Събев мечтае Русе да е център на индустриален конгломерат
Транспортният министър заяви, че железниците са извадени от „килера“ и че България ще бъде „на релси“
Русе може да стане част от много сериозен индустриален конгломерат, заедно с Букурещ, Варна и Горна Оряховица, заради потенциала на локацията и предприемчивостта на русенци. Това заяви транспортният министър Николай Събев, който от началото на своето пребиваване в изпълнителната власт обръща сериозно внимание на родния си град. Според него всички заинтересовани страни подкрепят развитието на града.
Той бе на посещение в крайдунавския град, заедно със Сдружението на областните управители и бизнеса, като обсъди проекта за градска железница, която ще играе основна роля в свързаността на Русе.
Идеята за такава железница съществува отдавна, но през годините не се е стигнало да реализацията ѝ, обясни министърът. Той допълни, че железницата се разглежда като по-мащабен проект, който е от изключително значение и за намаляването на вредните емисии.
Директорът на НКЖИ Златин Крумов заяви, че развитието на транспорта в региона и града се свързват с изграждането на интермодален терминал с осигурено одобрение и финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост в размер на над 53 млн. лв.
Крумов обяви, че до две седмици ще бъде пусната обществена поръчка за изграждане на спирка „Университета“, която ще бъде готова до края на 2022 г. При строителството той обещава да бъдат спазени съвременните стандарти за перони, навеси, видеонаблюдение, осветление, достъпност на градската среда.
Проектът за градска железница е разделен на няколко етапа. При първата фаза ще се вземат под внимание нуждите на бизнеса и на гражданите. Задължително ще бъде рехабилитирана жп инфраструктурата, контактната мрежа и инженерните съоръжения. Така линиите, които преминават през сърцето на града – Русе „Пътническа“, „Разпределителна“ и Русе „Север“ – да нямат нужда да се ремонтират непрекъснато през няколко години.
Тук сме, за да строим мъдро и устойчиво в бъдещето“, заяви Крумов.
България ще бъде "на релси"
От своя страна Събев заяви, че България ще бъде „на релси“ като така ще успее да отговори на целите на Зелената сделка. Министърът отново напомни за новия подвижен състав, който ще бъде купен с пари от Плана за възстановяване. Все още обаче не е ясно дали докато новите влакове и локомотиви дойдат, БДЖ "Пътнически превози" ще може да се конкурира с останалите превозвачи след либерализацията на пазара.
Извадихме железниците от килера. Тази политика не е самостоятелно издигната от Николай Събев, а е част от европейската политика, която България е потвърдила, че ще изпълнява“, посочи още транспортният министър.
Според него железниците са изправени на крака и започват да работят все по-добре. Въпреки това Събев заяви, че все още има забележки по чистотата и редовния превоз на товари.
Преминаването през границите
Министърът напомни за постигнатите договорки с Румъния за започване на проучвания на 5 точки, на които трябва да бъдат построени 5 моста. Той акцентира и върху проведените срещи с представителите на Турция и Гърция, за да може преминаването през граничните пунктове да бъде по-лесно и бързо. Припомняме, че превозвачите се оплакаха от километричните опашки.
Събев каза, че е провел множество срещи с министри, от които зависи по-бързото преминаване през пунктовете – регионалният Гроздан Караджов, финансовият Асен Василев и вътрешният Бойко Рашков.
Министерство на транспорта няма отношение към браздата. Там са Гранична полиция и митниците. Заради това поискахме да ускорят работата“, отбеляза той.
Междуведомствената комисия, която трябва да вземе отношение по изваждането на граничните служби извън „Дунав мост“ 1 и 2, се е събрала за първи път на 6 юни. Решенията ѝ ще бъдат оповестени с протокол след седмица и след това ще влязат в действие и другите служби.
Всяко едно министерство е започнало програма за реформи. Някак си преминаването през граничните пунктове остана извън фокуса, с изключение на Министерство на транспорта. Нас ни интересува дали ще стоят 60 или 600 камиона по границите“, отбеляза министърът.
Той препрати и към темата с Пакет „Мобилност 1“, като заяви, че по време на всички срещи с други министри на съседни държави, Пакетът е бил обсъждан. Трите дела, които е завела България, са в ход. Съдът отхвърли допълнителната молба за спиране на изпълнението на задължението на превозвачите да връщат превозните средства в държавата на установяване до окончателното произнасяне на съда.
България искаше да има по-дълъг транзитен период, за да може превозвачите да имат минимални драми и щети. Нашите усилия, за да имаме транзитен период и да се намали тежестта на тези мерки, няма да спрат. Ще се работи много активно“, заяви министърът.
Летището в Русе
Събев коментира и възраждането на летището в Щръклево. Той отново разказа за множеството варианти, които министерството е предлагало на общината, включително и аеропорта да стане държавен. На тази идея кметът на Русе се възпротиви. Пенчо Милков каза, че още с отпускането на помощта от 2.6 млн. лв. са били заложени „капани“ от държавата.
По отношение на отпуснатите 2.6 млн. лв. за ремонт на летището, Събев напомни, че общината трябва да подготви документи, които да изпрати до ЕК, а оттам да позволят средствата да бъдат използвани. Министърът заяви, че експерти от Министерство на финансите са искали да помогнат за попълването на документацията на община Русе, но периодът е съвпаднал с приемането на бюджета и заради това са били заети.
Аз реших, че няма да натискам повече. Това е работа и задача на общината. Ние дадохме всички възможни варианти. Ако не искат да се възползват от тях, това е тяхно право“, посочи министърът.
Той напомни, че ако няма работещ парламент, всички започнати промени няма да може да бъдат факт.