Вечерни новини: Хаос със сградите без Акт 16; Американска верига пицарии влиза в България
България подписа с „Шкода“ за още пет влака; Български стартъп променя нагласите на хората за психичното здраве
Хаос и безхаберие: Никоя институция не се интересува от сградите без Акт 16
При неспиращ растеж на имотния пазар и постоянно покачващи се цени, могат ли купувачите всъщност да се окажат в капана на мечтания дом? Може, ако прескъпият имот не успява да се сдобие с необходимите регулаторни одобрения, и то в продължение на години.
В такава ситуация са много домакинства в страната. Въпреки завършения вид на сградите и възможността да се живее в тях на собствениците им се налага да търпят множество неудобства поради липсата на заветния Акт 16. при липсата на този документ използваният ток е на промишлени цени, асансьорите не могат да се използват и не може да се направи адресна регистрация. Сериозни губещи от тази ситуацията са и общините, но и самите инвеститори.
Вече 13 – 14 години не се решава проблемът с обитавани сгради без Акт 16
Това заяви арх. Петър Диков, бивш главен архитект на Столична община, а сега председател на Съюза на архитектите в България - в интервю с Economic.bg по темата за проблемите при издаването на Актовете 14,15 и 16.
Американската верига пицарии Papa Johns влиза в България
Популярната американска верига пицарии Papa Johns навлиза на българския пазар. Първите три обекта ще са в София и отварят в средата на ноември на ул. „Казбек“ 62, ул. „Одеса“ 37 и в Младост 1. Развитието продължава и през първите три месеца на 2025 г. като се очаква да се открият още две локации.
Освен поръчка на място компанията започва и доставки през сайта и мобилното приложение. Цената ще е 1.99 лв.
„Лукойл Нефтохим“ отрече да се продава на катарско-британски консорциум
„Лукойл Литаско“, собственикът на петролната рафинерия в Бургас, опроверга информацията на Financial Times, че се продава на катарско-британски консорциум. Дружеството изпрати официална позиция до медиите, в която подчертава, че
предположенията, направени в тези публикации, са неточни и подвеждащи, по-специално, не се водят никакви разговори с гореспоменатия катарско-британски консорциум и не е имало никакви комуникации с властите на Руската федерация по темата“.
Български стартъп променя нагласите на хората за психичното здраве
За да променят нагласите на хората за психичното здраве на жените след раждане и да им помогнат, доц. Стоянка Черкезова от института за изследвания на населението и човека към БАН и Женя Димитрова създават Momfident – виртуален психологически асистент.
Българският стартъп взе участие в първия балкански форум, организиран от SEE Science & Technology Parks Alliance, който се проведе в края на месец октомври. Организацията обединява научни паркове и иновационни зони от България, Гърция, Румъния, Сърбия, Турция и Черна гора, сред които и "София Тех Парк".
НЕК иска да сложи общо 280 MWh батерии на няколко ВЕЦ-а
Национална електрическа компания (НЕК) смело се насочва към батериите и вече обмисля инсталиране на системи за съхранение на енергия в няколко водноелектрически централи (ВЕЦ). За целта компанията провежда пазарна консултация, публикувана преди дни в Агенцията за обществени поръчки (АОП) като краен срок не е зададен.
Амбициите на дружеството са да оборудва четири ВЕЦ-а със системи за съхранение на електроенергия с общ капацитет за съхранение близо 280 MWh.
Еврокомисията разследва таксите на Visa и Mastercard
Антитръстовите регулатори на Европейския съюз разследват дали таксите, начислявани от платежните оператори Visa и Mastercard, имат отрицателно въздействие върху търговците на дребно. Това показва документ на Европейския съюз, видян от Reuters.
Европейската комисия, която следи за спазването на правилата за конкуренция в ЕС, е изпратила въпросници до търговците на дребно през септември със срок за отговор до октомври.
България подписа с „Шкода“ за още пет влака
Служебният министър на транспорта Красимира Стоянова и чешката компания „Шкода“ подписаха допълнителното споразумение за доставка на още 5 електрически мотрисни влака. Това се случи на официална церемония във ведомството.
Допълнителните машини ще струват на държавата 127.8 млн. лв., като влаковете ще се движат по едни от най-натоварените линии: Русе – Варна, Варна – Г. Оряховица – Мездра, както и София – Сливница – Драгоман. Цената включва и доставка, обучение, както и 15-годишна поддръжка. Средствата са осигурено по линия на „Транспортна свързаност“ 2021 - 2027 г., която се свързва с кохезионната политика на Европейския съюз. Оперативната програма цели да намали дисбалансите в регионите посредством инвестиции в шосейни и жп мрежи.