Датският град, създаден за по-лесен живот
Нордхавн е проектиран да направи всичко от училища и площадки до офиси достъпно в рамките на пет минути.
Докато обикалях каналите на Копенхаген през лятото на 2023 г., моят водач посочи с ръка към Нордхавн, някогашния индустриален квартал на града, като развълнувано коментира, че това ще бъде новият най-готин град в Европа. От лодката не можех да видях много отвъд жилищните сгради и голям брой строителни машини, но като архитект ми беше интересно да науча повече, пише репортер на BBC.
И така, 12 месеца по-късно се върнах в Копенхаген и се отправих към Нордхавн, само на 15 минути с метрото от централната гара на датската столица.
Този път, застанала в квартал Орхус, сърцевината на новото строителство, можех да видя блестящи жилищни сгради, офиси от висок клас и крайбрежна алея, изпълнена с кафенета, по протежение на индустриалното доскоро пристанище. Десетки хора лежаха върху цветни плажни хавлии, разстлани по крайбрежието, всички киснещи под скандинавското лятно слънце. Беше спокойна сцена, без сутрешния хаос, който бях свикнала да виждам в градовете по света.
И това е така, защото Нордхавн е специално проектиран да улесни живота.
Въпреки че изглежда като всеки модерен квартал, това е първият петминутен град в света“, обясни моят гид Бенте Хофман от компанията за потапящи културни обиколки Slow Tours. „Когато проектът бъде завършен, всичко, от което се нуждаете, ще бъде на 400 метра пеша.“
Пътуването до работното място е едно от най-големите предизвикателства на съвременния живот, тъй като добавя толкова много време към ежедневието. Нордхавн (официално район на Копенхаген, но описван като град поради своя мащаб и обхват) е проектиран да направи всичко – от училища и зони за игра до бизнеси и места за отдих – достъпно в рамките на пет минути.
Той създава дизайн на свят, в който хората могат да вместят сутрешна тренировка, преди да отидат към офиса, да обядват в сладко кафене, да поплуват набързо на пристанището и все пак да се приберат навреме, за да заведат децата си на детската площадка – и всичко това преди да се насладят на уютна вечеря на свещи у дома.
Представете си, че правите всичко това, без да шофирате от една точка до друга, без да се чувствате изтощени и можете да го повтаряте всеки ден, като оставате въглеродно неутрални.
Ние градим квартал, който отговаря на ежедневните нужди и специални поводи“, обясни Питър Бур Андерсен, архитект от BRIQ Studios, който изигра ключова роля в зонирането на Нордхавн. „Всичко е на пешеходно или велосипедно разстояние, свеждайки до минимум нуждата от пътуване до работното място. Районът също така насърчава начин на живот предимно без автомобили, свързан с велосипедни алеи и метро“.
Понастоящем Копенхаген е Световната столица на архитектурата на ЮНЕСКО (до 2026 г.) и иновативни решения за интелигентен начин на живот се развиват в датската столица: от Paper Island, предназначен да се фокусира върху обществени пространства и жилища за всички доходни групи, до Carlsberg City District, който е изграден върху четири стълба на производството на бира: наука, иновации, изкуство и култура.
Петминутната градска концепция на Нордхавн обаче е уникална. Въпреки че има няколко 10-минутни града, които се развиват по света, включително един в Сеул, Южна Корея, единствената по рода си концепция на Нордхавн е най-амбициозният проект за градско развитие в Скандинавия. Това е и единственият нов градски район в света, който получава златен сертификат за устойчивост от Германския съвет за устойчиво строителство или DGNB (най-голямата мрежа за устойчиво строителство в Европа), според Андерсен.
В Нордхавн устойчивостта е нещо повече от просто намаляване на потреблението на енергия. Всяка построена сграда трябва да отчита своето социално, икономическо и екологично въздействие. Например Big Bio Cinema – най-новият театър в града – е изграден от рециклируеми материали като алуминий, в случай че някога се наложи сградата да бъде съборена.
Според Андерсън социалното и икономическо включване е в основата на цялото планиране. „Важно е да се върне това, което е работило добре назад в историята“, каза той. „Преди имахме месар, занаятчия, пекар и магазин за сирене – онова разнообразие, което се среща в ежедневието. Бъдещият град трябва да съчетава места за отдих, култура и търговия, всички лесно достъпни в квартала.“
Но до сравнително скоро никой не би си помислил да живее в този някога индустриален район. Иршия Насрийн, инженер, роден и израснал в центъра на Копенхаген, казва: „Докато се опитвах да намеря нов квартал, за да се преместя извън центъра на града, никога не съм мислила, че ще се преместя тук.“
Екскурозоводът Бенте добавя: „Не мислех, че ще правя туристически разходки в Нордхавн. Нямаше какво да се види.“
В края на краищата в продължение на векове Нордхавн е бил пристанище, пълно с товарни кораби, силози за зърно и метални контейнери. Сградите, които съществували, били складове и промишлени корабни структури. След това, през 2008 г., бе проведен конкурс за създаване на устойчив квартал за бъдещето на Копенхаген: бяха подадени 179 предложения и група от четири архитектурни фирми, COBE Architects, Sleth, Rambøll и Polyform бяха победители.
Те създадоха градска зона на „мека мобилност“, където е по-лесно да се върви, да се кара велосипед или да се използва обществен транспорт, отколкото да се шофира; като повдигнаха идеята за хибридни пространства – нещо, което „избягва създаването на безжизнени пространства и насърчава общността сред жителите, служителите и посетителите“, според Андерсен.
Например, в Нордхавн, многоетажен паркинг може да има фитнес зала на покрива си; жилищна сграда може да включва обществен ресторант; и хотел може да приюти концептуален магазин.
Въпреки че целият проект Нордхавн няма да бъде завършен до 2060 г., той се разработва на островчета, като ключови зони като Нордо и квартала Орхус вече са завършени и пълни с живот, преливащи от местни жители и туристи. Разширение на метрото до Нордхавн заработи през 2020 г., осигурявайки лесен достъп от центъра на града.
Докато с Хофман се разхождахме из Нордо, аз се възхищавах на изобретателността на използването на някога невзрачни сгради за създаване на шикозни дестинации.
Аudo House, склад от 1918 г., сега е бутиков хотел, концептуален магазин и кафене. От другата страна на пътя хранителният супермаркет MENY някога е бил фабрика за производство на оръжия. Поради защитения статут на сградата, MENY трябвало да използва същите стени, прозорци и тавани като бившата оръжейна фабрика от Втората световна война, за да създаде това, което сега е футуристичен хранителен пазар.
Красотата на Нордхавн се крие в смесицата от стара и нова архитектура, стоящи една до друга", каза Хофман. „Устойчивостта е и запазване на миналото чрез пренареждане на стари сгради за модерна употреба."
Насрийн се премества в Нордхавн през 2023 г. и казва, че спокойната среда без автомобили е променила начина ѝ на живот. „Обичам да се разхождам тук“, каза тя. „След като като живях центъра на града в продължение на 40 години, да не чувам бръмченето на превозни средства е освежаващо. Близостта на водата до всички жилищни райони дава усещане за спокойствие и чист въздух. Моят племенник е възхитен от факта, че може да плува в пристанището, да се върне пеша вкъщи и след това да се върне на брега, за да пие кафе в заведение. Не е ли невероятно?"
Тя добавЯ: „Работя от вкъщи и когато имам нужда от смяна на обстановката, се отправям към The Audo House. Това е многофункционално пространство, така че виждате туристи да се настаняват в хотела и хора, които пазаруват предмети на изкуството и мебели, докато аз пия кафе в кафенето в един зимен следобед."
В началото на ХХ век, когато легендарният датски дизайнер Арне Якобсен каза: „Архитектурата не е просто да създаваш сгради; тя е да оформяш околната среда и да подобряваш живота на хората“, това бе прието като теоретично. Век по-късно Хофман води любопитни дизайнери и архитекти като мен на пешеходни обиколки из Нордхавн. Те търсят отговори на въпроса: може ли архитектурата да бъде един от ключовете за създаване на по-щастлива градска среда?
За Насрийн и много други, живеещи в Нордхавн, отговорът е твърдо да.