Подкаст | Зеленият транспорт на Стара Загора е финансиран с евросредства
От лятото на миналата година 33 нови електробуса обслужват пътниците в града на липите
Това е един „умен“ автобус, тъй като се управлява от 23 различни софтуера – за батериите, за електрониката, за климатизацията. Изцяло изградени са по иновационна технология.“ Така управителят на общинското транспортно дружество в Стара Загора инж. Георги Станчев описва електробусите, които започнаха да се движат по улиците на града от лятото на миналата година.
С общи усилия общината и дружеството „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД закупиха 33 електробуса, изградиха 18 двойни зарядни станции и 2 трансформаторни станции в транспортното депо. Проектът е финансиран по линия на Кохезионния фонд, чрез Оперативна програма „Околна среда“ 2014 – 2020 г. Стойността на инвестицията е над 53.7 млн. лв., от които безвъзмездните европейски средства са над 44.8 млн. лв.
Един електробус може да измине 240 км от момента на пълно зареждане. Времето за зареждане е 135 минути. По думите на инж. Станчев електробусите напълно задоволяват транспортните нужди на града, тъй като маршрутните разписания и дължини като пробег за деня са от порядъка на 160-170 км.
По транспортната схема се стремим да опазваме околната среда и цялата централна градска част да се обслужва от електробусите. Дизелите отиват в периферията на града“, казва още инж. Станчев в подкаста „Преход на възможностите“.
Той допълва, че общината и дружеството се стремят да осигурят максимална свързаност за гражданите, така че да бъдат мотивирани да слязат от колите си. По думите му трендът, наложен от Европейския съюз, за преминаване към екологична мобилност, би трябвало да бъде разширен, тъй като екологичният градски транспорт би допринесъл за разтоварване на трафика, но и намаляване на замърсяването на околната среда.
Това е бъдещето и то зависи от нас – как и с какъв пример всеки би спомогнат за решаване на тези казуси.“
Инж. Станчев акцентира и върху значението на европейските средства за регионите и за промяната на облика им. Според него транспортните дружества не биха могли да финансират такива проекти само със собствени приходи.
Как Стара Загора поетапно обнови градския си транспорт с помощта на европейското финансиране, какви са предимствата на новите електробуси и какъв бе автопаркът на града преди тях, може да чуете в поредния епизод на подкаста "Преход на възможностите", част от едноименния проект, финансиран с европейски средства.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.