Дистанционно работещите са все по-малко ангажирани с компанията
Според проучване на Gallup се постигат по-добри резултати при хибридния модел на работа – от офиса и вкъщи
Все повече служители, работещи от разстояние, просто изпълняват основните си задължения, без да допринасят за по-големите цели на организацията. Според проучване на Gallup ангажираността им към компанията, за която работят, намалява все повече, което показва, че лидерите все още не са намерили решение на предизвикателствата пред работата от разстояние.
На фона на продължаващия дебат около дистанционната работа нови данни показват, че хората, които работят от дома, се чувстват все по-откъснати от целите на своята организация.
Рекордно нисък дял (28%) от работещите от разстояние смятат, че мисията на компанията им ги кара да чувстват работата си важна, което е спад спрямо 32% през миналата година и 37% през 2020 г.
За служителите, които могат да работят хибридно – и от вкъщи, и от офиса – всъщност има повишение на годишна база – от 32 на 33%. Проучването анализира отговорите на близо 9000 служители между пролетта и лятото на 2023 г.
В доклада се отбелязва как връзката между работещите от разстояние и техните работодатели се усеща все повече като фрийлансърите, работещи в гиг икономиката, което предполага, че все повече служители просто изпълняват възложените им задачи, без да допринасят повече за по-големите инициативи на компанията. Работещите от разстояние също така се чувстват по-малко лоялни, което може да се отрази на задържането на служителите и тяхната производителност.
Данните идват в момент, когато все повече компании, включително Goldman Sachs, Meta и Zoom, ограничават дистанционната работа.
По-продуктивни – в офиса или вкъщи?
Въпреки многото проучвания за производителността на дистанционната работа, все още няма категорични данни, които да наклонят везната към едната или другата страна. Едно многократно цитирано проучване сред служители за въвеждане на данни в Индия установява, че те са по-продуктивни в офиса. Други изследвания показват, че хората са склонни да напуснат, ако бъдат принудени да се върнат в офиса на пълен работен ден, тъй като много от дистанционно работещите казват, че загубеното време в път до офиса или обедните почивки могат да бъдат оползотворени във фитнеса или извършването на лични задължения.
За някои компании работата от разстояние е подходяща, тъй като работодателите се доверяват на служителите си, че ще си свършат работата. За други обаче желанието за сътрудничество и лично менторство дава на хората по-голямо усещане за цел и принадлежност.
Разминаването тук може би се дължи на липсата на комуникация между служителите и техните мениджъри за това откъде трябва да работят. Според проучването на Gallup само 12% от компаниите са готови за работа от разстояние, избирайки от къде да изпълняват задълженията си, чрез дискусии в екипа. Но за някои компании това, което е добро за бизнеса, е по-важно от това, което е добро за хората.
Ще се върнат ли служителите в офиса?
Около 17% от компаниите в сферата на услугите планират през следващата година да изискват повече работа от офиса, отчитайки спад в културата на работното място, сплотеността на екипите, комуникацията, обучението и менторството на служителите, твърдят последните проучвания на Empire State Manufacturing Survey и Business Leaders Survey.
От друга страна, общата ангажираност нараства бавно, показва изследването на Gallup, като 34% от служителите се чувстват ангажирани на работното място, в сравнение с 32% през миналата година и 40% в средата на 2020 г.
Процентът на активно неангажираните служители, много от които смятат, че повечето от нуждите им на работното място не са задоволени, също е намалял през 2023 г.
Тези промени са най-силно изразени сред служителите в офиса, около 30% от които се чувстват ангажирани. При хибридно работещите и изцяло отдалечените служители не се наблюдава подобрение на ангажираността, въпреки че 38% и от двете групи все още съобщават, че се чувстват ангажирани.
Могат ли компаниите да увеличат ангажираността на служителите?
Анализаторите от Gallup установяват, че лекото увеличаване на ангажираността на някой от дистанционно работещите служители се дължи на това, че компанията, за която работят, е комуникирала точно и ясно какво се очаква от тях, разполагат с подходящото оборудване, за да изпълняват задачите си, и им се предоставят възможности да се занимават с проекти, които най-добре съответстват на уменията им. Въпреки това общата ангажираност все още е по-ниска от нивата преди пандемията.
Възможно е някои служители и длъжности да не са подходящи за дистанционна работа, като например такива, които изискват постоянно сътрудничество и реакция на изисквания на клиенти и колеги. Това, разбира се, трябва да бъде внимателно проверено въз основа на крайната цел на всяка организация и изискванията на работата – и доколко добре всеки човек може да постигне индивидуална производителност, екипно сътрудничество и стойност за клиентите", се посочва в доклада на Gallup.
Тези противоречиви данни подсказват, че компаниите все още не са сигурни в най-добрия начин за поддържане на производителността и ангажираността, като същевременно да се съобразяват и с нуждите на служителите, много от които категорично отказват да се върнат в офисите.