Пазарът все повече търси бира в опаковки за еднократна употреба
Винаги очаквайте новости от бирената индустрия, загатва Драган Радивоевич
На 20 юли, Илинден, пивоварната промишленост чества своя официален празник. От 1996 г. св. Пророк Илия е обявен за патрон на пивоварите в България.
В навечерието на празника и след изнесените резултати на сектора за 2012 г., потърсихме коментар за развитието на пазара до момента и очакванията за бъдещето на бирената индустрия от Драган Радивоевич, председател на Управителния съвет на Съюза на пивоварите в България и генерален директор на "Каменица" АД.
- Г-н Радивоевич, как оценявате изминалата 2012 г. за бирената индустрия, на фона на ръста, който отчита пазарът през миналата година?
На пръв поглед отчетеният ръст е нещо положително за индустрията. Повишението обаче не съответства на очакванията ни и на нивото на направените инвестициите от всички пивоварни, включително и "Каменица" АД. От гледна точка на инвестициите не мога да кажа, че съм много доволен от ръста.
Инвестициите през 2012 г. бяха доста над предишни години. Повишението на реализираните обеми бира от 4%, което се равнява на 1.6% на приходите, не отговаря на всички инвестиции, които сме направили през миналата година.
- Какъв трябваше да е ръстът, за да се оправдаят инвестициите?
Не може да се каже с точност. За 2013 г. очакваме 1% повишение на консумираното количество бира, но ръстовете са нещо, което никой не може да контролира. Продажбите през юни и юли не показват, че можем да очакваме положително приключване на годината от гледна точка на по-голямо продадено количество бира.
Определено в бирената индустрия, както и при другите бързооборотни стоки, инвестициите се правят преди сезона. Печалбата или позитивите за бизнеса от инвестициите може да са факт през лятото, както е при нас. Но тази година най-силният ни период не е добър. Не може да се предвиди ръста.
- Туристическите организации очакват ръст на туристите. Това ще помогне ли и на бирената индустрия да повиши продажбите си?
Не е въпрос само на растеж, а на структурата и качеството на туристите. Със сигурност повечето туристи са положителен фактор, но от друга страна се отчитат повече туристи и заради all inclusive пакетите, които туроператорите се стремят да продават на по-ниски цени.
Бирата, която продаваме при all inclusive пакетите не носи толкова голяма печалба. Да, положително е от гледна точка на реализираните обеми, но не и като печалба.
- Какъв е делът на пазара на класическите стъклени бирени бутилки, които носят най-голямата добавена стойност и печалба за вашия бранш?
Два са основните сегмента, които носят добра печалба. Първият е наливната бира, при чиято реализация разходите са по-малки. Освен това тя се консумира на "студен пазар" (в заведенията), където цените са по-добри спрямо продажбите през търговските вериги (модерната търговия).
Стъклените бутилки също носят добри доходи, защото при тях не се включва цената на амбалажа, който се връща и може да се използва 10-15 пъти. За пластмасовите бутилки и кеновете се използват опаковки, които са за еднократна употреба, които обаче са и по-скъпи. По-този начин се намалява печалбата. Пазарът обаче се насочва към опаковките за еднократна употреба. Те са предпочитани много в модерната търговия.
- Колко от реализираната бира се продава през заведенията?
Делът на продажбите през заведенията вече е много малък. Преди 5-6 години около 30% от продадената бира беше през "студения пазар". Сега делът е 20-22%, което е голям спад. Намалението на този студен пазар е над 30%, което оказва негативно влияние на печалбата. Затова виждаме ръст на оборота от 1.6% на фона на 4% повишение на продадените обеми бира.
- Кога можем да очакваме биреният пазар да се върне на предкризисните нива?
Много е трудно да се каже. Както се казва на английски – това е въпрос за 1 млн. долара.
Надяваме се както кризата дойде веднага в Европа, така ни се иска и да се оправи. Но след колко – 3,5 или 10 години е трудно да се каже. Ние обаче искаме да останем на българския пазар и да инвестираме. Ако икономическата ситуация не се подобри след 3 години, дано да се подобри след 5 години.
- Колко инвестиции сте планирали за 2013 г.?
През 2012 г. индустрията вложи близо 70 млн. лв. Тази година цифрата със сигурност ще е по-голяма, но на този етап е трудно да се каже колко по-голяма.
- Да очакваме ли нещо ново от бирената индустрия през тази година?
Винаги очаквайте нещо ново. Но засега ще запазя новостите в тайна, защото конкуренцията следи.