Учителската професия е сред най-ценените във Великобритания
Учениците в Abbey College се целят към университети като Oxford и Cambridge
Д-р Джулиан Дейвис е директор на Abbey College Cambridge. Присъединява се към британския колеж през 1997 г. като ръководител на катедрата по биология и директор „Учебен отдел“. По-късно заема позицията заместник-директор, а през 2002 г. става директор на колежа. За тенденциите в образованието във Великобритания и как работи системата в една от най-добре развитите страни в Европа, Economic.bg разговаря с Джулиан Дейвис.
Г-н Дейвис, има ли във Великобритания голям интерес към учителската професия и престижна ли е тя при вас? Има ли много млади хора, които искат да се занимават с това?
Учителите в Англия са много високо ценени, ако погледнете заетостта и как учителите са приемани от обществото и колко то им има доверие. Гледайки по този начин, забелязваме тенденцията политиците винаги да са на дъното в това отношение, адвокатите и банкерите редом до тях. Учители, медицински сестри и доктори, винаги са на върха. Ние гледаме на учителите като на грижовни и устремени хора, а на учителската професия като много изискваща, но престижна. Работата с деца по цял ден изисква много енергия. Накрая на деня обаче осъзнаваме, че това е една истинска професия в нашата държава.
Извън професионалните знания и умения, които учат студентите в колежа, какви други занимания имат те, които биха допринесли за тяхното бъдещо професионално развитие и като хора, и като професионалисти?
Наясно съм, че децата при нас се намират във формиращ и основополагащ етап от своя живот. Тийнейджърите преминават през много промени и е важно да им помогнем да станат зрели хора. Всъщност, нашето училище оказва голяма подкрепа на децата в подготовката им за тяхното висше образование. Голяма отговорност е за нас да помогнем на децата да станат зрели възрастни. За целта имаме много активности – цели 50 на седмица, в които всеки може да се включи.
От спортни мероприятия на нашите собствени спортни бази, където имаме зала и фитнес, както и игрища за много други спортове. Обръщаме голямо внимание на физическите дейности и спорта, тъй като смятаме, че подрастващите имат нужда се занимават със спорт докато телата им все още се развиват така бързо. Не пренебрегваме и културните дейности – имаме креативни клубове, така че изкуството, драмата и музиката имат запазено място. Аз например съм запален музикант и също развивам качествата си в това мое хоби.
Как решихте да се присъедините към Abbey College, защо точно този колеж?
Това е интересен въпрос. Присъединих се към Abbey College доста отдавна - през 1997 г., когато започнах като учител. Преди това се занимавах с научна дейност – имам докторска степен по микробиология. След това работих по проекти в сферата на генното инженерство, но моята голяма страст е преподаването. Така работех като учител вечерта, за да мога да финансирам докторантурата си, да изкарам допълнително пари за образованието си, като също така участвах в лабораторни демонстрации пред студентите. Винаги се сещам за това, когато се върна назад и си припомня времето, когато бях учен.
Към края на двайсетте си години реших да преустановя кариерата си и да стана учител. Тогава търсех определен тип училище, където можех да обучавам деца на по-високо академично ниво, каквото е последното ниво А в училищата във Великобритания. По-специално, това е за амбициозни деца. И така се присъединих към Abbey, защото именно такива деца учат там. Учебните занятия се провеждат в много малки класове, които са много амбициозни и учениците в тях развиват прекрасна култура и стремеж към високи постижения. Именно заради това избрах това училище. Измина доста време от началото на кариерата ми в Abbey, а директор станах 5 години след започването на работата ми като учител тук.
Какво представлява Abbey College, с какво е по-различен колеж от останалите?
Abbey Cambridge има някои особености, които го правят уникален сред колежите в страната. Вече 13 години ръководя училището и се стремя то да има особено високи цели, ясна визия и мисия. Тя е да помагаме на международните студенти и въпреки че сме специализирани в подкрепата към студенти от Великобритания, при нас учат деца от над 30 държави от целия свят. Така създадох учебно заведение със свои отличителни черти. Всички наши преподаватели се стараят да преподават не само в една дисциплина. Например, ако учиш децата на физика, ти също така трябва да ги учиш и на английски и да бъдеш съответно учител по английски за децата, на които английският не е роден език. Това е много особено и специално, ето защото тези преподаватели се присъединяват към нас – защото знаят, че ще обучават деца от цял свят, ще ги учат на английски и ще възпитават у тях култура за високи постижения.
Мисля, че именно „култура“ е ключовата дума, когато говорим за разликата между нас и другите – ние имаме задача да възпитаме култура на „всеки може да постигне повече“, „всеки може да се справи по-добре“. Добър пример за това е ученик, който може да получи оценка „А“ по математика и оценка „C“ по физика. Ние знаем обаче, че ученик, който може да получи оценка „А“ по единия предмет, може да постигне такава и по другия. Така че нашият подход е да говорим с този ученик за факта, че той постига отлична оценка по единия предмет като използва същите умения, които ще му позволят да бъде отличник и по другия. Вече това се превръща в очакване към този ученик – трябва да го стимулираш да постигне по-високи резултати.
Кои са основните акценти в развитието на колежа под ваше ръководство? Какво ново сте въвел в колежа при своето ръководство, което е подобрило работата на колежа?
Щастливец съм, че мога да ръководя училището вече 13 години, което е дълъг период от време. Когато пристигнах в Abbey, то бе малко училище. Когато бях учител, в него имаше 30 ученици. Станах директор, когато имаше 100. Сега са 350. Или 3.5 пъти увеличение, което е страхотен растеж и също доказателство за нашата политика и подход спрямо международните студенти и стремежа ни към високи постижения. През това време развитието ни в рамките на Cambridge също е забележително – придобихме нови сгради, които се намират в близост една до друга в центъра на града. Този септември обаче най-накрая успяхме да се обединим в една сграда, която построихме от нищото. Може би най-голямото постижение в моята кариера е успехът ми да проектираме сградата заедно с архитектите. Така определихме колко големи да са класните стаи, какви специални пространства да има за целта на различните програми за обучение. Сега всички работим в тази фантастична сграда и училище.
Какво показва статистиката? Къде най-често се реализират професионално вашите кадри? След като завършат колежа и след това след като завършат университета?
В нашето училище има много ученици, които искат да работят професионално след като завършат. Те ще отидат в университет, една четвърт ще успеят да влязат в топ 5 университетите във Великобритания, което е забележително постижение. Те се целят в университети като Oxford, Cambridge, LSCE, Imperial, UCL. По отношение на предметите и дисциплините – много от тях стават икономисти, финансисти, предприемачи, инженери и въобще пълния спектър от професии. Медицината е популярен избор, но много труден. Това е 5-годишен курс, последван от 2 години специализация, така че трябва да си силно мотивиран за такава кариера. Бих казал, че правото, архитектурата и филологиите са също сред предпочитаните от учениците.
Кои са бъдещите Ви цели и какво включват най-амбициозните Ви планове като ръководител на този колеж?
Поставил съм си две конкретни цели в две сфери. Решен съм да усъвършенстваме учителите и тяхното професионално развитие, така че всеки да стане по-добър в работата си. Така че основна моя цел е да помогна на учителите да станат по-ефективни. Именно за това създадохме и програма за подобряване на тяхната квалификация. Това е диплома, която всеки преподавател получава за времето, което е прекарал при нас. Вълнуващото в случая е, че не само учениците се развиват, а и учителите. Курсът помага на учителите да се замислят как преподават – нещо, което повечето хора в тази професия забравят след дипломирането си преди 10-15 години. Преподавателите работят заедно в малки групи по теми като когнитивна наука и мотивация, разбирайки как и защо се учим. Това е интересна част от бъдещето на нашето учебно заведение – да направим учителите още по-големи професионалисти.
Другата голяма цел пред мен е да подобрим представянето на учениците. Нашата работа в тази насока никога не спира, разработваме нови и нови програми, за да помогнем на децата да получат „А“ вместо „C” по физика. Така че мога да обобщя, че се фокусираме върху тези два проблема – усъвършенстване на учителите в професионално отношение и неуморна работа за постигане на по-добри резултати от нашите ученици.