Черноморските общини получиха 2 млн. лв. за реклама
Министерството на туризма се оказа без пряк контрол върху средствата, които се изразходват по сключените договори
Министерството на туризма изплати малко над 2.2 млн. лв. на черноморските общини, сключили договори по новата програма за реклама на туризма. Това стана ясно от думите на служебния ресорен министър Евтим Милошев, който бе изслушан по време на първото заседание на Комисията по туризма към парламента.
Изплатената сума представлява 50% от средствата, които общините трябва да получат съгласно сключените договори през декември 2023 г.
Останалите средства ще бъдат изплатени след финалното отчитане по програмата, което ще се случи между септември и декември“, уточни Милошев.
Припомняме, че редовният министър на туризма Зарица Динкова обяви коренна промяна в модела на финансиране на туристическата реклама на общините по Българското Черноморие.
Тогава ведомството отвори за кандидатстване процедура „Програма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България“. Идеята е да се създаде публично-частно партньорство между местните власти и държавата. Като за целта Министерството на туризма отдели 5 млн. лв. от бюджета на ведомството. Финансовата помощ, която се отпуска по Процедурата, е 60 на сто от общия размер на бюджета на проекта. Останалите 40% от финансирането за изпълнение на проекта, следва да бъдат осигурени под формата на собствено съфинансиране от бенефициента.
Пари без контрол
От изказването на Евтим Милошев става ясно, че Министерството на туризма няма пряк контрол върху средствата, които се изразходват по сключените договори.
Аз заварих тази програма. Като идеология намирам тази практика за позитивна заради тази целенасоченост, но за нейния ефект можем да говорим след като програмите бъдат отчетени. Не мисля, че е коректно да правя свободни разсъждения“
Така той отговори на въпрос от председателя на комисията Цончо Ганев дали министерството може да каже на дадена община, че планираните средства за дадена кампания са прекалено много.
Ако тези програми се окажат неефективни, ще търсим нови. Нашите курорти имат нужда както от обща реклама, така и от целеви проекти, в които да се организира посещаемостта на големите ни курорти“, каза още Евтим Милошев.
Законодателни инициативи
От изказванията на служебния министър стана ясно, че ведомството продължава работа по така чакания туристически гаранционен фонд, но все още е далеч от създаването на краен продукт, който да бъде внесен в парламента за гласуване. По подобен фонд в България се работи повече от 10 години, но до момента все още не е приет.
Евтим Милошев каза още, че кметовете на общини, пострадали от пожарите, са подали имената на 13 души, които са останали без домове и могат да бъдат настанени в хотели.
Министърът отбеляза, че ако други хората, които имат адресна регистрация – временна или постоянна – в къщи, които са засегнати в пожарите през юни и юли, и имат желание, могат веднага да се възползват от така наречената украинска програма и да бъдат настанени в места за настаняване по смисъла на Закона на туризма.