The Elder Scrolls и много други. В добавка част от ZeniMax Media е и студиото за игри id Software. Основано от Джон Кармак и Джон Ромеро, то на практика е създало и наложило шутър жанра с легендарни заглавия като Doom, Quake и Wolfenstein. Или с други думи с този ход Microsoft всъщност си купи историята и миналото на гейминг бранша.
Много от игрите на Bethesda и id Software са достъпни за конкурентните конзоли на Sony. Microsoft побърза да съобщи, че не възнамерява да превръща тези продукти в ексклузивни заглавия за своята конзола, но не е ясно дали в дългосрочен план няма да направи точно това. Междувременно гейминг пазарът е пред още една
мащабна промяна
в него влиза още един играч с огромен технологичен и финансов ресурс. Става въпрос за Google, която вече усилено налага своята абонаментна услуга за игри Stadia. Освен че се сблъскват с нов сериозен участник, компаниите от сектора на практика са изправени и пред промяната на целия бизнес модел. Абонаментните услуги, предлагащи достъп до множество популярни заглавия срещу месечна такса, имат потенциала да разтърсят пазара, още повече, че вече има и други компании, които планират да предложат подобни опции.
Така битката при крайните устройства за гейминг, от една страна, навлизането на абонаментния модел, заедно със засилващото се влияние на онлайн магазини като Steam и Epic Store, от друга, както и увеличаващата се роля на мобилните устройства като платформа за игри, са на път изцяло да предефинират гейм пазара през следващите няколко години. Резултатът ще бъде повече разнообразие от заглавия и услуги за достъп до тях за геймърите, както и повече платформи и канали за продажба за разработчиците на нови проекти.