Българският потребител не може да усети спада на цените
Потребителите се подготяват за ръст на безработицата у нас в следващата година
Въпреки значителното забавяне на инфлацията в България в последните месеци, а дори се отчита и дефлация на месечна база, потребителите все още усещат цените като високи. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ) за потребителските нагласи, публикувани в четвъртък.
Според тях
преобладаващата част от потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени“.
В същото време инфлационните им очаквания за следваща една година са по-умерени в периода юли – септември спрямо второто тримесечие на годината.
Последните актуални данни на Института показаха, че инфлацията в страната се е забавила до 1.2% на годишна база през септември, когато на месечна бе отчетена дефлация, или спад на цените, от -1%. За сравнение, в началото на годината инфлацията бе 3.8 на сто.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания“, посочват от НСИ в своята публикация.
Иначе общият показател на доверието на потребителите продължава да се понижава през третото тримесечие, като от НСИ обясняват движението с нараснал песимизъм както в градовете, така и в селата.
Според данните показателят намалява от -8.4% през юли до -12.2% в началото на октомври, като в градовете той се свива с 3.3 пункта, а в селата – с 5 пункта.
Макар да се отлепва от дъното, достигнато в началото на 2022 г., когато инфлационният натиск помрачи настроенията (тогава годишната инфлация у нас бе на двуцифрени равнища от над 14 на сто), индикаторът остава трайно на негативна територия.
Макар оценките на българския потребител за текущата икономическа ситуация да остават сравнително стабилни през третото тримесечие, то очакванията за това какво предстои в следващата година се влошават с 3.3 пункта от -14.6% на -17.9%.
Оценките за собственото финансово състояние през последната година също са по-негативни в сравнение с три месеца по-рано, падайки от около -6% баланс до около -7%, заедно с очакванията за следващия едногодишен период.
На фона на предстоящите празници НСИ отчита влошаване на намеренията на потребителите да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващата година.
Трябва да се има предвид, че въпросите се задават тримесечно, макар че тези разходи се извършват през по-голям период от време. Ето защо е нормално преобладаващите стойности на балансите на мненията да са трайно разположени в отрицателната зона на графиките“, обясняват от Института в своите бележки.
Оттам допълват, че от значение за икономическия анализ е „посоката на движение на балансите като индикатори за положителна или отрицателна промяна“.
Негативна са и нагласите по отношение извършването на разходи за „покупка или построяване на жилище (вила)” и за „подобрения в дома” през следващите дванадесет месеца.