Продажбите на електромобили в България намаляват
Страната се движи в противоположна посока на тенденциите в Европа, която напредва в електрификацията на автопарка си
България отчита най-голям ръст по продажби на нови коли през февруари в целия Европейски съюз. Все още обаче най-предпочитани у нас остават бензиновите и дизелови автомобили. Продажбите на електрически превозни средства, които вече заемат сериозни дялове в други страни, в България бележат спад. Това сочат данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
През февруари страната ни отчита ръст от 57.5% по продажби спрямо същия месец на миналата година. Така общият брой на продадените нови коли достига над 3 600 единици. Това е най-голямото увеличение в целия ЕС през най-краткия месец от годината.
Това увеличение обаче е движено от продажби главно на бензинови и дизелови коли, а и трябва да се има предвид ниската база. През разглеждания период те нарастват съответно с 64 и 58% и увеличават пазарния си дял, съответно до съответно 75.9% при бензиновите и 16.9% при дизеловите.
В процентно отношение ръст в продажбите през разглеждания месец има и при Plug-in хибридите (които разполагат с резервен бензинов двигател – PHEV) и хибридните автомобили (които се движат на бензин, но използват и батерии, които се зареждат чрез двигателя или спирачките – HEV). Регистрациите на Plug-in хибридите се увеличават със 138.5%, а на хибридните – с 69.8% Въпреки тези на пръв поглед големите ръстове техният пазарен дял в общите продажби остава нисък – едва 2% за хибридите и 0.9% за Plug-in хибридите.
През февруари България отчита спад от 15.2% в продажбите на електромобилите (които се движат на батерии, зареждащи се от външни станции – EV) спрямо същия месец на 2023 г. SСттраната ни все пак не е единствената с подобна тенденция и в това отношение не държи първите места. Кипър бележи спад от цели 67.7%, а един от най-големите пазари – Германия – спад от 15.4%. Пазарният дял на електромобилите у нас остава малък – едва 4.3% от общите продажби през февруари.
Тенденциите в ЕС
През февруари 2024 г. пазарът на автомобили в ЕС нараства с 10.1% в сравнение със същия месец на миналата година, достигайки 883 608 единици. Сред четирите основни пазара в ЕС Франция (+13%) и Италия (+12.8%) отбелязват двуцифрен ръст, следвани от Испания (+9.9%) и Германия (+5.4%). Продажбите на електромобили средно в ЕС растат през февруари с 9%.
През февруари електрическите автомобили държат пазарен дял от 12% (стабилен спрямо февруари 2023 г.), докато хибридните автомобили завладяват близо 29%. Комбинираният пазарен дял на бензинови и дизелови автомобили е 48.4% през февруари 2024 г., което е спад от 51.9% дял през февруари миналата година.