Ценовият таван за руския петрол плаши морските застрахователи
Те алармират, че липсва информация за прилагането на мярката, а много кораби с петрол може да зациклят за дълго време в морето
Танкери, натоварени с петрол, рискуват да останат за дълго време в морето. Причината – застрахователите нямат яснота какво се случва с недовършения план на Г-7 и Европейския съюз за ограничаване на цената на руския нефт, съобщава Reuters, позовавайки се на източници от индустрията.
Групата на седемте, която включва Съединените щати, Великобритания, Германия и Франция, се съгласи през септември да наложи ниска цена за продажбите на руски петрол. Мярката трябва да започне да действа от 5 декември. Времето изтича, а индустрията не е убедена, че транспортните услуги ще могат да продължат и след тази дата.
Притесненията са съсредоточени около сценарий, при който застрахователите откриват, че петролът в транзит по море, за който се смята, че е бил продаден под горната цена, всъщност е бил продаден над нея. Това би предизвикало оттегляне на застрахователното покритие, както и отказ от страна на купувачите да приемат доставките. Цялата ситуацията ще доведе освен до финансови и логистични главоболия, но и до риск за околната среда.
Ако времето е твърде кратко, мисля, че всеки ще има план Б да намали риска, да прекрати, да стои настрана, може би дори да не сключва нови договори, докато няма известна яснота“, каза Джордж Волошин, глобален експерт по борба с финансовите престъпления в ACAMS.
Това е Асоциацията на сертифицираните специалисти по борба с прането на пари, която се консултира с банкери, търговци и застрахователи от петролната индустрия.
Ако застраховката внезапно бъде оттеглена по време на пътуването, купувачите и търговците ще трябва решат какво да правят със заседналия товар, потенциално изложен на санкции. Това би усложнило стратегията за лишаване на Русия от средства заради инвазията в Украйна.
Вероятно ситуацията ще бъде доста сложна“, каза Волошин.
Служител на Европейската комисия коментира, че ЕС е наясно, че ще са необходими много повече допълнителни детайли, тъй като времето изтича. Фирмите трябва да са подготвени и да знаят задълженията си, но въпросът трябва да бъде решен на ниво Г-7.
Посланикът на Държавния департамент на САЩ Джеймс О'Брайън, който ръководи координацията на санкциите срещу Русия, каза, че страните от Г-7 ще бъдат готови с всички оперативни подробности и че са в ход технически разговори относно ценообразуването и управлението.
„Санкционни острови“
Но ако информационните пропуски останат, е възможно пълните с петрол танкери да останат без застраховка и да гравитират близо до пристанищата. Това ще представлява сериозен проблем за безопасността на близките страни в случай на разлив, както и евентуални разходи за почистване.
„В тази ситуация плавателният съд ще е изложен на риск, без финансовите и техническите услуги и никой няма да поеме доставката на товара“, каза Майк Солтхаус, ръководител в базирания във Великобритания глобален корабен застраховател North.
Tова би било лошо развитие, тъй като никой няма да иска незастраховани кораби да стоят край бреговете“, добави той.
Солтхаус каза, че собственик на кораб, който потенциално не печели нищо в продължение на много месеци, „ще оцени това при всяко решение, което вземе за превоз на товари в бъдеще“, добавяйки, че това вероятно ще действа като възпиращ фактор.
Ако това се случва твърде често, ще бъде в противоречие с това, което се опитва да постигне коалицията ЕС и Г-7."
Въпреки че ЕС ратифицира тавана на цените миналия месец, застрахователите посочват все още непубликувани правни подробности, които трябва да съответстват на непълните, но по-подробни насоки на Министерството на финансите на САЩ, особено по отношение на гаранциите. Само така застрахователите няма да се сблъскат с изненадващи препятствия по време на пътуването на кораба.
„Нуждаем се от регулиране в общността на Г-7, тоест в САЩ – където междувременно имаме временни насоки – Обединеното кралство и ЕС“, каза Ларс Ланге, генерален секретар на Международния съюз по морско застраховане (IUMI).
Страхуваме се, че ако получим различни разпоредби от тези три „санкционни острова“, ще се затрудним да ги спазваме едновременно“, каза Ланге, добавяйки, че всички кораби, които бъдат отхвърлени от пристанищата, ще имат сериозни проблеми.
IUMI и Международната групова застрахователна асоциация уведомиха Г-7 и правителствата на ЕС, че техните насоки трябва да включват гаранции, че руските товари ще се продават в съответствие с тавана, както и че това е всичко, което собственикът трябва да провери, преди да се съгласи да натовари и превози стоката.