Атаките в Червено море застрашават търговия за 225 млрд. долара
Въпреки усилията на САЩ за защита на корабите много оператори избират да заобикалят опасната зона, което води до увеличение на цените на контейнерите
Заплахата за световната търговия в Червено море остава висока, дори и при усилията за защита на търговските кораби от атаки на подкрепяните от Иран бунтовници хуси, базирани в Йемен, предава CNBC.
Решението от вторник на датския корабен гигант Maersk да спре преминаването през Червено море и Аденския залив до второ нареждане подчертава трудността за водената от САЩ инициатива, наречена Operation Prosperity Guardian. Хеликоптерите на ВМС на САЩ, отвърнали на огъня, потопиха три от четирите лодки на хусите, които атакуваха Maersk Hanzghou през уикенда, казаха американските военни.
Поради заплахата повече търговски кораби се отдалечават от Червено море и вместо това обикалят край нос Добра надежда в южния край на Африка, каза доставчикът на анализи MarineTraffic пред CNBC. Това предизвика увеличение на цените на контейнерите от Шанхай.
Досега ситуацията е засегнала търговия за 225 милиарда долара, според изчисленията. Товарният превозвач Kuehne+Nagel каза, че са засегнати 330 кораба. Общият капацитет се оценява на 4.5 милиона контейнера, или 20-футови еквивалентни единици (TEU). Стойността на един контейнер, пътуващ за Суец, е 50 000 долара, според консултантската компания за товарни превози MDS Transmodal.
Глобалният доставчик на търговски данни Kpler каза, че броят на корабите, които избират други маршрути, е скочил до 124 тази седмица от 55 миналата седмица и от 18 преди месец. Със сигурност обаче има скромно увеличение на контейнерните кораби в Червено море, с 21 във вторник, спрямо 16 на 26 декември.
В същото време нашият анализ на трафика през протока Баб ал-Мандеб за всички плавателни съдове, взети заедно, разкрива постоянна низходяща тенденция в пресичания както за плавателни съдове на север, така и на юг“, каза Жан-Чарлз Гордън, директор за проследяване на кораби в Kpler. (Проливът свързва Червено море с Аденския залив, който се отваря към Арабско море в Индийския океан.)
Това повишава залозите за операция Operation Prosperity Guardian. За да постигне резултати, работната група ще се нуждае от голяма степен на военноморска координация, според пенсиониран контраадмирал от ВМС на САЩ Марк Монтгомъри. Той е старши сътрудник в безпартийната Фондация за защита на демокрациите. Служил е като политически директор за въоръжените сили на Сената в Комитет под ръководството на сенатор Джон Маккейн.
„Ще трябва да ги групирате в хлабави конвои, да координирате корабоплаването и трябва да сте напред с хеликоптери, за да попречите на малките плавателни съдове да дойдат в проблемните точки“, каза Монтгомъри, който отбеляза огромните разходи за изстрелване на множество ракети, които струват милиони долари.
Коалицията трябва да използва „възпиране чрез отказ“, което е стратегия, която има за цел да осуети дадено действие, като го направи малко вероятно да успее. Пример за това са ракети, които свалят ракети или дронове на хусите, каза той. Операцията също така изисква „възпиране чрез наказание“, добави Монтгомъри. Пример за това са действията на американските хеликоптери през уикенда. Той призна загрижеността на администрацията на Байдън относно ескалацията, „но неуспехът за възпиране може също да доведе до ескалация от страна на противника“, каза Монтгомъри.
Съединените щати са били единственият гарант за свободна и отворена търговия и винаги са имали отношение по въпроса“, каза той.
Ръководството на САЩ обаче доведе до известно напрежение. Ами Даниел, главен изпълнителен директор на фирмата за данни Windward и бивш офицер от военноморските сили на Израел, каза пред CNBC, че брандирането на водената от САЩ коалиция е накарало Франция да иска да защити само компании, които са със седалище в тяхната страна. CMA CGM, френски океански превозвач, е ескортиран от флота на тази страна.
Държавите защитават интересите си. Това, което виждам, е липса на разбиране за това как работи корабоплаването и как работи световната търговия“, каза Даниел. „Търговията е нещо повече от знаме, с което корабът е свързан. 130 кораба са собственост и се управляват от установени в САЩ компании, но не плават под американски флаг. Когато разширите асоциацията на флага, започват да се появяват нюанси.“
Но Монтгомъри отхвърли това схващане, като каза, че САЩ маркират коалиционните оперативни групи по този начин от 30 години. „Това е извинение, а не основателна жалба“, каза Монтгомъри.
Все пак операторите вземат решения за всеки отделен случай относно това дали да преминат през Червено море и Суецкия канал на Египет, което може да доведе до дисбаланс на оборудването и възможен недостиг в Азия, тъй като времето за транзит се увеличава, според Гьотц Алебранд, ръководител на океанските товари в DHL Global Forwarding.
В светлината на настоящите предизвикателства в Суецкия канал, много превозвачи избират по-дългия маршрут около нос Добра надежда, за да осигурят безопасността на екипажите и товара“, каза той.