Под върха на айсберга: Настъпва новият световен ред при автопроизводителите
Ще оцелеят само най-големите
Honda и Nissan са поредните автомобилни производители, които обсъждат обединяване на усилията си. Но няма да са последните, пише CNN в свой анализ за бъдещето на сектора.
Миналата седмица двата японски играча обявиха, че планират да се слеят и да създадат третия по големина автомобилен производител в света. Подробностите все още не са уточнени, като повече яснота се очаква до шест месеца.
Сливанията в автомобилната индустрия не са нещо ново. Такива започват да се случват още през първото десетилетие на 20-ти век с придобиването на различни марки, които формират General Motors (GM). Но според експертите сделката между Honda и Nissan може да допринесе за започването на поредица от комбинации, които скоро могат да променят облика на индустрията.
Смятам, че има условия за допълнителни сливания“, казва Джеф Шустер, глобален вицепрезидент на отдела за автомобилни проучвания на GlobalData.
Факторите, които стимулират евентуални сделки – от технологичните промени и огромния апетит на индустрията за научноизследователска и развойна дейност и капиталови разходи до тънките маржове на печалбата – са многобройни и мощни. Стремежът към консолидация само ще се засилва през следващото десетилетие. И може да се окаже, че ще оцелеят само най-големите.
„Става все по-трудно да оцелееш и да не постигнеш икономии от мащаба, ако всички останали го правят, особено когато навлизаш в нови технологии“, казва той. „Когато сте на силно конкурентен пазар, това обикновено води до създаване на партньори, които иначе не биха могли да се появят.“
Нова технология, милиарди разходи
Преминаването от бензинови автомобили към електромобили и технологии за самоуправление, вече е струвало на автомобилните производители десетки милиарди долари разходи за научноизследователска и развойна дейност. A ще са необходими още десетки милиарди долари, ако не и стотици милиарди в цялата индустрия.
Стремежът за преминаване към електрически превозни средства е отчасти продиктуван от екологичните разпоредби, които ще направят зависимостта от печалбите от двигателите с вътрешно горене по-рискована в бъдеще, и отчасти от търсенето на инвеститори за оценка на акциите, която да съответства на тази на Tesla. Електрическите превозни средства не са били рентабилни за повечето производители на автомобили, с изключение на Tesla и някои играчи в Китай.
Суровата реалност е, че инвестициите все още не се изплащат и това ще отнеме повече време, отколкото са планирали“, каза Шустер.
Въпреки че потребителите проявяват апетит към функции за подпомагане на водача, като например автоматично спиране и шофиране по магистрала без участие на човека, обещанието за създаване на истински самоуправляващи се автомобили се оказа непостижимо. Наскоро GM прекрати плановете си за роботизирани таксита, позовавайки се на разходите. Ford прекрати голяма част от усилията си за разработване на самоуправляващи се автомобили през 2022 г. Но Tesla и други компании продължават с плановете си за самоуправление, като поддържат натиска за разработване на технологията - дори и в по-скромен от очаквания мащаб.
Разходите за разработване на тези нови технологии ще наложат повече комбинации и промени в автомобилната индустрия, казва К. Венкатеш Прасад, старши вицепрезидент по изследванията на Центъра за автомобилни изследвания, мозъчен тръст в Мичиган.
Освен въпросът за технологичните промени, налице е и засилената конкуренция от страна на китайските автомобилни производители. Досега те бяха ограничени до китайския пазар, но настъпването им на Запад е стремглаво в последно време.
Преди 20 години китайската автомобилна индустрия едва прохождаше на международния радар, а западните автомобилни производители доминираха в Китай - най-големия автомобилен пазар в света. Сега китайските производители са готови да станат международна сила.
BYD, един от най-големите китайски производители на автомобили, е продал повече от 4 милиона автомобила през 2024 г., което е 41% скок спрямо предходната година, много по-голям скок от който и да е западен производител на автомобили. И за разлика от старите играчи в сектора, чиито продажби и печалби все още зависят от автомобилите, задвижвани с бензин, повече от една трета от продажбите на BYD са електрически автомобили.
Така че китайските производители на автомобили вече разтърсват европейския пазар и се очаква в крайна сметка да завладеят значителен пазарен дял в Северна Америка.
Смятам, че това е върхът на айсберга“, каза Прасад по повод новината за Honda-Nissan. „Тези мощни икономически и технологични промени ускоряват стремежа към сливане“.
Прасад каза, че не знае точно кои компании ще се обединят, но е убеден, че през следващите пет до десет години ще има много по-малко големи автомобилни производители, които ще останат сами.
В този свят няма място за толкова много играчи“, каза той. „Може би двама в Япония, двама в Европа, двама в САЩ. Може би двама в Китай. От двадесет на осем, това е доста значително намаление.“
Много от сделките с автомобилни производители се провалят
Други експерти обаче предупреждават, че сделките няма да са толкова лесни, колкото изглеждат. Предишни сливания на автомобилни компании не винаги са се развивали добре. Германският автомобилен производител Daimler-Benz се съгласи да купи Chrysler Corp. през 1998 г., но само десетилетие по-късно обединената група бе разделена. Новосъздаденият независим Chrysler фалира и се нуждаеше от федерална помощ в рамките на две години.
Последното сливане на Chrysler с европейската PSA Group през 2021 г., за да се формира Stellantis, имаше свои собствени проблеми през последната година, с намаляващи продажби и печалби. А съюзът на Nissan с Renault, макар и да не е официално сливане, в крайна сметка се разпадна след ареста на главния изпълнителен директор на Nissan Карлос Гон в Япония по обвинения в „значителни“ финансови нарушения. Той избяга от страната, преди да се проведе съдебен процес.
Съществуват и политически сили, които възпрепятстват осъществяването на някои комбинации, отбеляза Питър Уелс, професор в Бизнес училището в Кардиф, Уелс, и директор на Центъра за изследване на автомобилната индустрия. Някои държави биха се възпротивили да разрешат комбинации на националните си автомобилни производители с такива от друга държава.
Уелс също така отбелязва, че новите участници органично разтърсват автомобилния пазар, като някои от тях в крайна сметка се превръщат в основни играчи на световния пазар, като Tesla или BYD. Той посочва, че дори корейските партньори Hyundai и Kia са сравнително нови участници в сравнение с други наследени автомобилни производители.
Изглежда, че винаги се обсъжда по-нататъшна консолидация в пет или шест големи играчи“, казва Уелс.
Това, което може да обърка хода на събитията, са няколко неща, включително политиката в някои региони и появата на нови участници, които са склонни да нарушат процеса на консолидация, обяснява още Уелс.
Някои големи играчи, като Volkswagen или Ford, имат структури на собственост, които биха направили трудно, ако не и невъзможно, директно сливане с други автомобилни производители.
Два класа акции във Ford дават на потомците на основателя Хенри Форд ефективен контрол върху автомобилния производител. Неговият правнук, Бил Форд-младши, е настоящият председател на компанията и е ясно, че семейство Форд не желае да се откаже от този контрол.
Що се отнася до Volkswagen, около 20% от акциите ѝ са собственост на германската провинция Долна Саксония, където е базирана компанията. Това също е вероятна пречка пред пълното сливане. Така че, въпреки че двете компании обявиха алианс през 2018 г., те не са се придвижили към истинско обединение.
В този ред на мисли някои от обединенията може да се осъществят под формата на съюзи, а не на традиционно сливане.
През септември GM и Hyundai обявиха, че проучват възможността за бъдеща съвместна разработка и производство на превозни средства, както на традиционни бензинови автомобили, така и на електрически превозни средства, както и за комбинирано снабдяване със суровини за батерии, стомана и други стоки, необходими за производството на превозни средства.
Уелс вижда потенциал за по-голяма консолидация, особено сред китайските производители на автомобили. А някои съществуващи стари производители на автомобили вероятно ще станат по-малки, тъй като частта от световния пазар, която купува традиционни бензинови автомобили, продължава да се свива.
„Ще видим бавно свиване на съществуващите играчи“, каза той, посочвайки марките и пазарите, които автомобилни производители като Ford и GM изоставиха през последните 15 години.
Вече виждаме доказателства за това, като се закриват все повече заводи и се отстъпва пазарен дял“, каза той.