9,4 млн. т. е обработило Пристанище Варна от началото на годината
От компанията очакват планът за 2014 г. от 9,9 млн. т. да бъде изпълнен
В началото на декември „Пристанище Варна” ЕАД е изпълнило 95% от плана си за обработени товара за 2014 г., в размер на 9,9 млн. тона. Това обяви за economic.bg изпълнителният директор на дружеството Божидар Чапаров.
От компанията изразиха убеденост, че до края на годината планът ще бъде изпълнен, посочвайки че има 25 кораба, които са на рейд или заявени за обработка и съществува пълна техническа готовност за поемането им. Проливните дъждове през последните месеци са оказали неблагоприятно влияние и възпрепятстват обработката на насипните товари.
„За съжаление, единствените условия, върху които като ръководство не можем да повлияем, а само да се съобразяваме, са атмосферните. Не можем да си позволим компромис с качеството на обслужване на клиентите. Точно това ни прави надежден и предпочитан партньор”, подчерта изпълнителният директор.
През 2013 г. портът регистрира абсолютен рекорд за цялото от основаването си досега от 11 млн. тона обработени товари. Въпреки спада в общото количество, от компанията очакват 10% ръст в приходите и 40% в печалбата, спрямо предходната година. Това се дължи на тенденцията за увеличаване дела на високотарифните товари и подобряване на оперативната ефективност.
„Независимо, че дейността на едно пристанище е функция на икономиката на региона и страната като цяло, пристанище Варна се утвърждава като износно пристанище, т.е. ние изнасяме повече товари, отколкото внасяме за района. Това се разглежда като уникална характеристика за което и да е българско пристанище”, коментира товарооборота Чапаров.
Обработваните на терминалите товари са с относително постоянна структура и може да се говори за „емблематични” товари, като зърнените, содите, каолин, руди и др. Традиционно насипните имат преобладаващ дял в общия товарооборот -65%, а близо половината от тях са зърнени. Около 45% е пшеница, 30% - царевица, 9% слънчоглед, 7% - ечемик, 6% рапица и останалото количество до 100% са други зърнени култури.
Обработените зърнени товари са по-малко, спрямо миналата година поради проливните дъждове през лятото и забавянето в прибирането на реколтата. От ръководството, обаче, подчертават, че в страната има налични количества зърно, които рано или късно ще преминат през терминалите на варненското пристанище.
Основни направления в тази категория са страни от Европейския съюз (Испания, Италия, Португалия, Франция, Германия и др.); Африкански държави (Алжир, Либия, Египет, Мароко, Нигерия и др.) както и някои страни от Близкия изток (Израел).
Делът на контейнерите представлява около 20% от товарооборота. Спрямо 2013 г. е регистриран ръст от приблизително 3%. Наливните товари са 10%, а останалото са генерални и проектни товари.
След закупуването на многоцелевите мобилни кранове (2 бр. с товароподемност 100 т. и два 63 т.), пристанището разполага с всички технически условия за обработка на тежки и извънгабаритни товари. „Делът на тази специфична група товари вече е значим и сравнително постоянен, но съществува резерв в тази насока”, посочва Божидар Чапаров.