„Перфектна буря“ удaри смартфон пазара, но по-дълбокият проблем е друг
След ужасно четвърто тримесечие – браншът очаква слаб ръст през 2023
През последните няколко години персоналните компютри постепенно бяха засенчени от нова звезда при потребителските устройства – смартфоните, които продължиха да отчитат впечатляващ растеж, когато продажбите на лаптопи и настолни компютри намаляваха. 2022 година изглежда изравни позициите и мобилните телефони също се оказаха в отбора на губещите. Според Canalys доставките на такива устройства са спаднали с 11% на годишна база, което означава, че сегментът отчита най-лошите си годишни резултати от десетилетие.
Особено ужасно се оказа четвъртото тримесечие на годината, през което доставките са намалели със 17% в сравнение със същия период на 2021 година. То е и най-лошото четвърто тримесечие за сектора през последните 10 години, посочват още от анализаторската компания.
Сред големите брандове единствено Apple и Samsung са спечелили пазарен дял през изминалите 12 месеца, достигайки съответно 19% и 22%, докато други водещи имена като Xiaomi, Oppo и Vivo са отчели свиване. Apple е заела първото място през четвъртото тримесечие, следвана от Samsung и Xiaomi. Това развитие е логично, тъй като именно през този период беше представен новият iPhone 14.
Причините
за спада едва ли ще изненадат хората, които следят бранша. През последните месеци в него се развихри „перфектна буря“, включваща висока инфлация, нарушени вериги за доставка, намалено производство в Китай, заради политиката за нулев COVID, санкции срещу Русия и т.н. Тези фактори обаче не са единствените и хора, наблюдаващи пазара по-отдавна споделят, че той вече достига някои по-значими ограничения в своето развитие – като
забавяне на иновациите и липса на концептуални новости
в дизайна и функционалностите на устройствата. Неща като чувствителните на докосване екрани и модерните камери, които бяха двигател на сектора дълги години, вече отдавна не са новост. А представянето на нови модели все по-често се ограничава до още по-бърз процесор, по-голям екран с по-добра честота на опресняване и по-качествена камера. На самите премиери на устройствата всичко това звучи впечатляващо. От гледна точка на крайния потребител обаче по тези показатели моделите, представени през 2022 г., трудно могат да се отличат чувствително от показаните през 2021 година. Просто с всички можеш да снимаш добре, да гледаш филми, да играеш игри или да си чатиш.
В търсенето на иновация
големи надежди се възлагаха на сгъваемите дисплеи. Действително представените до момента такива модели изглеждат впечатляващо и в тях са внедрени много нови технологии. Те обаче така и не станаха масов продукт. Вероятно защото мнозина не искат да платят цена, сравнима с тази на достъпен лек автомобил, само за да могат да отворят дисплея, превръщайки телефона в таблет. Слуховете, че Google може и да се откаже от своя Pixel Fold проект също увеличават несигурността пред този клас устройства.
2023 година – слаб ръст
Очакванията на експертите от Canalys са 2023 г. да не е много по-добра за сектора. Все пак прогнозите са за лек ръст, който ще бъде много зависим от политическата и икономическа обстановка. Отпадането на COVID мерките в Китай със сигурност е позитивна тенденция, но според изследователите, ефектът от това ще бъде видим едва към втората половина на годината. Все пак инфлацията, нарастващите лихвени проценти и масовите съкращения, особено в платежоспособния технологичен бранш, ще ограничат възможностите на потребителите да се сдобиват с нови устройства.
Друг водещ анализатор – International Data Corporation (IDC) – също очаква предизвикателства пред сегмента на смартфоните през първата половина на тази година. Според неговите експерти, възстановяването ще бъде по-продължително от очакваното преди и вероятно ще достигне 2.8% през цялата 2023 година. От компанията очакват още секторът да се възстановява с по-добри темпове към средата на годината и да отчете растеж в повечето региони през втората половина. Тогава той ще е подсилен и от празничния сезон, когато по традиция се изразходват повече средства за скъпи подаръци.
И още един проблем
Представяйки все по-шумно нови модели с все по-впечатляващи функционалности, през последните години производителите на смартфони неочаквано за мнозина попаднаха в собствения си капан. Оказа се, че все по-малко потребители са склонни да заменят своя смартфон с нов скоро след като са го закупили и след като им е обещано, че той съчетава най-добрите възможни функции и характеристики към момента. Като добавим и нарастващите цени на моделите от висок клас – тенденция, която е подсилена от инфлацията, но се наблюдава много по-отдавна – всичко това доведе до увеличаване на цикъла на смяна на устройствата.
През първите години от развитието на мобилния сектор един от двигателите за неговия растеж беше непрекъснатото поевтиняване на телефоните и услугите, докато напоследък наблюдаваме обратната тенденция при моделите от висок клас. И докато смартфоните от нисък клас вече могат да бъдат закупени за под 100 лв., което прави мобилните комуникации все по-достъпни, то флагманите започнаха да се конкурират по цена с лека кола. Резултатът е, че все повече хора, закупили скъп телефон, предпочитат да го запазят по-дълго и не са склонни следващата година да се разделят със същата или дори по-голяма сума, само за да притежават най-актуалния модел. По същата причина можем да очакваме и подобряване позициите на брандове, които успяват да обединят функционалности от висок клас с по-достъпна цена като Xiaomi, Vivo, OnePlus, а от скоро и Nothing.
По всичко личи, че тези естествени процеси в развитието на бранша ще продължат да се задълбочават, подсилвани от моментните икономически фактори. А всяка потенциална нова криза, която би могла да възникне в света през 2023 г., може да върне сектора отново на територията на спадащите продажби.