Финансовото министерство опроверга подопечната си АДФИ за „Хемус“
Ведомството на Асен Василев твърди, че има нарушения по участъци 7, 8, и 9 за десетки милиони, но Финансовата инспекция не ги лови заради ограничена проверка
След като в петък Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) публикува списък на приключилите финансови инспекции в периода януари – март 2022 г., в който фигурира и проверка на договори за строителството на 7, 8 и 9 участък от магистрала „Хемус“ и в който Финансовата инспекция не открива дори „индикатори за измама“, то в събота Министерство на финансите реши да опровергае данните на подопечната си агенция.
За разлика от вчерашния доклад на финансовата инспекция, в събота администрацията министерството, оглавявано все още от финансовия министър в оставка Асен Василев, казва, че всъщност има „сериозни нарушения при проверка на договор за изграждане на АМ „Хемус“.
За да подкрепи твърденията си за нарушения в договорите за строителството на въпросните три участъка от магистралата, Министерството на финансите цитира друг доклад на АДФИ от февруари 2022 г.
Прессъобщението на МФ идва няколко часа, след като лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че магистралата е била използвана за политически цели, а подопечната агенция на министъра в оставка Василев не открива никакви нарушения.
В прессъобщението на ведомството се казва, че договорът за строителство на 7, 8 и 9 участък от магистрала „Хемус“ е сключен при завишени анализни цени в общ размер на 18 млн. лв., „с което не са защитени финансовите интереси на организацията“. Въпреки това МФ посочва:
Установеното завишение не е намерило отражение като вреда, тъй като към момента на извършване на инспекцията СМР (строително-монтажни работи – бел. ред.) по договора не са извършвани, приемани и заплащани.”
В доклада, който МФ разпрати до медиите, ясно са посочени авансите, които са преведени на фирмите, на които държавното дружество „Автомагистрали“ е превъзложило дейностите. Именно заради раздадените аванси предварително, без да има подготвена документация за строителството на участъците (отчуждения, ПУП, ОВОС), служебният регионален министър Виолета Комитова констатира миналата година, че са изплатени 71% от парите, а са завършени едва 4% от проекта, като реално се строи само на първите три участъка от магистралата.
Вътрешният министър Бойко Рашков и миналата, и тази година констатира, че авансите са изнесени в чували, харчени са за строителството на луксозни имоти или са отивали в сметки в Обединени арабски емирства.
Министерството, оглавявано от Василев, отново напомня, че е констатирано заобикаляне на Закона за обществените поръчки при превъзлагането на дейностите от „Автомагистрали“ по 15 бр. договори за проектиране на участъците на стойност на над 3 млн. лв. Въпреки това АДФИ не намира механизъм, по който да санкционира държавното дружество.
То не е санкционирано, защото обект на проверката е АПИ, а не „Автомагистрали“ ЕАД, което е извършвало превъзлаганията. В хода на инспекцията от АПИ писмено са заявили, че не са запознати с договори за превъзлагане, които е сключвало „Автомагистрали“ ЕАД. Това, от своя страна, е наложило с указание от наблюдаващия прокурор да се извърши единствено насрещна проверка на дружеството за преглед на налична документация."
Припомняме, че сагата с автомагистрала "Хемус" и порочните инхаус договори на държавното дружество "Автомагистрали" се влачи от миналата година. Въпреки всички разкрития на бившите служебни кабинети и на сегашните управляващи, до момента нито една институция не намира начин, по който да се отпуши проектът.