(Р)еволюцията на събитията
След като преминаха онлайн заради пандемията, конференциите и концертите се завръщат пред публиката на живо
Периодът 2020 – 2021 г. промени провеждането на събития – множеството преминаха онлайн, а немалко бяха отложени или отпаднаха завинаги от календара. Европейското първенство по футбол 2020, което се проведе през лятото на 2021 г. и Олимпиадата в Токио 2020, са най-значимите примери.
Но извън големи форуми като тези, всички зрители, артисти, организатори на събития се оказаха заедно в мач срещу неизвестността, в който печели този, който първи излезе онлайн пред публиката.
Онлайн и офлайн
В началото на 2021 г. международната платформа за събития Bizzabo представи проучване сред 400 професионалисти в ивент бизнеса. Според него след онлайн трансформацията на индустрията (над 1000% увеличение на събитията онлайн от началото на коронакризата, или повече от 52 000 събития в една от популярните платформи - 6Connex), следва годината на хибридните формати, но в тях едва 24% от запитаните имат опит. Повечето професионалисти в сферата се оптимисти, че събитията на живо се връщат, но остава фокусът върху онлайн кампаниите за популяризиране на събитията, където резултатите са по-дълготрайни и устойчиви.
Трима професионалисти в събитийния бизнес у нас споделят тези прогнози на световните лидери и са готови да ни върнат „на сцената“ след неочакваната трансформация.
Възраждане
„На зрителите им писнаха онлайн концертите. Все пак ще остане опция за онлайн събития, но под хибридна форма и за определени формати – за конференции, например“, казва Стоян Ангелов, съосновател и изпълнителен директор на Evedo - българска блокчейн платформа за организиране на събития, която работи на повече от 20 пазара в Европа, Южна Америка, Азия. Стоян посреща ковидкризата на международно бизнес събитие с големи планове, но няколко месеца по-късно преработва успешно модела на работа на компанията си.
„Цената, която платиха организаторите, е огромна. През 2020 г. повечето промоутъри изживяха един от най-тежките си моменти – някои фалираха, други търсят още търсят изход. Който е оцелял, преживява Възраждане. Погледнете към сцените в Англия, Гърция, Сърбия, Румъния. Нищо не може да замени като бизнес реалното събитие, защото хората дават за него много повече пари, отколкото за онлайн събитие, макар че то се купува от повече хора“, пояснява той.
Основателят на агенцията за организация на музикални събития „Ивентийз“ (EventEase) Иво Гуглев споделя, че виртуалните концерти са помогнали на групите и артистите да не загубят връзката с публиката. Той пояснява, че независимо от ситуацията, организаторът носи целия риск за едно събитие и винаги той е този, който губи при проблеми. „Цената на едно събитие непрекъснато върви нагоре. От друга страна, публиката може да е зажадняла, но нагласата колко може да плати за един концерт не се е променила от преди пандемията“, казва Иво.
Според Пламен Славчев, директор Дирекция „Организиране на събития“ в София Тех Парк, научно-технологичният парк е сред тези в бранша, които се оказаха с много потенциал за развитие, но с празни календари. Въпреки това за него и колегите му 2020 г. може да се опише като неочаквана възможност. „Пандемията ни позволи да насочим усилия в подобряване на инфраструктурата ни за събития. Знаково е отварянето на зала The Venue в сграда Инкубатор. Нашият Clubhouse се превърна във водеща локация за онлайн събития в София с над 100 активности. Вече разполагаме с професионално оборудване и с всичко необходимо за качественото техническо обезпечаване на онлайн и хибридни събития. През локдауна Иновационният Форум "Джон Атанасов" се превърна в дигитално студио, изцяло преоборудвахме залите в Лабораторния комплекс“, казва той. Паркът открива нишата и с арт събития, кинопрожекции, корпоративни и лайфстайл събития. Театър „Българска Армия“ и Сатиричният театър провеждат 30 постановки на открито в Амфитеатъра.
Трансформация
И тримата събеседници очакват онлайн събитията да отстъпят на форумите на живо и на хибридните, но промяната е много по-голяма. Стоян казва, че трансформацията на виртуалните събития е в посока качество. Той цитира пример със запис на концерт на Джипси Кингс в Дубай (Gypsy Kings by André Reyes Live from Dubai Opera), който се продава успешно on demand заради изпълнителите и качеството на предаването.
Онлайн трансформацията предизвиква хората „зад сцената“ – артисти, организатори, собственици на платформи за излъчване, тикетинг системи, да подобрят взаимодействието си в реална и във виртуална екосистема. Evedo се старае в посока ивент индустрията да заработи „по-ефективно и по-прозрачно“. Затова и съветът на Стоян Ангелов за успешно събитие сега е: “правилна концепция с правилните партньори, с достатъчно добър риск мениджмънт“.
Пламен допълва, че планирането на по-големи събития е насочено към есенния сезон, който се очаква да бъде доста активен. В момента се търсят предимно места за провеждане на събитие на открито и на закрито. Локациите за онлайн и хибридни събития са актуални за тематични форуми сред целева аудитория. „Съотношението онлайн и присъствени събития започва да се изравнява, като предпочитаният формат за това лято и есен ще бъде хибридният, което дава възможност да се включиш от дистанция или присъствено. Добавената стойност на София Тех Парк до голяма степен идва и от възможността за включване на водещи учени и екипи от Лабораторния комплекс на Парка“, пояснява той.
Предизвикателства
Голямото предизвикателство пред всички е осигуряване на цена на събитията, която да отговори и на повишените бюджети за техническо обезпечаване. Пламен посочва, че бюджетите, както и положените усилия, не отстъпват по никакъв начин, независимо дали събитието е за 1000 човека на живо, или ще се случи онлайн с 10 човека в студио. Той коментира, че предвид липсата на възможност за нетуъркинг, срещи на живо и допълнителни активности към живите събития, най-важното за онлайн активностите е съдържанието, за да привлече аудитория.
Иво Гуглев допълва, че посещаемостта ще се увеличава с намаляване на риска от пандемията. „Онлайн концертите ще намалеят драстично, защото много трудно през тях може да се покрият разходите за продукция и хонорарите на артистите. Надяваме се през 2022 г. да можем отново да върнем нормалния ритъм на концерти и турнета на всички банди без ограничения в пътуването и в капацитета на залите”, завършва той с оптимизъм.
Текстът е част от бр. 103 на сп. „Икономика“. Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.