Какво означава доминацията на Китай при електромобилите за Европа и климата
Екологичните последици от господството на Китай в сектора са сложни
Преди десет години щеше да ви бъде простено, ако бяхте казали, че климатичните промени заемат ниска позиция в списъка с приоритети на Китай. Отчитайки близо 11.9 млрд. метрични тона емисии само за 2023 г., страната е най-големият източник в света на емисии на въглероден двуокис от 2006 г. насам - с емисии, които са двойно повече от тези на втория най-голям въглероден замърсител САЩ, пише Euronews.
Но днес Китай е и най-големият световен износител на електрически превозни средства. След изумителните 13 300% увеличение на производството между 2017 г. и 2023 г., страната се изкачи до доминираща позиция в сектора.
Според най-скорошния доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ) Китай е продал над 1.2 млн. електромобила само през 2023 г., а Европа е била основна дестинация за тях.
Въпреки че въглеродните емисии на страната продължават да се покачват, бързото разширяване на Китай към алтернативната енергия налага обмисляне не само на това какво може да означава това за собствения пазар на електромобили на Европа, но и за климата в по-широк план.
Как успя Китай да доминира на пазара на електромобили
Доминиращата позиция на Китай в сектора бе дългоочаквана. Технологиите за електрически автомобили се превърнаха в инвестиционен приоритет още през 2001 г., а развитието им бе ускорено от щедрите държавни субсидии, предлагани на компании в сектора, произвеждащи автобуси, таксита и коли.
Правителството имаше достатъчно стимули да даде приоритет на разширяването на този пазар. Особено за силно засегнатите градски райони, инвестициите в пазара на електромобили обещават решение на тежките проблеми със замърсяването в Китай; емисиите от транспортния сектор преди това представляваха 10% от общите за страната.
Освен това, стабилната основа в сектора на електромобили позволи на Китай да намали зависимостта си от вносен петрол, подсилвайки енергийната сигурност на страната.
С несравним опит в производството и батериите, Китай бе готов да доминира пазара на електромобили. Контролирането на близо 70% от редкоземните елементи, необходими за направата на батериите на тези коли, даде на страната значителни предимства в разходите и достъпа.
Но Китай също така се адаптира добре към местните пазари, като коригира ценовите модели, партнира си с местни фирми и предоставя системи за забавление в автомобила, които отговарят на местните езици и културни предпочитания.
Въпреки ограничените европейските ресурси, гъвкавостта на Китай предлага важни уроци за Европа, тъй като тя продължава да развива своя собствен пазар на електромобили.
Как отговори Европа на предизвикателството на Китай с електромобилите?
Докато големите инвестиционни усилия на Китай в сектора на електромобилите могат като цяло да се считат за положителни за климата, Европа реагира с комбинация от загрижени и стратегически мерки.
През октомври 2024 г. ЕС наложи нови мита до 35% върху вносните китайски електромобили в допълнение към съществуващия вече налог от 10 на сто. Това обаче разкри значителни разриви в рамките на Европейския съюз (ЕС).
Франция, например, подкрепя защитата на местната автомобилна индустрия чрез тези данъци, докато Германия - която има значителни пазарни дялове в Китай - изрази загриженост за потенциални ответни мерки. Преговорите между двете сили бяха кратки, но продължават.
Според Лука Юбанк, мениджър на транспортната програма в независимия мозъчен тръст за климата InfluenceMap, „вътрешното производство на електромобили е малко вероятно да се ускори без амбициозни климатични политики за автомобилите в ЕС“.
Какво означава доминиращата позиция на Китай за климата?
Доминирането на Китай на пазара на електромобили може да бъде приветствано като добра новина за действията в областта на климата. Производствената мощ на страната е движеща сила зад бързото приемане на достъпни електромобили в световен мащаб, което представлява 50% от световното производство на електромобили.
Опитът на страната в производството на батерии и в иновациите поставя Китай в добра позиция да ускори подобренията в тези технологии, правейки ги по-жизнеспособни и привлекателни алтернативи на традиционните автомобили.
Но екологичните последици от господството на Китай остават сложни. Ако не се управлява устойчиво, контролът на Пекин върху критичните материали за батерии може да доведе до допълнителни щети върху околната среда под всякаква форма, от интензивни минни практики до допълнително замърсяване на водата и въздуха.
И тъй като електромобилите поемат властта, скокът в търсенето на електроенергия може да доведе до увеличено потребление на въглища в региони, силно зависими от въглищни електроцентрали, ако енергийният преход не успее да поддържа темпото.
Производството на самите превозни средства също не е безпроблемно: по-специално производството на батерии генерира по-високи емисии в сравнение с конвенционалните превозни средства, създавайки „въглероден дълг“, който отнема значително време за компенсиране.
Докато Европа и останалият свят се борят с целите си за декарбонизация, доминирането на електрическите превозни средства на Китай предлага както обнадеждаващи, така и предупредителни знаци.
Бързото внедряване на достъпни електромобили е мощен инструмент срещу емисиите от транспорта. Но внимателното управление на този преход е от съществено значение: иновациите трябва да бъдат съчетани с устойчиви практики и да гарантират, че пътят към по-екологичен транспорт не създава собствени екологични дупки.