Защо повечето авиокомпании нямат ред 13 в самолетите си
Практиката се следва от едни от най-големите авиолинии в Европа
Практиката авиокомпаниите да нямат ред 13 в самолетите си се среща по целия свят в отговор на суеверното убеждение, че числото носи нещастие. Дългогодишната вяра в това съществува в много култури и авиолиниите се съобразяват с нея, скачайки от ред 12 на 14.
Може и да изглежда странно да се направи такава промяна въз основа на суеверие. Повечето решения и процеси на въздушния транспорт са добре обмислени и сигурни и ако редове 12 и 14 са безопасни, то тогава и 13 е.
„Но от друга страна, защо да не накараме пътниците да се чувстват малко по-сигурни? Ако някои наистина вярват, че 13 не носи късмет, тогава няма да им е много удобно да им се даде място там. В крайна сметка това е само малка промяна за авиолиниите“, обяснява специализираното издание Simple Flying.
Обясненията защо числото 13 се свързва с нещастие лежат главно върху митове. Според науката обаче суеверието може да се превърне в реално заболяване – трискайдекафобия.
Всъщност не само авиокомпаниите решават да пропуснат номер 13. Много хотели и офис сгради по света например нямат етаж 13.
Кои авиокомпании правят това?
В Европа авиокомпаниите, които следват практиката, са Lufthansa, Air France, Alitalia, Ryanair и Iberia. Сред най-големите авиокомпании във Великобритания обаче само Virgin Atlantic прескача ред 13 - British Airways, easyJet и Jet2.com не го правят.
За САЩ, United Airlines (за повечето типове самолети) и Alaska Airlines (само за 737-800) правят това. Delta, American Airlines и Southwest Airlines не го правят.
В Близкия изток Qatar Airways и Emirates следват практиката. А в Азия авиокомпаниите, които го приемат, включват Cathay Pacific, Hong Kong Airlines, Thai Airways и Singapore Airlines.
Ами ред 17?
Разбира се, суеверните практики се различават по целия свят. Ако ще пропуснат ред 13 в някои страни, има смисъл авиокомпаниите да следват и други суеверни вярвания.
Числото 17 се смята за нещастно в Италия и Бразилия поради значението му с римските цифри. Пренареждането на цифрите XVII дава VIXI, което на латински може да бъде преведено като „Моят живот свърши“. Lufthansa и Alitalia са сред тези, които пропускат и ред 17.