Пристанище Констанца се задъхва от украинското зърно
Операторите на румънския порт призовават Европейския съюз да окаже реална финансова подкрепа за разширяване на капацитета
Тъй като морските пристанища на Украйна са блокирани или превзети от руските сили, съседният румънски черноморски порт Констанца се очертава като основен канал за износа на зърно от разкъсаната от войната страна. Това е най-голямото пристанище в Румъния, където се намира и най-бързо зареждащият се зърнен терминал в Европа. Откакто Владимир Путин започна войната си в Украйна на 24 февруари, там са обработени близо един милион тона зърно от нападнатата страна, пише APnews в свой анализ.
Но пристанищните оператори казват, че поддържането, да не говорим за увеличаване, на обемите зърно, които обработват, скоро може да бъде невъзможно без съгласувана подкрепа и инвестиции от Европейския съюз.
Ако искаме да продължим да помагаме на украинските фермери, се нуждаем от помощ, за да увеличим капацитета си за обработка“, каза Дан Долгин, директор на зърнените операции в главния оператор Comvex на черноморското пристанище.
„Нито един оператор не може да инвестира в инфраструктура, която ще стане излишна, след като войната приключи“, добави той.
Comvex може да обработва до 72 000 тона зърнени култури на ден. Това и близостта на Констанца по суша до Украйна и по море до Суецкия канал я правят най-добрият настоящ маршрут за украински селскостопански износ. Други алтернативи включват шосейни и железопътни пратки през западната граница на Украйна до Полша и нейните пристанища в Балтийско море.
Усилията за премахване на руската блокада не доведоха до нищо и Организацията по прехрана и земеделие на ООН предвижда до 181 милиона души в 41 страни да се сблъскат с продоволствена криза или увеличаване на нивата на глад тази година във връзка с войната в Украйна.
Само дни след руската инвазия Comvex инвестира в ново съоръжение за разтоварване, очаквайки, че съседната страна ще трябва да пренасочи своя селскостопански износ.
Това позволи на пристанището през последните четири месеца да транспортира близо милион тона украинско зърно, като по-голямата част от него пристига с шлепове по река Дунав. Но тъй като близо 20 пъти на това количество все още е блокирано в Украйна, а сезонът на лятната реколта бързо наближава в самата Румъния и други страни, които използват Констанца за своя износ, Долгин каза, че е вероятно темпът на украински доставки на зърно през неговото пристанище да се забави.
Тъй като лятната реколта в Румъния набира скорост, всички пристанищни оператори ще се обърнат към румънските зърнени култури“, предупреди той.
Заместник-министърът на земеделието на Украйна Маркиян Дмитрасевич също е притеснен. В обръщение към Европейския парламент по-рано този месец той каза, че когато операторите в Констанца се обърнат към европейските доставчици на зърно през лятото, „това допълнително ще усложни износа на украински продукти“.
Румънски и други служители на ЕС също изразиха загриженост, като през последните седмици обещаха подкрепа.
При неотдавнашно посещение в Киев с лидерите на Франция, Германия и Италия румънският президент Клаус Йоханис каза, че страната му търси възможни начини за преодоляване на „въоръжаването на износа на зърно от Русия“.
Като релевантна част от решението за продоволствената несигурност, генерирана от Русия, Румъния участва активно в улесняването на транзита на износа от Украйна и в това да служи като център за зърно, за да достигне до традиционните пазари в Близкия изток, Северна Африка и части от Азия“, каза той.
Решенията, обсъдени в Киев, каза Йоханис, включват ускоряване на доставките на шлепове по река Дунав, увеличаване на скоростта на тяхното разтоварване в румънските пристанища, нови гранични пунктове за камиони с украинско зърно и повторно отваряне на изведена от експлоатация железопътна линия, свързваща Румъния с Украйна и Молдова.
Румънски анализатор каза, че намирането на алтернативни маршрути за износ на зърно от Украйна надхвърля частните логистични компании или която и да е отделна страна, повтаряйки призива на Йоханис в Киев за международна „коалиция на желаещите“ за справяне с проблема.
Ситуацията в Украйна няма да бъде решена скоро; конфликтът може да приключи утре, но напрежението ще продължи. Ето защо трябва да се обмислят и консолидират нови транспортни маршрути“, каза Джордже Вулканеску.
Той каза, че в този смисъл има само три финансово жизнеспособни маршрута за украински износ – през Румъния, Полша или балтийските страни. Но добави, че „пристанищните оператори се нуждаят от финансова подкрепа от румънските власти, но финансирането трябва да идва от Европейския съюз“.
Вулканеску каза, че е необходима комбинация от бързи и „минимални, а не максимални“ инвестиции.
„Големите инвестиции не могат да бъдат направени бързо – трябва да търсим бързи решения за разширяване на съществуващите капацитети за съхранение и обработка на румънските пристанища“, добави той. „Ако искаме да помогнем на Украйна сега, трябва да се стремим към по-малки инвестиции, за да подобрим инфраструктурата, която вече имаме.“
Долгин от Comvex каза, че операторът иска да помогне колкото е възможно повече, но добави:
Надяваме се да видим конкретни действия, а не само изявления в подкрепа на пристанищните оператори“.