България вече има първа водородна зарядна станция
С нея се поставя и началото на инфраструктурата за зареждане на водородни транспортни средства
Първата водородна зарядна станция в България ще бъде официално показана само след два дни. Тя е част от полевата лаборатория "Интегрирани енергийни системи" на Център за компетентност "Хитмобил" с водеща организация Института по електрохимия и енергийни системи „Акад. Евгени Будевски“ към БАН. Съоръжението позволява изследвания в прединдустриален мащаб върху производството на енергия от ВЕИ, съхранението ѝ в различни батерийни системи и под формата на зелен водород, отдаването ѝ за зарядни станции за електрически превозни средства на батерии и водород.
С нея се поставя и началото на инфраструктурата за зареждане на водородни транспортни средства в България. Производството на водород се осъществява с електролизьор, с капацитет 8 килограма на денонощие. Произведеният на място водород постъпва директно във водородната зарядна станция, където се компресира до необходимото налягане за осъществяване на зареждането. Станцията разполага с два изхода за зареждане – при налягане 350 бара и 700 бара. Двете стандартни налягания покриват възможностите за зареждане на леки, лекотоварни и товарни автомобили, а използването на буферни съдове с високо налягане позволява зареждането на транспортните средства да се извършва в рамките на минути. При по-голяма консумация водородната зарядна станция има възможност да използва водород от бутилкови групи, произведен и от други източници.
Водородната зарядна станция, произведена от австрийската фирма EDC Anlagentechnik, е сертифицирана като преместваемо съоръжение. Това дава принципна възможност за използването ѝ за демонстрационни цели и на други площадки извън основната ѝ локация в рамките на Полевата лаборатория в София.
С водородната станция се поставя началото на присъединяването на България към европейската мрежа за водороден транспорт.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.