Технологичните гиганти започват да следват нови правила. Какви са те?
От полунощ в сряда влизат в сила разпоредбите в Закона за цифровите пазари (DMA)
Европейците ще получат тази седмица нови възможности от услугите, които предоставят технологичните гиганти. Сред някои новости, които са свързани с новата европейска регулация, са избор на различни браузъри и търсачки по подразбиране, различни източници за изтегляне на приложения за iPhone и допълнителни опции за използване на личните онлайн данни на потребителите.
Това са част от промените, въведени с влезлия преди дни в сила Закона за цифровите пазари (DMA) – набор от разпоредби на Европейския съюз, които шестте най-големи технологични компании, класифицирани като „пазачи на входа“ – Amazon, Apple, Google Alphabet, Meta, Microsoft и собственикът на TikTok ByteDance – ще трябва да започнат да следват до полунощ в сряда, пише AP.
Законът е последният от поредица регулации, които ЕС прие като глобален лидер в ограничаването на господството на големите технологични компании. Те от своя страна реагираха, като промениха някои от дългогодишните си начини за правене на бизнес – като например Apple, която вече позволява да бъдат инсталирани приложения за смартфони извън собствения си App Store.
Новите правила имат широки, но неясни цели да направят цифровите пазари „по-справедливи“ и „по-конкурентни“. Те започват да действат, тъй като усилията по целия свят за справяне с технологичната индустрия се засилват.
Кои компании трябва да спазват правилата?
Около 22 услуги – от операционни системи до приложения за съобщения и социални медийни платформи – ще бъдат на прицела на DMA.
Те включват услуги на Google, като Карти, YouTube, браузъра Chrome и операционната система Android, Amazon Marketplace, браузъра Apple Safari и мобилната операционна система iOS.
Facebook, Instagram и WhatsApp на Meta също са включени, както и Windows и LinkedIn на Microsoft.
Компаниите са изправени пред заплахата от солидни глоби на стойност до 20% от годишните им глобални приходи за повтарящи се нарушения, които могат да възлизат на милиарди долари, или дори разпадане на бизнеса им при „систематични нарушения”.
Какъв ефект ще имат правилата в глобален мащаб?
Законът за дигиталните пазари е нов крайъгълен камък за 27-членния Европейски съюз в неговата дългогодишна роля на световен създател на тенденции в ограничаването на технологичната индустрия.
Преди това Блокът удари Google с огромни глоби в антитръстови дела, въведе строги правила за почистване на социалните медии и въвежда първите в света разпоредби за изкуствен интелект.
Сега места като Япония, Великобритания, Мексико, Южна Корея, Австралия, Бразилия и Индия изготвят свои собствени версии на DMA правилата, целящи да попречат на технологичните компании да доминират на цифровите пазари.
Вече виждаме подражатели по света“, каза Бил Ечиксън, старши сътрудник в Центъра за анализ на европейската политика – базиран във Вашингтон мозъчен тръст. „DMA ще се превърне във фактически стандарт за цифрово регулиране в демократичния свят.“
Длъжностните лица от други страни ще търсят насоки в Брюксел, каза Зак Майерс, помощник-директор в Центъра за европейска реформа, мозъчен тръст в Лондон.
Ако проработи, много западни страни вероятно ще се опитат да следват DMA, за да избегнат фрагментацията и риска от възприемане на различен подход, който се проваля“, каза той.
Как ще се промени изтеглянето на приложения?
В една от най-големите промени за Apple, компанията ще позволи на европейските потребители на iPhone да изтеглят приложения извън своя App Store, който се инсталира на мобилните устройства.
Технологичният гигант отдавна се съпротивлява на подобен ход, тъй като голяма част от приходите му идват от 30-процентната такса, която начислява за плащания – като например за абонаменти за Disney+, направени чрез приложения за iOS. Компанията обаче предупреди, че приложенията за „външно зареждане“ ще дойдат с допълнителни рискове за сигурността.
Сега Apple намалява тези такси, които събира от разработчиците на приложения в Европа, избрали да останат в системата за обработка на плащания на компанията. И в същото време добавя такса от 50 евроцента за всяко приложение за iOS, инсталирано чрез магазини за приложения на трети страни, което според критиците ще възпре много съществуващи безплатни приложения, чиито разработчици в момента не плащат никаква такса.
„Защо изобщо биха избрали свят, в който трябва да плащат такса от 50 цента на потребител?“, пита се Ейвъри Гардинър, глобален директор на политиката за конкуренцията на Spotify. „Така че тези алтернативни магазини за приложения никога няма да получат сцепление, защото ще им липсва необходимия брой приложения, които трябва да бъдат там, за да могат клиентите да възприемат магазина като привлекателен.“
Това е в пълно противоречие със самата цел на DMA“, добави Гардинър.
Брюксел ще следи внимателно дали технологичните компании спазват изискванията.
Ръководителят на ЕС по конкуренцията Маргрет Вестагер каза тази седмица, че след 10 години на работа, „виждах доста на брой антитръстови дела и доста креативност, вградена в това как да работим около правилата, които имаме“.
Как хората ще получат повече опции онлайн?
Потребителите няма да бъдат принуждавани да избират по подразбиране ключови услуги.
Потребителите на Android могат да изберат коя търсачка да използват по подразбиране, докато потребителите на iPhone ще могат да изберат кой браузър да бъде основният им. Европейците ще виждат екрани за избор на своите устройства. Междувременно Microsoft ще спре да принуждава хората да използват неговия браузър Edge.
Идеята е хората да не бъдат подтиквани да използват браузъра Safari на Apple или приложението за търсене на Google. Но по-малките играчи все още се притесняват, че може да се окажат дори в по-лоша ситуация от преди.
Потребителите може просто да се придържат към това, което разпознават, защото не знаят нищо за другите опции“, каза Кристиан Крол, главен изпълнителен директор на базираната в Берлин търсачка Ecosia.
Ecosia настоява Apple и Google да включат повече информация за конкурентни услуги в екраните за избор.
Ако хората не знаят какви са алтернативите, малко вероятно е много от тях да изберат алтернатива“, каза Крол. „Аз съм голям фен на DMA. Все още обаче не съм сигурен дали ще постигне резултатите, на които се надяваме.“
Как ще се промени търсенето в интернет?
Някои резултати от търсенето с Google ще се показват по различен начин, тъй като DMA забранява на компаниите да дават предпочитание на собствените си услуги.
Така например търсенията за хотели вече ще показват допълнителна „въртележка“ от сайтове за резервации, като Expedia. Междувременно бутонът Google Flights на дисплея с резултати от търсенето ще бъде премахнат и сайтът ще бъде посочен сред сините връзки на страниците с резултати от търсенето.
Потребителите ще получат опции да спрат да бъдат профилирани за таргетирана реклама въз основа на тяхната онлайн активност.
Потребителите на Google получават избор да спрат споделянето на данни в услугите на компанията, за да им помогнат по-добре да ги насочват с реклами.
Meta позволява на потребителите да разделят своите акаунти във Facebook и Instagram, така че личната им информация да не може да се комбинира за насочване на реклами.
DMA също така изисква системите за съобщения да могат да работят една с друга. Очаква се Meta, която притежава единствените две приложения за чат, които попадат под правилата, да излезе с предложение как потребителите на Facebook Messenger и WhatsApp могат да обменят текстови съобщения, видеоклипове и изображения.