Как се развива цифровото общество в България
Според анализа на CBN то расте, но бавно
Пандемичната 2020 година донесе бум в онлайн потреблението и България не е изключение от глобалните тенденции. Въпреки че у нас се забелязват много нови участници в редица дигитални процеси - както при частните лица, така и при бизнеса - страната като цяло остава на последните места в Европейския съюз по развитие на цифровото общество.
Това сочат изводите в VI-тото годишно изследване „Digital SocietyObserver Bulgaria 2021” на независимата изследователска агенция CBN Pannoff, Stoycheff & Co. Проучването е базирано на Европейската статистическа обсерватория за състоянието на цифровизацията в страната, чиито данни са сравнени с тези ЕС27.
И в шестте основни категории, в които CBN следи развитието на дигиталните процеси, има ръст на участниците. Въпреки това резултатите класират България между 20 и 27 място от 27 страни членки на ЕС.
Основни изводи
Анализът установява, че през последните пет години България се придвижва напред в достъпа до интернет - през компютри (20 място) и през мобилни устройства (23 място), както и в използването на облачни услуги (26 място). 27%, или близо 1.9 милиона от българите са ползвали някаква услуга, свързана с електронно управление, което ни отрежда 26 място в ЕС.
В 12 от 13-те основни категории относно дигитализацията отбелязваме ръст спрямо 2019 г., но въпреки това резултатите, сравнени със страните от ЕС27, продължават да са силно изоставащи, пишат CBN в своя блог публикация. В 4 от основните категории заемаме последното 27-мо място. В 7 се придвижваме напред, като най-високо място (20-то) България заема по отношения на предприятия (10+ служители), използващи анализи на данни и достъп до интернет (22 място).
Анализаторите обръщат внимание и на някои позитиви. Огромен скок се забелязва при мобилния достъп до интернет в страната, електронната търговия, използване на облачни услуги. Наблюдава се и ръст на участниците, използващи електронни услуги от публичните власти.
При бизнеса CBN наблюдава огромен ръст и във фиксирания, и в мобилния интернет, в работещите (и МСП и в едрия бизнес), които използват компютър с достъп до интернет, както и в абсолютния обем на електронните продажби.
В заключение:
Страната ни се придвижва в правилната посока, но с много по-бавни от възможното и необходимото до момента темпове, които оставят огромни групи от население и бизнес далече от дигиталния свят. Все още липсва ясна технологична политика, видими ИКТ бюджети в публичния сектор, както и организационни ресурси и кадри“, отбелязват от CBN.