Транспортният бизнес се обяви срещу новите европейски регулации
Старите страни-членки се опитват да изтласкат източноевропейските превозвачи от бизнеса
Транспортният бизнес се обедини срещу новите европейски регулации. Според представителите на големи транспортно-логистични компании новите предложения са изцяло в полза на старите страни членки, които се опитват да изтласкат източноевропейските превозвачи от бизнеса.
В края на миналия месец Европейската комисия (EК) представи „Европа в движение“ - пакет от осем инициативи в сферата на мобилността и транспорта с цел да се помогне на сектора да запази своята конкурентоспособност. Но според българските превозвачи това са явни протекционистични мерки от страна на Франция, Германия, Австрия, Италия, Белгия, Люксембург и Швеция, които целят изтласкването на източноевропейски превозвачи от бизнеса в Европа.
На среща в
Европейския парламент (ЕП),
инициирана от транспортното министерство, между представители на българския
транспортно-логистичен бизнес и български евродепутати бяха обсъдени законодателните
предложения на ЕК. Изп. директор на логистичната компания Discordia и член на
УС на КРИБ Христо Христов припомни, че България исторически има големи традиции
в този бранш и днес успява да увеличава присъствието си в Европа, благодарение
на конкурентоспособността на българските транспортно-логистични компании и
високия професионализъм на техните служители, работници, шофьори и мениджъри.
Христов очерта
четирите основни пункта, по които бизнесът е категорично против законодателните
предложения на ЕК и които не кореспондират с основните цели, заложени в „Бялата
книга“ за транспорт, с основни ценности като правото на труд и свободно
придвижване, равнопоставена конкуренция в бизнеса и ефикасност чрез намаляване
на регулаторната тежест:
- Директива за командироване и минимално осигуряване след кумулиране на три дни в рамките на един месец на територията на дадена държава;
- Задължително връщане на шофьорите у дома след три седмици работа в чужбина;
- Намаляване на каботажните превози (вътрешни превози в рамките на една страна) от седем дни в месеца, на пет дни;
- Задължително ползване на хотели от шофьорите при тяхната седмична почивка, при положение че няма такива с паркинги за камиони, а там, където има паркинги, те не са охраняеми и проблемите с кражбите, вандализма и нахлуването на емигранти се увеличават с изключително високи темпове.
От страна на българските евродепутати отношение взеха Ангел Джамбазки, Сергей Станишев, Петър Курумбашев, Светослав Малинов, Искра Михайлова, Андрей Ковачев. Всички те бяха единодушни, независимо от политическата си принадлежност, че развитието и подкрепата на българския бизнес в Европа, особенов условията на явен протекционизъм, е от национално значение и че те ще му оказват съдействие с всички сили и средства. Бе изразено мнение, че това е един от малкото случаи, в които конкретна кауза на българския бизнес ги обединява.
Към тази позиция се присъединиха и останалите присъстващи евродепутати – Андрей Новаков, Момчил Наков, Емил Радев, Илхан Кючюк. Освен подкрепата си, евродепутатите направиха и някои препоръки за увеличаване шансовете за успех. Според тях е необходимо да се лобира на на най-високо ниво в ЕП, с проблема да се ангажира българското правителство, както и да се търси подкрепа от страна на бизнеса сред българските синдикати.
Българското транспортно министерство беше представлявано от заместник-министър Ангел Попов, а от От страна на транспортния бизнес участие взеха взеха учатстие и представители на Съюза на международните превозвачи от град Пловдив - най-голямата транспортна браншова организация и член на КРИБ, и представители на АЕБТРИ.