„Никога не спирай, иначе губиш“: Сузуки, който направи компанията глобален играч
За най-голямото му постижение често се смяташе разширяването на Suzuki в Индия
Роден е с името Осаму Мацуда, но се жени в семейството, основало японския автомобилен производител Suzuki, и взима емблематичната фамилия. Осаму Сузуки управлява компанията в продължение на няколко десетилетия и е двигателят на глобалното ѝ разрастване.
Ако трябваше да слушам всички, това щеше да направи нещата твърде бавни“, казва Сузуки за своята лидерска философия в „Аз съм шеф на малък бизнес“ – мемоари на японски език, публикувани през 2009 г.
„Никога не спирай, иначе губиш“, допълва там Сузуки, който навръх Коледа почина на 94 години.
Той бе начело на Suzuki повече от 28 години, което го направи най-дълго управлявалият ръководител на световен автомобилен производител.
Глобален обхват
Бивш банков служител, Осаму Сузуки влиза в автомобилния бизнес благодарение на уредения си брак с Шоко Сузуки, внучка на Мичио Сузуки, който основава предшественика на Suzuki Motor през 1909 г. Осаму Сузуки взема фамилното име на жена си, както е японският обичай, когато няма мъжки наследници на семеен бизнес.
Той се присъединява към компанията през 1958 г., три години след дебюта на първия ѝ мотоциклет, ColledaCOX 125cc 4-цилиндров и Suzulight 360cc 2-тактов автомобили, които спомагат за началото на ерата на миниавтомобилите в Япония.
Той е заемал няколко управленски позиции преди да стане президент през 1978 г. На следващата година той представя миниавтомобила Alto в Япония. Голям хит, на модела се смята, че възкресява вътрешния пазар на миниавтомобили.
Обзалагайки се, че компанията може да се закрепи на малки пазари, пренебрегвани от по-големите конкуренти, той ръководи задграничната експанзия на Suzuki Motor чрез изграждане на производствени бази от Пакистан до Унгария.
Създадени съюзи
Сузуки създаде няколко ключови партньорства за компанията. Първото бе с базирания в Детройт General Motors, тогава най-големият производител на автомобили в света. Той се съгласи да закупи дял в Suzuki Motor, който се стремеше да се разшири в Северна Америка и Европа. По-късно GM вече държеше 20% от Suzuki Motor, след като удвои своя дял през 2001 г. Разтърсен от пет поредни тримесечни загуби, американският автомобилен производител започна да продава своите акции на Suzuki Motor за пари през 2006 г. и завърши продажбата през 2008 г. GM подаде молба за банкрут следващата година на фона на световната финансова криза.
След като алиансът на GM беше разпуснат, Suzuki Motor се съгласи да се свърже с германския VW, който купи дял от 19.9% през 2010 г.
Този алианс изпадна в раздразнение, след като VW описа Suzuki Motor като „сътрудник“ в годишен доклад, а Suzuki обвини VW, че унижава честта му, като твърди, че е нарушил споразумението им за партньорство, купувайки двигатели от италианската Fiat SpA. Партньорството приключи през септември 2015 г., когато Suzuki Motor изкупи обратно акции на VW за 3.8 милиарда долара.
Осаму Сузуки каза, че компанията ще оцени независимостта си в бъдещи отношения с други автомобилни производители. През 2019 г. Suzuki сформира съюз с Toyota.
Най-голямото му постижение често се смяташе разширяването в Индия. Той попада на вестникарска статия за търсенето на партньор в производството на автомобили от индийското правителство и през 1982 г. се среща с екип от южноазиатската нация в хотел в Токио.
Suzuki Motor се съгласи да създаде предприятие с индийското правителство извън Ню Делхи и придоби 26% дял в държавния производител на автомобили Maruti Udyog. На следващата година предприятието пусна малката кола Maruti 800, която беше толкова популярна, че чакането за покупката ѝ продължи цели три години.
Maruti, сега част от Suzuki Motor, бързо се превърна в най-големия производител на автомобили в Индия, въпреки че пазарният му дял беше подкопан от Hyundai Motor Co. и Tata Motors Ltd.
Suzuki днес също е един от най-добрите световни производители на мотоциклети, продавайки около 1.9 милиона бройки през 12-те месеца, приключили на 31 март. Продал е и около 3.2 милиона автомобила – повече от половината – в Индия, където индийското подразделение на компанията, Maruti Suzuki, държи лъвския дял.