Караджов иска преоформяне на договорите за строеж на „Хемус“
Строителните фирми трябва да дават гаранции за построените пътища, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството
Средствата за магистрала „Хемус“ за тази година бяха умишлено оставени като нулеви, защото се очаква разрешение на заплетения казус с инхаус договорите. Това заяви пред bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Той уточни, че веднага щом казусът бъде решен, ще бъде „захранена" сметката.
По думите му държавата дължи над 130 млн. лв. на фирмите, които работят по инхаус договори. Става дума за участници не само в строителството на АМ „Хемус“, а и на скоростния път Мездра – Ботевград.
Пътните фирми продължават да работят въпреки неплащането. В последните месеци ние забелязваме един логичен спад в темпа на работата им, което води до голямо безпокойство“, каза още Караджов.
„Работи се и върху вариант, върху който да се трансформират инхаус договорите в истински строителни договори, при които изпълнителните фирми ще носят гаранцията за построеното“, обясни Караджов.
По думите му в момента държавата си плаща, а държавната фирма „Автомагистрали“ проформа се води изпълнител на строителството – т.е. държавата пак носи всички гаранции за пътя.
Един да работи и строи, а друг да носи гаранциите – и то това да сме пак ние, данъкоплатците, не ми се струва изгодно и целесъобразно“, коментира той.
Според Караджов „всичко е неприятно маскирано и няма как да се продължи по юридически неиздържан начин да се строи“. Министърът е възложил на външен изпълнител да каже, ако се прекратят договорите, какви ще са загубите на държавата.
„Има 5-6 участъка, в които не се строи, но са раздадени 1.3 млрд. лв. като аванси. Носи се и 15% неустойка, ако се прекратят договорите от страна на държавата. Това трябва да се каже от юристите“, уточни той.
Караджов обясни, че ще отнеме не по-малко от 2 години, ако се тръгне към варианта за прекратяване на договорите. За него алтернативата е да има акт на Народното събрание, с който да се преоформят договорите доброволно – между „Автомагистрали“ ЕАД и частните строително-монтажни фирми, така че всички изпълнители да си носят гаранцията за изпълнението. Министърът на регионалното развитие ще предложи идеята в парламента, когато получи становището на юридическите консултанти.
Гроздан Караджов е възложил вчера да се проследи с кого се свързват собствениците на фирмите.
Междувременно днес в Плевен той заяви, че очаква автомагистрала „Хемус“ да бъде завършена през 2027 г., а частта до Велико Търново – до 2025 година.
Той отново коментира инхаус процедурите за „Хемус“, посочвайки, че „не са направени по най-прецизния от гледна точка на закона начин и няма как да продължи плащането по тях“.
През последните 4 месеца наистина не е имало плащане, но се надявам в най-скоро време юристите да ни дадат този дълго чакан доклад за рисковете при различните варианти. Веднага щом се разреши, ще разплатим цялата сума, пари наистина има“, добави министър Караджов, цитиран от БТА.
По отношение на създадената работна група от експерти, която да обсъжда предложенията от представителите на браншови организации и на малките и средните превозвачи за тол системата, вицепремиерът посочи, че очаква тя да достигне до вариант, който „да е удовлетворителен за цялото общество, т.е. по справедлив начин да се разпредели тежестта за заплащането на използването на цялата републиканска пътна мрежа в частта втори клас, първи клас и автомагистрали“.
Министър Караджов бе категоричен, че няма да отстъпи от своята позиция за заплащане – две трети от тежкотоварните превозвачи и една трета от леките моторни превозни средства, защото „това е интересът на обществото“.