Разследванията вече са непосилно скъпи за медиите
„Панама пейпърс“ струваха 2 млн. долара на консорциума от разследващи журналисти
~ 3 мин.
Правенето на качествена журналистика става все по-трудно и по-трудно за борещите се за икономическо оцеляване медии, особено за изискващите все повече ресурси журналистически разследвания и репортажи в рискови зони.
Репортажите в рискови зони имат ужасяваща цена, измерена в погубени човешки животи: 50 журналисти бяха убити при изпълнение на служебните си задължения от началото на годината по данни на организацията "Репортери без граници", което е близо до броя журналисти, загинали през цялата 2017 година. Те са и мощен финансов бич за някои вестници, радиа и телевизии, които вече нямат достатъчно средства за такива материали.
„Все по-скъпо е да се отразяват конфликти в страни като Ирак, защото трябва голям персонал, за да се избегнат рискове: фиксъри (хора, често местни журналисти, които биват наемани от техни чуждестранни колеги, за да им оказват помощ в работата на терен, бел. ред.), телохранители, преводачи, шофьори и т.н. Преди няколко години в. "Ню Йорк таймс" изчисли, че един ден репортаж в Багдад му коства 10 000 долара“, казва Жан-Франсоа Льороа, директор на фестивала за фотожурналистика, който се организира през септември в Перпинян (Южна Франция).
Навремето „пресата като цяло не бе мишена (за враждуващите страни), а точно обратното - тя бе съюзник. А за няколко години се превърна в мишена“, особено на движения, които се специализираха в отвличане на журналисти с цел изнудване за откупи, обяснява Льороа. Това принуждава медиите да увеличат мерките за защита на своите репортери.
Към това се добавя ускорената еволюция на технологиите, която задължава фотографите и създателите на видеосъдържание да подновяват по-често оборудването и софтуерите си.
Успоредно с това „приходите на печата спадат с бума на интернет“, който понижава стойността на репортажите и води до голяма несигурност във фотожурналистиката като занаят, подчертава Льороа.„Преди 30 години не бе изключение репортажи да бъдат публикувани в списания за еквивалента на 15 000 евро. Днес дори три-четири хиляди евро са изключение“, казва той.
Заради това директорът на кореспондентското бюро на „Франс прес“ в Багдад Сами Кец отправи призив за създаване на „сродни права“ в ЕС. Спорна мярка, която ще задължи интернет гигантите "Гугъл" и "Фейсбук" да възнаграждават създателите на съдържание в интернет, включително медиите. Сега тези компании получават огромна част от приходите от онлайн реклами. ГАФА (съкращение от първите букви на латиница на големите четири технологични компании "Гугъл", "Епъл", "Фейсбук" и "Амазон") се борят срещу тази реформа, която според тях би сложила край на безплатния интернет.
„Отмина времето, когато отивах на война със сако, панталон, риза и тефтер в джоба. Днес трябват предпазни жилетки, каски, бронирани коли, застраховки и понякога телохранители, за да не бъдем отвлечени. Кой плаща такива разходи? Медиите и това е обременяващо“, казва той в текста, подписан от над 100 водещи репортери и главни редактори от 27 страни в ЕС.
Друга голяма област на журналистиката, възпрепятствана от намаляването на средствата на медиите, е разследването.
„Журналистиката се бори за оцеляване. Напът е да умре“ и „медиите орязват разходите си начело с разследващите материали, защото те струват скъпо“, констатира директорът на Международния консорциум на разследващите журналисти Джерард Райл. На тази организация с нестопанска цел дължим разкритията за укриване на данъци – „Панамските документи“ и „Парадайз пейпърс“.Затова през последните години се родиха организации като консорциума, които дават възможност да се обединяват финансовите усилия на медиите.
„Това са дейности, които отнемат не само много време, но на всичко отгоре са и рисковани: не сте сигурни, че материалът ви ще бъде публикуван, а дори да го публикуват, може да ви струва цяло състояние, ако трябва да се защитавате в съда“, каза той пред АФП.Много е трудно да се изчисли колко точно са тези разходи, но сигурно е, че са големи. Една от причините е трансграничният мащаб на разследването. „Панама пейпърс“ струваха 2 млн. долара на консорциума, но към тях трябва се добавят и разходите, направени за целите на проекта от всичките 300 репортери от партньорски медии по света“, заяви Райл.