Румъния се бави с ключов проект по своя План за възстановяване
Покупката на 12 електрически мотриси, задвижвани от водородни горивни клетки, остава под въпрос
Румъния ще се забави с един от ключовите си проекти по своя Плана за възстановяване, а именно – покупката на 12 електрически мотриси, задвижвани от водородни горивни клетки. Проектът е на стойност 507 млн. евро и представлява около 5% от цялото финансиране за Румъния по европейския инструмент.
Румъния спря търга за новите влакове в сряда, тъй като нито една компания не прояви интерес към поръчката и така и не бе получена нито една оферта.
В допълнение към дванадесетте влака, задвижвани с водород, договорът включваше услуги по поддръжка и ремонт за 15 години, както и услуги за зареждане с водородно гориво. Предвижда се и опция за потенциално удължаване на срока за ремонт и поддръжка с още 15 години.
Националната железопътна компания (RRA) на страната заяви, че ще анализира решения за възобновяване на процедурата възможно най-скоро, така че да достигне целите в ПВУ и да усвои средствата, отпуснати за железопътната система на страната.
Търгът стартира през октомври 2022 г., като заинтересованите страни можеха да подават оферти до 7 февруари 2023 г.
Влаковете ще се използват по маршрути по договори за обществени услуги по неелектрифицираните железопътни линии Букурещ – Питещ, Букурещ – Летище Анри Коанда, Букурещ – Търговище и Питещ – Куртя де Арджеш.
България от своя страна също се бави със своя ключов проект в железопътния сектор, а именно – покупката на нови влакове и локомотиви. За разлика от Румъния обаче в България търг все още не е обявяван и вече закъснява с месеци от индикативната дата. По последна информация търговете ще бъдат открити в началото на 2023 г., стана ясно в началото на миналия месец от отговор на транспортния министър Христо Алексиев.