Шуменското училище, което успешно прилага иновациите в образованието
Ученици от СУ „Панайот Волов“ са разработили „Умни чорапки“ за хора с деменция и дрегер за алкохол със сензор за газове, който отчита изпаренията в издишания въздух
В СУ „Панайот Волов“, гр. Шумен, се обучават 850 ученици от 1. до 12. клас. В гимназиален етап те се профилират в областта на софтуерните и хардуерните науки, както и в две професионални паралелки – „Графичен дизайн“ и „Компютърна графика“. Основната задача, която си поставя училището, е да съчетава образователните традиции, които са натрупани през 176-годишната му история, и иновациите. Екипът на СУ „Панайот Волов“ се старае да развива потенциална на всяко дете, като търси талантите и им дава възможност да го разгърне.
Ние подготвяме нашите учениците още от начален етап в областта на науката и технологиите. Така в следващите образователни етапи те имат възможността да надграждат и развиват своите умения и таланти. По този начин постигаме една устойчивост в образователния процес“, заяви пред Economic.bg Росина Инджева, директор на СУ „Панайот Волов“, гр. Шумен.
През 2018 г. училището става иновативно, а теоретичните знания по отделните предмети се прилагат в проекти. В СУ „Панайот Волов“ използват проектно-базирано обучение и интегративни уроци, които се реализират от един или двама преподаватели, а последната им иновация е организирана в тематични проектни седмици.
Глобалните теми в учебния процес
„Настоящият ни проект е „Преоткриваме себе си, опознаваме света и проектираме бъдещето” и се осъществява с ученици от трети до седми клас - над 350 ученици в 13 паралелки. Проектните седмици са подчинени на глобална тема, която преподавателите по изучаваните предмети обвързват с тема от учебното съдържание и така те интегрират реални проблемни ситуации чрез решаване на различни научни въпроси. По този начин се стимулира активното учене и критичното мислене. Смятаме, че така се повишават образователните резултати на нашите ученици и тяхната удовлетвореност от учебния процес“, каза още Инджева.
Глобалните теми в училището са най-разнообразни. Така например в трети клас темата е „Изразяваме себе си“ – в проектните дейности учениците се запознават с представители на различните професии, като правят проучвания, анкети и по този начин поректират своето бъдеще. В ролята на ментори влизат по-големите ученици от професионалните и профилираните паралелки, които всъщност запознават по-малките с професиите на бъдещето и възможностите, които те дават.
В четвърти клас пък глобалната тема е „Заедно можем повече”. Тук учениците опознават света на пчелите, като посещават ферма за пчели, прилагат арт терапия в училище, създават различни пчелни продукти и продължават темата като опознават билките и тяхното приложение, като ги засаждат в двора на училището. Имаме и училищна градина, в която учениците от екоклуба в начален етап засаждат и отглеждат зеленчуците“, обясни директорът на СУ „Панайот Волов“, гр. Шумен.
Петокласниците изучават опита на предците и древния свят чрез изкуството през вековете с помощта на глобалната тема „Кой съм аз?“, а в шести клас чрез темата „Аз и светът около мен“ учениците проучват изобретенията в човешката история и експериментират като създават различни прототипи.
„Например, шестокласниците създават дизайн на огледало, което прави здравна диагностика в домашни условия или дизайн на чадър, който изготвя прогноза за времето. Също така дизайн на дреха, която е приложима във всеки сезон и която регулира температурата около тялото, като технологичното описание на този прототип е генерирано с помощта на изкуствен интелект. Всичко това има за цел да провокира креативността на децата“, допълни Инджева.
В седми клас глобалната тема е „Аз съм час от света”, където учениците проучват и анализират климатичните промени, създават екопродукти, като например сапуни и свещи от природни суровини. Седмокласниците също така изучават проблема с наличието на микропластмаса в природата и нейното влияние върху човешкия организъм. На учениците тепърва им предстои да издадат образователни видеа, които представят проблема с микропластмасата в Черно море.
Клубове за занимания по интереси
На територията на училището функционират над 40 клуба за занимания по интереси в различни области - изкуства, спорт, наука, литература, математика. В училищния клуб по роботика – Power Vortex – учениците съчетават иновативните идеи и българските традиции. Пример за това е проектът „Умни чорапки”, в който децата се учат да плетат традиционни български плетени чорапи. В тях те програмират тракер, поставят го джоб в самия чорап, като по този начин лесно може да се проследи местоположението на даден човек. Продуктът е приложим за хора с деменция и други ментални проблеми, а чрез този проект учениците показват не само техническите си умения, но и социалната си ангажираност.
Друг такъв техен общественополезен проект е дрегерът за алкохол, който създадоха. Прототипът му е с размерите на кутия за обувки, дрегерът има сензор за газове, който отчита изпаренията в издишания въздух и е свързан с компютър, на чийто екран се визуализира количеството алкохол у водача на МПС. Този проект беше представен пред ОД на МВР – Шумен и получи висока оценка от тяхна страна за своята полезност и приложимост, а желанието им беше продуктът да се доусъвършенства, а учениците ни да направят първия български дрегер за алкохол“, обясни Росина Инджева.
Ролята на бизнеса
Местния бизнес и институциите в града активно се включва в учебния процес. Освен това училището работи със SoftUni, „Телерик Академия“ и с най-големия производител на отоплителни уреди за дома - TESY.
С компанията тясно работи клуба ни по роботика – учениците ходят на посещение там и обменят идеи за бъдещи проекти. В областта на графичния дизайн и компютърната графика учениците ходят на практика в дизайнерски студиа и рекламни агенции, които са базирани в гр. Шумен. Така например наша ученичка започна работа в рекламна агенция само няколко месеца след като завърши средното си образование. Ето как още от училище ние подготвяме учениците за това да са професионалисти в реалния живот“, допълни Инджева.
Иновативни учители и материалната база
Директорът на СУ „Панайот Волов“, гр. Шумен обясни, че педагозите в училището постоянно се обучават, като повишават своите знания и умения.
В училището ни всяка година има амбициозен план за квалификационната дейност на учителите. Те участват и в различни научни конференции, където могат да покажат докъде са стигнали в своето ниво на професионализъм, а и да се вдъхновят за нови идеи. Педагозите на СУ „Панайот Волов” имат и страница във Facebook, където споделят своите иновативни образователни практики и уроци“, каза още тя.
Материалната база на СУ „Панайот Волов”, Шумен също е отлична. Обучението в училището е организирано в кабинетна система по различните предмети. Във всеки кабинет е осигурен високоскоростен интернет, мултимедийни проектори, интерактивни дъски и специализирана научна литература. Училището разполага и с 8 компютърни кабинета, оборудвани със най-съвременната техника, включително и с графични таблети, необходими за профилираното и професионалното обучение на учениците.
„Все още нямаме STEM център, но сме кандидатствали за такъв, имаме одобрение и очакваме подписване на договор за започване на неговото изграждане. С реализацията на това пространство, обучението на учениците ни ще стане още по-практически приложимо“, заключи Росина Инджева.