„Умните“ асистенти не са само изкуствен интелект: И хора слушат записите
И Amazon, и Apple, и Google наемат служители, които да слушат гласови записи на клиентите
~ 3 мин.
Amazon, Apple и Google наемат служители, които да слушат гласовите записи на клиентите на техните интелигентни високоговорители и виртуални асистенти. И трите компании признават, че понякога хора преглеждат аудио файловете с цел да се подобри разпознаването на речта, става ясно от материал на Bloomberg. Много клиенти обаче не знаят за тази подробност, подсказват реакциите след статията, пише BBC.
При процеса по подготовката на материала в Bloomberg журналистите са разговаряли със седем души, наети да преглеждат аудио материали на Amazon Echo и услугата Alexa. От казаното от тях става ясно, че работата им най-често е свързана с преписване и изготвянето на анотации към записите. Целта на заниманието била да се помогне за подобряването на системата за разпознаване на реч.
Гласовите записи на Amazon са свързани с номер на сметка, име на клиенти и сериен номер на устройството Echo. А някои от рецензентите признават, че споделят помежду си забавни откъси от чутото в техен вътрешен чат. Съобщават също, че са ставали свидетели и на аудио записи, подсказващи за сексуално насилие. Работата на Amazon обаче не е да се намесва в личния живот на своите клиенти, казват интервюираните.
Какво каза Amazon?
Говорейки за гласовите си услуги, от Amazon подчертават, че записите се използват, за да „отговорят на вашите въпроси, да изпълнят вашите искания и да подобрят вашето преживяване и нашите услуги“. Участието на човешки рецензенти обаче не се споменава изрично.
В изявление компанията изтъква, че взема насериозно въпроса за сигурността и неприкосновеността на личния живот. А това, което прави, е само да анотира „изключително малка извадка от записи на глас в Alexa”.
„Тази информация ни помага да обучаваме системите за разпознаване на реч и естествен език, така че Alexa да може по-добре да разбере вашите искания и да гарантира, че услугата работи добре за всички“, се обяснява в изявлението.
„Имаме строги технически и оперативни защити и политика на нулева толерантност към злоупотреба с нашата система. Служителите нямат пряк достъп до информация, която може да идентифицира лицето или акаунта“, се изтъква още в съобщението на гиганта.
Ами Apple и Siri?
Apple също има хора, които да следят, че гласовият асистент на компанията Siri интерпретира правилно исканията на потребителите. Самият той е внедрен в iPhone и високоговорителя HomePod.
Според политиката за сигурност на Apple, звуковите записи нямат лична информация и са свързани с произволен идентификационен номер, който се нулира при всяко изключване на Siri. Рецензентите не получават достъп до лична информация или идентификация.
А Google?
И Google казва, че човешки рецензенти може да слушат аудио записи от асистента, наличен в повечето Android телефони. Гигантът също отрича файловете да носят каквато и да било идентификационна информация, като е предприета и още една превантивна мярка, а именно опцията за модифициране на аудиото, така че гласът на клиента да се замаскира.
Записват ли се всички разговори?
Съществува страхът, че интелигентните говорители тайно записват всичко, което потребителите им си казват у дома. Технически те винаги „чуват“, но обикновено не „слушат“, пише BBC. Асистентите записват и анализират къси фрагменти, търсейки да открият „събуждащите“ ги думи, съответно „Alexa”, „Оk Google” или „Hey Siri“. Ако не ги чуят, звукът се отхвърля.
Бъде ли фиксиран обаче, звукът се запазва и записът продължава. Така искането на клиента може да бъде изпратено до услугата за разпознаване на глас.
Тезата е, че лесно може да се открие дали говорителят непрекъснато изпраща цели разговори до отдалечените сървъри за анализ. Изследователите по сигурността не са намерили доказателства, че това се случва.
Може ли клиентът да преустанови слушането на негови записи от хора?
Настройките на Amazon за конфиденциалност на Alexa не позволяват отказ от записване на глас или човешкия преглед. Потребителят обаче може да спре практиката негови записи да се използват за въпросното „подпомагане на разработването на нови функции“. Позволено е и слушане и изтриване на предишни записи.
Google позволява слушане и изтриване чрез влизане на страницата My Activity. Човек може също да преустанови следеното на историята в уеб и в мобилните приложения, както и гласовата и звукова активност, която помага на Google Assistant да се включи.
Apple не позволява слушането на записи на Siri. На портала за поверителност, който позволява на потребителите да изтеглят файл с личните им данни, се казва, че не може да бъде предоставена информация „която не е персонално идентифицируема или свързана с вашия Apple ID”.
За да изтриете гласовите записи, създадени от Siri на iOS устройство, трябва да отворите Settings в менюто Siri & Search и да изключите Siri. След това отивате в менюто Keyboard (в general menu) и от там изключвате Dictation.