„Сирма“ търси пазари в Австралия, Африка и Южна Америка
Някои от дъщерните ни компании са сред световните лидери в своя сегмент, казва Цветан Алексиев, изпълнителен директор на Сирма Груп Холдинг
Най-голямата българска група от IT компании - Сирма Груп Холдинг, започна първично публично предлагане (IPO) на акциите си миналата седмица. Смята се, че то ще е най-голямото IPO в България след това на Енемона през 2007 г. и второто IPO на технологична компания след Бианор, отново през 2007 година. Според плановете на компанията набраният капитал ще се използва за увеличаване на инвестициите в международен аспект. Тя смята да повиши производствения капацитет, да увеличи екипите си за маркетинг и продажби и изследване и развитие.
За компанията, мястото ѝ на пазара, настоящите и бъдещите ѝ проекти Economic.bg разговаря с Цветан Алексиев, главен изпълнителен директор на Сирма Груп Холдинг АД.
Г-н Алексиев, бихте ли разказали повече за създаването на компанията и за мястото ѝ на пазара в момента?
Компанията е създадена през 1992 г. от група приятели от университета, които се събират и решават работят в областта на изкуствения интелект. Действително първите софтуери, които се правят, са в тази област и са предимно за канадското правителство, тъй като един от основателите на компанията – Явор Джонев – отива да работи в Канада. След това постепенно започваме да правим и друг вид софтуерни проекти и продукти, раждат се всякакви идеи за нови бизнеси, тъй като от самото начало сме няколко партньори и всеки има идеи за разработване на различни продукти и платформи. На базата на тях се получиха съществуващите компании в групата.
През 2008 г. преструктурирахме компанията в холдингово дружество. Всички тези продукти и бизнес идеи се отделиха като отделни компании. В някои от тях привлякохме външни инвестиции и в момента имаме 11 дъщерни компании, 3 асоциирани и няколко консорциума. Някои от дъщерните ни компании са сред световните лидери в собствения си сегмент. Например Ontotext е една от най-разпознаваемите в световен мащаб компании, която работи в областта на семантичните технологии. EngView държи втори пазарен дял в света в своята ниша за CAD/CAM решения за индустрията за производство на опаковки. Ние се борим всяка една от компаниите ни да стане технологичен лидер в сегмента, в който работи. В момента Сирма е най-голямата българска група от IT компании.
Каква част от финансирането на проектите Ви ще се осъществи чрез емисията на нови акции и каква чрез други източници? Какви са другите големи източници на финансиране, които използвате?
Ние винаги използваме балансиран подход към събирането на финансов ресурс. Ще продължим да ползваме външно финансиране в някои от дъщерните ни компании, бихме коинвестирали, имаме и оперативни кредитни линии, които са по-скоро за поддържане на операциите. Според компанията и проекта, бихме използвали и използваме различни източници на финансиране.
Как е определен диапазонът на емисионната цена, по която предлагате акциите си?
Инвестиционният ни посредник, заедно с финансовите ни консултанти, изработиха модели, които се основават на общоприетите модели за оценка. Според нас цената, на която правим публичното предлагане, е много добра, в сравнение с например коефициентите, които се използват на по-развитите пазари като Западна Европа и САЩ. Но тук има и много други фактори като размер на пазара и политически рискове. Смятам, че цената ни е много добра, защото поддържаме добър темп на ръст. Дори и без външно финансиране, растем с по 20-25 % годишно. Сега значително по-бързо бихме достигнали много по-големи стойности на приходите и съответно на оценката на компанията.
Какви инвеститори очаквате да привлечете?
Надяваме се по-скоро на балансирано портфолио, включващо и индивидуални, и институционални инвеститори, и български, и чуждестранни. За нас най-важно е то да е добре балансирано.
В кои държави имате най-силно присъствие? И в кои виждате перспективи за развитие?
В момента повечето ни амбиции са към северноамериканския пазар, който е най-развит в нашата област. Следващият ни по важност пазар е Западна Европа. Имаме планове да навлезем по-стабилно в Азия с някои от продуктовите ни компании. В момента най-силно присъствие имаме в САЩ.
В кои страни виждате най-голяма конкуренция?
Силно индивидуално е, защото става въпрос за различни продукти и различни компании. Американският пазар е както най-голям, така и най-конкурентен. Например с Loyax системата за лоялност дори не се опитваме да навлезем в САЩ в момента, защото там конкуренцията е много страшна. По-скоро търсим пазари като Австралия, Африка, Южна Америка. За момента са тези, докато продуктът ни стане достатъчно силен, за да излезем на американския пазар.
Как оценявате пазара на труда у нас по отношение на IT специалистите? Какви пречки среща бизнесът според Вас?
Най-голямото предизвикателство пред софтуерните компании е пазарът на IT специалисти. Тъй като доста големи международни компании започнаха да правят развойни офиси в България, напрежението на този пазар е много голямо и трудно се намират хора. От друга страна, през годините в България много се обърка образователната система. Обучението по математика в училищата стана лошо, университетите ни имат много проблеми. Това, което очакваме, е първо държавна политика в областта на образованието и второ, да се даде възможност по- лесно да внасяме IT специалисти. Това би позволило на българските софтуерни фирми да се развиват по-бързо. Смятам, че в България като цяло имаме добър данъчен режим.
Кой е най-успешният Ви продукт за тези години от гледна точка на приходи, популярност?
Трудно е да се отличи един продукт, но софтуерът на EngView - CAD/CAM от доста време се продава по целия свят и въпреки че действително държим втори пазарен дял в света, сме много далеч зад основния ни конкурент. Някои от продуктите на Ontotext са с много голям потенциал, най-вече GraphDB, който е най-бързата семантична база в света и ние залагаме много на нейното развитие.
Бихте ли споделили какви са бъдещите Ви проекти? Нещо любопитно, което разработвате?
В момента експериментираме в областта на компютърното зрение и роботиката. Това е може би една от най-интересните ниши. И другото е един доста иновативен за Европа платежен инструмент, който позволява да се изпълняват транзакции от банкови карти, използвайки мобилни телефони. Едно малко, много евтино устройство, което се закача на мобилен телефон или таблет.
Къде у нас смятате, че има най-голяма нужда от технологично усъвършенстване?
Навсякъде в България има нужда от технологично усъвършенстване, като се започне от правителството. В XXI век трябва да имаме много повече механизми за електронно управление, гласуване. И, разбира се, всички наши компании да бъдат много по-технологични, независимо в коя сфера работят. Все още има много голямо пространство пред българските компании и пред администрацията да стават все по-технологични.