12 индустрии, унищожени от поколението Y
Предпочитанията на по-младите клиенти имат голям отзвук върху структурата на световния пазар
Поколението Y, известно още като поколението на хилядолетието, има предпочитания, които убиват десетки индустрии. Има много на брой комплексни причини, защо предпочитанията на Y се различават от тези на по-ранните поколения, включително по-малка финансова стабилност и психологически белези от израстването по време на рецесия.
„Мисля, че имаме много значителен психологически белег от тази голяма рецесия”, коментира Кимбърли Грийнбергер, анализатор от световната компания за финансови услуги Morgan Stanley, цитирана от Business Insider.
Ето 10 от индустриите, които предпочитанията на поколението Y обричат на смърт:
1. Бирата
В края на юли международната финансова компания Goldman Sachs понижи оценките си за акциите на фирмите Boston Beer Company и Constellation Brands. Причината за това е, че по-младите купувачи предпочитат виното и спиртните напитки, отколкото бирата, както и фактът, че те пият по-малко алкохол като цяло, отколкото по-старите поколения.
Разпространението на бирата на американския пазар падна с 1% от 2016 до 2017 г., докато при виното и спиртните напитки нямаше промяна, сочи проучване на изследователската агенция Nielsen.
Докато някои твърдят, че спад от 1% на разпространението не може да бъде сочен като признак за убийство на индустрията, малките промени имат голямо финансово отражение върху гигантите в бирената индустрия. От 2006 до 2016 г. бирата вече е отстъпила 10% пазарен дял на виното и твърдия алкохол.
2. Салфетките
По-младите потребители предпочитат да използват хартиени кърпи, отколкото салфетки, гласи статия на The Washington Post от 2016 г. Вестникът цитира изследване, проведено от Mintel, според което само 56% от купувачите са заявили, че са купували салфетки през последните шест месеца. 86% от анкетираните пък са отговорили, че са купували хартиени кърпи.
Хартиените кърпи са по-практични от салфетките и могат да бъдат използвани за повече цели. Освен това представителите на поколението Y е по-вероятно да се хранят вкъщи, което също води до спад в употребата на салфетки.
3. Зърнената закуска
Почти 40% от представителите на „поколението на хилядолетието”, анкетирани от Mintel, са казали, че зърнената закуска е неудобен вариант за сутрешно хранене, защото трябва да чистят, след като я консумират. Вместо това по-младите предпочитат удобни опции с минимално чистене след това, които дори могат да бъдат консумирани по път. Такива примери са йогуртът и сандвичите от заведения за бързо хранене.
Продажбите на зърнени закуски от 2009 до 2014 г. са паднали с 5%, въпреки факта, че голяма част от американците ядат зърнени закуски повече от когато и да било. Чак през 2017 г. водещи компании в бранша като Kellogg и General Mills отчетоха спиране на спада на продажбите, затова смъртта на зърнените закуски може и да е отложена.
4. Голфът
Представителят на компанията за индустриални проучвания NPD Мат Пауъл коментира, че статистиките отчитат понижен интерес към голфа. „Знаем, че поколението Y не избира тази игра, а бейбибумърите остаряват. Играта е в упадък”, обяснява той.
Докато представителите на Y създадоха нови упражнения като SoulCycle и фитнес упражнения, вдъхновени от балета, голфът не успя да привлече интереса им.
5. Моторите
Според изследователските агенции поколението Y приема моторите много по-малко, отколкото предишните поколения. Една от компаниите, които проучва потребителските нагласи, през юли понижи своя рейтинг за акциите на компанията Harley-Davidson от „надхърлящи очакванията” до „представящите се на пазара”.
Продажбите на мотори от Harley-Davidson, която представлява около половината от пазара на тези превозни средства в САЩ, през 2016 г. паднаха с 1.6% в сравнение с година по-рано.
6. Притежаването на дом
Притежаването на собствено жилище е ниско сред поколението Y. Според икономисти това се дължи на по-строгите изисквания за отпускане на кредит, както и на промени в начина на живот, включително по-късен брак и раждане на деца. Освен това очакванията са това да не се промени в средносрочен план.
7. Твърдият сапун
Пазарните проучвания сочат, че продажбите на твърдите сапуни са паднали с 2.2% от 2014 до 2015 г. Именно през този период търсенето на останалите продукти за баня е нараснало. Това се дължи на поколението Y.
„Почти половината (48%) от всички купувачи в САЩ смятат, че твърдите сапуни са покрити с микроби след употреба, чувство, което е особено силно сред потребителите на възраст между 18 и 24 години (60%) в сравнение със само 31% от по-възрастните клиенти на над 65-годишна възраст”, гласи част от проучване на Mintel.
8. Диамантите
Представителите на поколението Y сключват брак по-рядко, а освен това все по-често избират нетрадиционни пръстени. Продажбите на диаманти в световен мащаб са се забавили, а търговски асоциации като Diamond Producers Association опитват да спечелят интереса на по-младите клиенти.
9. Омекотителите
Продажбите на течни омекотители в САЩ са се понижили с 15% между 2007 и 2015 г., сочат данни, цитирани от The Wall Street Journal. Пазарният лидер Downy пък отчете спад от 26% за същия период. Според представител на компанията представилите на „поколението на хилядолетието” „дори не се интересуват за какво е продуктът”.
10. Банките
Поколението Y не се доверява на финансови институции и рядко посещава физически банки. „Има голяма промяна в поведението на потребителите и тяхното търсене”, коментира Рик Янг, партньор от компанията за управление на рискови капитали New Enterprise Associates. „Мисля, че излизайки от финансовата криза, представителите на поколението Y имат огромно недоверие към съществуващите финансови услуги”, добавя той.
Докато банките сами по себе си сигурно никога няма да умрат, банковите клонове и физическите офиси може скоро да останат в миналото. Почти три четвърти от хората от „поколението на хилядолетието”, които имат банкови сметки, посещават банков клон веднъж или по-малко от веднъж месечно. Почти 40% пък въобще не посещават физически офиси на банки.
11. Фитнесът
Макар представителите на поколението Y да обичат да тренират, те все по-често игнорират фитнесите за сметка на бутиковите, организираните под формата на класове центрове за упражнения.
„Представителите на това поколение не искат да бъдат вързани”, обяснява Меган Смит, главен изпълнителен директор на FitReserve – услуга, която позволява на потребителите си да резервират такива класове. През юли проучване на Foursquare установи фитнес салоните, които са на средни цени, през 2016 г. са изгубили 5% от посещенията си, докато посещаемостта на бутиковите класове е нараснала.
12. Петролът
Възприятието на поколението Y спрямо петролната индустрия означава, че браншът в бъдеще може да изпита затруднения да си намери работници, а и клиенти.
Изследване на световната консултанска фирма McKinsey е установило, че 14% от представителите на Y не искат да работят в петролната или газова индустрия заради негативния ѝ имидж. Този процент е по-висок, отколкото спрямо всяка друга индустрия. Тийнейджърите са още по-критични – двама от всеки трима смята, че петролната и газова индустрия създават проблеми вместо да ги решават.