КОМСЕД – за децата, които променят света
С хора, силно ангажирани в работата си, компанията постига все по-добра потребителска удовлетвореност и все по-високи резултати
Вече 35 години КОМСЕД има присъствие в живота на децата. Днес това е верига за бебешки продукти и детски играчки и принадлежности, която продължава да пише своята история, да проектира своето оптимистично бъдеще, като носи все повече усмивки и радост.
КОМСЕД АД има 4 регионални центъра в София, Пловдив, Варна и Слънчев бряг, както и 27 ритейл магазина в София, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Варна, Бургас, Сливен, Слънчев бряг, Стара Загора, Казанлък, а също и 99 миниобекта „КОМСЕД – Детски магазини на път“ в OMV бензиностанциите. Конкуренцията в сферата на детските играчки се засилва, особено в онлайн търговията. Надпреварата е и технологична, затова компанията се развива чрез гъвкавост и иновативност. Постоянно има нови предложения и промоции, които да улесняват достъпа до играчките за повече деца.
Когато се наливаха основите
Росен Филимонов е съосновател на КОМСЕД. Той и до днес е визионер и двигател на новостите и на технологичното обновяване на компанията. И ето как изглежда развитието през неговия поглед: „Преди 35 г. частният бизнес едва прохождаше, а със съдружника ми Огнян Гавраилов бяхме аспиранти. Финансирането беше много трудно да се осигури. КОМСЕД всъщност е Computer Sistem for Education и първите продукти бяха насочени към образованието. Започнахме с Лего, първият ни магазин беше на площад „Славейков“ в София. Постепенно разширявахме портфолиото и магазините, влязохме и в моловете, когато те се появиха. Пазарът сега е съвсем различен. Някога имаше глад за продукти, а нямахме парите да набавим нещата, които се търсят. Сега пък е трудно да се ориентираш в морето от предложения. Електронната търговия бурно се развива. Онлайн маркетингът много бързо се променя“.
Росен Филимонов
С нюх за бъдещето
Когато преди десетина години Росен Филимонов настоявал да се разработва и разраства платформата за онлайн продажби, повечето му колеги смятали, че живият контакт във физическите магазини продава най-добре, тъй като може да видиш, да пипнеш, да почувстваш и да избереш. И давали приоритет на продажбите на живо. С търпение и разбиране Росен Филимонов успял да излекува „детските болести“ на е-търговията на КОМСЕД. Сега по Коледа изпълняват около 15-20 хил. поръчки на кампания и се справят. През март 2020 г., когато пандемията затвори хората вкъщи и физическите магазини спряха работа, именно добре развитият канал за онлайн продажби спасява компанията от фалит. Галина Гавраилова, съсобственик и изпълнителен директор, признава, че се е надявала в света на детските играчки „класиката“ да остава модерна, но животът и нагласите на хората се променят. Днес онлайн продажбите са растящ търговски канал. Сайтът е проектиран по начин, който да е удобен при избора на детски играчки. Търсенето на подходящ продукт може да става според годините на детето, анимационен герой, ключова дума, предвидени са и други критерии, които да улеснят родителите в стремежа да отговорят на желанията на своите деца, които често не могат точно да назоват мечтаната играчка, вдъхновена от анимационен филм.
Традиция и технологии
Мила Димитрова
Мила Димитрова е търговският директор на компанията, работи още от самото ѝ създаване. По нейни думи стремежът на екипа винаги е бил да направят технологиите и постиженията с тях да са по-близки до децата. Целта е да се намират способи, чрез които да се запалва любопитството у подрастващите, те да са мотивирани да намират решение на всеки възникнал проблем и да постигат и дребните цели по пътя си. Чрез игрите и играчките децата се насърчават да са успешни, инициативни, окрилени от всяко свое малко откритие, от всеки свой напредък. В КОМСЕД те са приемани като мъничка вселена, способна да промени света. Децата са център на бизнеса на КОМСЕД, а това е голяма отговорност. Запазването на традиционните играчки и постигането на баланс с технологичните забавления остава важно. Да са актуални, адаптивни, да интегрират новите технологии в своя асортимент, но и в самия бизнес – така КОМСЕД остават търсени и конкурентоспособни, казва Мила Димитрова.
Дух и ценности
В КОМСЕД работят над 250 души, организирани в различни екипи. Всеки ден работа в КОМСЕД е интересен и провокативен. В тези 35 г. неизменно екипът се сформира и разраства с грижа и разбиране. Всеки идва със своя си потенциал, но тук го и развива. Всеки нов член на екип бива въвеждан, интегриран, но и мотивиран да приеме ценностите на компанията, за да намери своето място и работата да му носи удовлетворение. Екипният дух се усеща, но той се познава и по-високите резултати. Да, търговските постижения са важни, но децата остават най-важните. Затова днес има много родители, израснали с играчките на КОМСЕД, които искат да предадат удоволствието и на своите деца. Когато малчуганите видят символа на КОМСЕД, знаят, че там ги чакат хубави играчки. Компанията е разбрала, че за да е успешна, тя трябва винаги да е усмихната и усмихваща.
Все повече и все по-добре
Камелия Кънева
Камелия Кънева е от 10 г. в дружеството и е ръководител на екипите, отговорни за физическите магазини - има ангажираност по темите визуална идентичност на бранда, човешки ресурси, подбор на персонал, дизайн, мърчандайзинг и други активности в тях. Във веригата цари екипност и всички заедно срещат много трудности и преодоляват всякакви препятствия. Променят визията на магазините с намерението те да изглеждат все по-добре. Процесът на работа се улеснява и чрез внедряването на софтуер, който позволява да се проверява и наличността на стоките: „Екипът е най-важното нещо. Хората дават лицето на компанията. Когато клиентите са удовлетворени от пазаруването, те отново се връщат при нас. В КОМСЕД няма текучество, тъй като сме едно голямо семейство, това ни сплотява. Работим в прекрасна сфера, която дарява радост не само на децата, но и на техните родители“. Камелия вижда как разнообразието от играчки нараства, увеличават се и образователните функции, които носят.
Най-добрият избор
Калина Димитрова
Калина Димитрова е от 15 г. в КОМСЕД. Завършила Международни икономически отношения в УНСС, идва с намерение временно да поработи тук, но установява, че това е добро за нея място. Тя е мениджър „Покупки и продажби“, като ангажиментите ѝ включват също договаряне, логистика, реклама и още много други неща. Калина развива постоянство, натрупва много нови знания и ги затвърждава чрез опита в компанията: „Икономическата среда поражда много трудности, но с адаптивност те се преодоляват. Следването на простите правила и пречупването им през собствената визия водят до най-правилните стъпки“. Постоянно променящата се среда и непрестанната динамика в работата поддържат у нея живеца. Всяка година излизат нови колекции от детските играчки и това е голяма професионална тръпка. Наблюденията ѝ сочат, че децата в България предпочитат комплексни играчки, които ги развиват. КОМСЕД и Калина Димитрова избират най-добрите играчки на най-добра цена, които да са и добре приети.
Творчество във всеки процес
Виолина Тодорова е главният счетоводител на компанията. Тя е в екипа от 2008 г. Поканена е първо като консултант при внедряването на счетоводен софтуер, след което получава и предложението да стане главен счетоводител. Остава в КОМСЕД, въодушевена от иновативността, която витае тук. Намира работата за интересна и разнообразна. Има много творчество при всеки процес. Добавят нови стимули за лоялност на клиентите, както и нови практики: „Привлекателни за работа са компании, които непрестанно се развиват, имат грижа за клиентите и за персонала си, имат и визия за своето бъдеще. КОМСЕД е точно такава“. Образно казано, Виолина е прагматикът във фирмата. Другите действат със замах, а тя ги приземява и задава правилата, по които да се реди „пъзелът“. И ето как вижда тя ролята на някои от другите участници в екипа: „Галина Гавраилова определя каква да е картината на пъзела, Камелия Кънева задава цветовата гама. Мила Димитрова избира доставчика на най-подходящия картон. Росен Филимонов се грижи за „кръвоносната система“ чрез IT осигуряването. Той казва на каква резолюция е най-добре да се разпечата този пъзел, за да може картината да се възприема цялостно. Калина Димитрова ще намери пазар за тези пъзели и ще убеди клиентите, че имат нужда точно от тях“.
Виолина Тодорова
Хората задават посоката
Търси ли нови хора за счетоводния отдел, Виолина Тодорова залага на професионалисти, които виждат творческия момент в работата си и не им е скучно да работят с числа. Те трябва да обичат да учат нови неща, да са адаптивни и гъвкави. Мечта на Виолина е скоро да се направи стъпка към създаването на удобен електронен архив на компанията.
Идеите в КОМСЕД се раждат в дискусии и спорове, но винаги движещата сила е да се предложи най-добрата услуга, най-високото качество, клиентите да са доволни и да се върви напред. Важен момент е всичко да е така организирано, че неизменно да поражда потребителска удовлетвореност. И в резултат всяка година продажбите бележат ръст. Числата показват, че КОМСЕД се движи напред с много големи крачки.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.