Нова мода: 2025 г. ще е годината на дългите пътувания
Все повече туристи търсят начини да удължат годишния си отпуск
През август миналата година директорът на нашумяла туристическа реклама на Осло каза пред BBC, че винаги е предпочитал да седи на нечия кухнеска маса и да пие мляко, отколкото да спира за кратко в туристически капанчета с много хора и високи цени. Все пак това бе лятото, когато туризмът разцъфтя, а може би и сезонът, в който нещата отидоха твърде далеч, изострени от лошото поведение на временни посетители и обезпокоителния свръхтуризъм.
Желанието за бягство не изглежда да намалява. Експерти от бранша казват, че през 2025 г. пътуващите планират по-дълги престои и намират начини да удължат времето си далеч от дома и работата за възможно най-много, като се потопят в културата на избраната дестинация, съобщава BBC.
Годината на дългите бягства
Според доклад на туристическия информационен портал Skift Research за текущата година туристическите компании очакват 24% годишен ръст в броя на пътуванията, които хората планират.
В световен мащаб по-дългите почивки се открояват като най-популярния тип пътуване, изпреварвайки уикенд пътешествията и кратките почивки в провинцията.
Според Skift 2025 г. ще е „годината на дългите бягства“.
Това ще важи особено за жителите на Германия, Индия и Китай. В САЩ една четвърт от анкетираните казват, че очакват да предприемат дълга международна или междуконтинентална ваканция тази година, въпреки че малко повече са тези, които очакват да предприемат по-кратки пътувания.
Туристите преодоляха лудостта да си правят снимки на претъпкани туристически обекти или на емблематични хотели само, за да кажат, че са били там“, каза Джулия Картър, основател на компанията за луксозни пътувания Craft Travel. „Вместо това сега те все повече осъзнават, че една дестинация наистина оживява, когато нещата се забавят“, добавя Картър.
Това забавяне обаче се превръща в средна продължителност на пътуването от близо две седмици за тези, които пътуват луксозно, показва друг доклад на Zicasso, компания за планиране на пътувания от висок клас.
„Отбелязахме продължително увеличение на средната продължителност на пътуванията до 13.5 дни, както и все повече пътуващи, които предпочитат персонализирана почивка с една дестинация, където могат да изследват културата по-задълбочено, отколкото да пътуват в различни страни“, каза основателят и и главен изпълнителен директор на Zicasso Брайън Тан.
От компанията определят пренасочването към една дестинация през текущата година като „тренд в посока дълбочина, отколкото ширина, на пътуванията“.
Ако търсенето на тихо кафене или красива гледка между бизнес срещите се брои за дълбочина, докладът на Skift също изследва увеличаването на „смесените пътувания“, или това са пътувания, които включват както работа, така и свободно време.
Най-много респонденти от Индия планират да пътуват по този начин (92%), следвани от тези в Китай (84%). На трето място е Германия, където 79% от анкетираните мислят да смесят работа и удоволствие.
Следващи са САЩ и Обединеното кралство (и двете по 72%).
Най-популярните дестинации за американците се оказват Великобритания, Япония, Италия, Мексико и Франция, докато британците искат да посетят Дубай, Париж, Италия, Испания и САЩ.
Въпрос на стратегическо планиране
Един от начините, по който пътуващите удължават своите почивки, е като използват трикове с платената си отпуска.
Стратегическото планиране на ваканции, за да се вземе предвид платеното свободно време в дните около празниците, набра популярност в TikTok, където видеоклипове обясняват най-добрите дни за пътуване през 2025 г., за да се увеличи максимално продължителността на пътуването. Това позволява на пътниците да удължат отпуската си - трик, който е особено полезен в страни като САЩ, където средният работник на пълен работен ден получава 11 дни платен отпуск на година.
Един такъв клип в социалната мрежа набра популярност през 2023 г., като подобни материали се появиха и в медиите. Travel & Leisure споделя как да превърнете тези 11 дни в 44 дни за почивка, а Forbes помага на работниците с 15 дни годишен отпуск да прекарат 55 дни в отдих.
Много хора гледат кога са официалните празници и тогава планират своите почивки около тях, например Денят на труда“, каза Пол Чарлз, главен изпълнителен директор на The PC Agency, PR и консултантска компания за пътувания.
„Авиокомпаниите също предлагат по-добри оферти, ако пътувате в чужбина около датите на официалните празници", смята Чарлз.
Един такъв пътешественик, родената в Колумбия Каролина Сантос, която притежава уелнес бизнес в САЩ, цени дългите пътувания, които е предприела в Непал и Индия. „По-дългите пътувания ми дават време наистина да се потопя в културата, да проведа по-задълбочени разговори с местните за техния живот, обичаи и традиции“, казва тя пред медията.
„Позволява ми да изследвам с по-бавно темпо, без бързане или фиксиран маршрут. Дните протичат естествено, разкривайки автентичния ритъм на ежедневието на местата, които посещавам", добави Сантос.