Електронната търговия в България расте с 30% и очаква силен „Черен петък“
Въпреки веригите на доставка и по-високите куриерски такси, поръчките не спират
Електронната търговия в България през тази година ще надмине значително ръста от 2020 г., движена както от ръст на онлайн продажбите на продукти, така и на леко възстановяване в продажбите на услуги. По прогнозни данни в последния доклад на европейската EuroCommerce за България се очаква двуцифрен годишен ръст през 2021 г. в порядъка на около 30%.
За сравнение, миналата година той бе значително по-скромен – заради огромния спад между 40 и 50% в продажбите на онлайн услуги в сектора на туризма и събитията като почивки, самолетни билети, концерти и други. Изключителният ръст тогава на онлайн продажбите на продукти – с около 50 – 60% успя да изведе като цяло електронната търговия до растеж с около 10%.
Нова година, нови предизвикателства
Неочакваният бум на поръчките от последните няколко месеца създаде нови предизвикателства пред логистичните компании. Докато миналата година сред първите COVID проблеми за търговията бяха затворените граници и липсата на движение на камиони, тази година няма кой да кара камионите, а новите логистични площи все още се разширяват. Поскъпването на петрола, а от там и на горивата от друга страна повиши също разходите на куриерите, които през лятото вдигнаха съществено таксите си за доставка.
Мащабите на онлайн търговията водят след себе си и експанзия на логистични площи, автоматизация, роботизация, използване на изкуствен интелект, предоставящи нови възможности за бързина за доставка и това води след себе си и съответните промени в цените на доставките, но и ускоряване срока на самите доставки и по-качествена услуга“, обясни пред economic.bg процеса председателят на Българската е-Комерс Асоциация Жанет Найденова.
Черен ли ще бъде „Черният петък“?
Въпреки недостига на редица стоки в някои европейски страни и опасения за провал на „Черния петък“ от Българската е-Комерс Асоциация обясняват, че подготовката на онлайн търговците за тази най-силна част от годината са започнали още преди месеци.
Осигуряването на стоковата наличност и доставките по време на „Черния петък“ са критично важни за успеха на продажбите. Нашите очаквания са за силен „Черен петък“ в България тази година“, коментира Найденова.
Въпреки това от логистичната Transpress имат някои притеснения. От компанията очакват предпразничният сезон тази година да е още по-натоварен от предходната. От началото на ноември в компанията наблюдават бум на превозите на техника, стоки за бита, авточасти, текстил и облекла и хранителни продукти. Много бизнеси са започнали зареждането за предпразничното пазаруване още в края на лятото, като се наблюдава и презапасяване, за да се избегнат рисковете в прекъсването на веригата на доставки.
Увеличеното търсене, трудността за планиране заради някои нарушения във веригата на доставки, рискът вирусът да извади от строя служители, както и агресивната политика на транспортни компании от Западна Европа да наемат български шофьори като сезонни работници в предпразничния период, не могат да бъдат пренебрегнати”, прогнозира основателят на Transpress Веселин Стоянов.
Плащането с карта
Според Българската е-Комерс Асоциация все повече хора се обръщат към картовите плащания при онлайн покупки, като прогнозата е делът да продължи да расте.
Статистиката coчи, чe пpeди двe гoдини в България 70% oт плaщaниятa в oнлaйн тъpгoвиятa са c нaлoжeн плaтeж. 2020 гoдинa oбaчe пpoмeни дocтa нaвицитe нa пoтpeбитeлитe, а освен това на хоризонта се появиха и мнoгo нoви пoтpeбитeли, ĸoитo зaĸyпyвaxa зa пъpви път oнлaйн.
Пpoyчвaне на Българска Е-комерс Асоциация през първото тримесечие на 2021 г. coчи pъcт на плaщaнията с дeбитни и ĸpeдитни ĸapти oт нaд 160% пpeз 2020 гoдинa cпpямo година по-рано. Данните от European Ecommerce Report 2020 сочат увеличен дял на разплащанията с кредитни и дебитни карти и банкови и мобилни разплащания и намаляване дела на наложения платеж.