„Единно европейско небе“: Авиокомпании настояват за промени във въздушните правила
Идеята на авиоиндустрията е да се преструктурира въздушното пространство в девет „функционални блока“
На среща на върха на Airlines for Europe (A4E), която се проведе тази седмица – Ryanair, EasyJet, Lufthansa и собственикът на British Airways IAG призоваха ЕС да осъществи реформа във въздушното пространство. Според тях въвеждането на „Единно европейско небе“ може да намали вредните емисии и закъсненията при полет, предава Euronews.
С около 30 000 полета на ден въздушното пространство на Европа е едно от най-натоварените в света.
Безопасността на пътниците изисква хиляди ръководители на полети, които ги следят, за да предотвратят задръстванията.
Но сегашната система не е толкова ефективна, колкото би могла да бъде. Националните граници се прилагат и в небето, което означава, че самолетите преминават през мозайка от 27 различни юрисдикции за контрол на въздушното движение
Разпокъсаното въздушно пространство означава, че самолетите не винаги летят по най-ефективните маршрути. Според изчисления на Европейската комисия средно самолетите летят с 49 километра повече от строго необходимото.
Освен това големи зони във въздушното пространство са запазени за военна употреба, но често стоят празни.
Идеята на авиоиндустрията е да се преструктурира въздушното пространство в девет „функционални блока“. Евроконтрол – органът за контрол на въздушното движение, който координира европейските полети – го нарича „безпроблемна паневропейска система за управление на въздушното движение“. Това потенциално би могло да намали закъсненията за пътниците, като сведе до минимум трудностите при комуникацията между ръководителите на полети.
Това също би означавало, че индустриалните действия – като стачката на италианския въздушен контрол миналата година – потенциално биха причинили по-малко смущения, тъй като диспечери от целия блок биха могли да се намесят.
Според Европейската комисия и самата авиационна индустрия, „Единното европейско небе“ може да намали емисиите на CO2 от авиацията с до 10% или 50 милиона тона.