Милиарди от безплатен софтуер
Създателят на платформата WordPress Мат Муленвег се оказа един от най-успешните интернет предприемачи
В случай, че не знаете, днес над 40% от сайтовете по света са базирани на една софтуерна платформа с отворен код – WordPress. Нещо повече, този показател се е увеличил осезаемо от януари 2020 г., когато е бил 35,4 процента.
Данните са от проучване на W3Techs и включват най-популярните 10 милиона сайта в света. Според същото изследване, на всеки две минути към WordPress преминава още един сайт. Каква е тайната на този безплатен софтуер за изработване на сайтове и на какво се дължи феноменалният му успех, позволил му буквално да
превземе интернет
за няколко години? Отговорът, според мнозина, се крие в ценностите, залегнали в самото създаване на платформата – свободно споделяне на информация, отворен код и достъп до изработката на уебсайт за всеки жител на планетата.
Стартирайки като платформа за създаване на блогове през 2003 г., WordPress бързо печели популярност заради своя лесен интерфейс, лесно инсталиране и богата екосистема от приложения. Въпреки че в началото е създадена за блогове, постепенно тя се оказва предпочитана и за комплексни и сложни уеб проекти – големи корпоративни сайтове, медии и портали. За справка - сред най-големите 1000 сайта в света делът на тази система е 51.8%, което е дори повече от общия й дял в интернет сектора. Днес на WordPress са направени
знакови проекти
като масмедиите Time, TechCrunch, The New Yorker и MTV News, модното списание Vogue, сайтът на Sony Music, официалната интернет страница на Швеция, официалните блогове на Walt Disney и Star Wars, сайтовете на поп звездите Бионсе, Аланис Морисет и Rolling Stones.
Това, че е с отворен код означава, че в разработката и развитието на системата участват съвсем безвъзмездно огромен брой програмисти и други специалисти. Това не е необичайно в света на open source софтуера и по същия начин са създадени много други широко разпространени приложения като браузъра Firefox, текстовият редактор OpenOffice и разбира се – различните дистрибуции на операционната система Linux. Въпреки този разпределен модел на разработка от голяма общност от хора, обаче, ключова роля в проекта играе Мат Муленвег – американски предприемач, напуснал рано Университета на Хюстън, за да се концентрира върху развитието на платформата.
Продължавайки визията на създателя на world wide web Тим Бърнърс-Лий за отворена глобална мрежа, Муленвег от самото начало прави WordPress безплатна и свободна за използване. Част от тази политика е и прехвърлянето на платформата и нейната запазена марка към неправителствената организация с идеална цел WordPress Foundation. Ход, който гарантира независимото развитие на мрежата. И който парадоксално през следващите години му носи състояние от стотици милиони долари.
Как е възможно генерирането на такова богатство от безплатна система? За да разберем това, трябва да се запознаем с модела на работа на тази платформа и най-вече – с огромната екосистема от приложения около нея. Самата WordPress е безплатна и изключително лесна за инсталиране. В добавка хостинг компаниите я включват в своите администраторски панели, позволявайки на клиентите си да стартират сайтове на практика с
няколко клика
Всичко това либерализира изработката на сайтове, позволявайки на всяка малка фирма, самонает специалист или просто ентусиаст да се сдобие със свое място в мрежата с минимални средства и време. Около безплатната основна платформа обаче е изградена цяла екосистема от външни приложения – теми (шаблони) и разширения (плъгини). Те представляват допълнителни софтуери, които могат да се инсталират по желание към основната WordPress система, добавяйки различни функционалности. Именно този модел е истинското богатство, което прави платформата толкова предпочитана. Ако желаете да добавите към вашия сайт контактна форма или слайдер, просто слагате подходящ плъгин. Ако искате проектът да е на няколко езика или пък към него да има онлайн магазин – също. Почти няма функция, за която да не е измислен плъгин.
Тези допълнителни приложения се създават от външни разработчици – отделни ентусиасти или цели екипи от програмисти. Много от плъгините и темите се предлагат безплатно, докато други са платени, но на много достъпни цени – от порядъка на 10, 20 или 50 долара. Продадени хиляди пъти по целия свят обаче, те носят значителни приходи на своите създатели. Трети следват т.нар. „фримиум“ модел, при който безплатната версия е с орязана функционалност, а платената дава достъп до много повече възможности.
Самият Муленвег
капитализира успеха
на този модел. Неговата собствена компания Automattic e създател или през годините е придобила някои от най-популярните WordPress приложения. Сред тях личат имената на Woo Commerce – плъгин за онлайн магазини, който вече надминава по популярност системи като PrestaShop и OpenCart, Akismet – най-известния антиспам плъгин, Jetpack, Gravatar и други много полезни инструменти. Всичко това превръща компанията в интернет гигант, който към момента е привлякъл общо 617.3 милиона щ. долара рисково финансиране, достигайки капитализация от над 3 млрд. щ. долара. Състоянието на самия Муленвег пък се оценява на 400 млн. щ. долара.
Неотдавна Automattic навлезе и в горещия сегмент на подкастите, придобивайки платформата Pocket Casts, добавяйки я към закупената по-рано социална мрежа Tumblr. Ход, с който Муленвег демонстрира, че няма намерение да се ограничава само до света на WordPress, а възнамерява да играе роля и в други важни онлайн сегменти. Междувременно създадената от него платформа продължава да печели влияние и да либерализира интернет, а процентът на сайтовете, базирани на нея, се увеличава с всеки изминал ден.
Текстът е част от бр. 104 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.