Карта за 365 лв. вместо глоба за 30 лв. – иновации от „Спаси София“
Борис Бонев иска градският транспорт да вози пътници, не „да пълним касичката на ЦГМ“
Неправителствената организация "Спаси София", чийто лидер Борис Бонев е общински съветник, отговори на предложенията на ГЕРБ за промяна на модела на таксуване в столичния градски транспорт. Зафир Зарков и Георги Георгиев вчера предложиха да има таксуване по време – 30 мин. за 1.60 лв. и 60 мин. за 2.20 лв.
Днес Борис Бонев направи контра предложение – 40 мин. за 1.60 лв. и 90 мин. за 2 лв.
В рамките на определен период ще има неограничени прекачвания. Според данни на организацията 85% от хората в София пътуват в рамките на 40 минути“, коментира Бонев.
Разликата в предложенията на ГЕРБ и на "Спаси София" по отношение на времевото таксуване е, че управляващите в местния парламент дават възможност на всеки, качил се в 29-тата или 59-тата минута, след това да пътува неограничено, докато не им се наложи да слязат или да се прекачат. Организацията на Бонев не дава такова право и достигайки времевия лимит, пътникът трябва да слезе. Което поставя въпроса какво се случва, ако времето изтече между две спирки, а на следващата се качат контролни органи.
"Спаси София" обаче предлага и други иновативни подходи в градския транспорт. Организацията иска да се даде възможност на нередовните пътници вместо да платят глоба от 30 лева на място или акт за 200 или 300 лв., да си купят едногодишна карта за 365 или 600 лв. Така няма да се плати глобата или актът, а пътникът ще вкара пари в транспортните дружества чрез годишната си карта.
Целта ни е не да пълним касичката на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), а да привлечем повече пътници. Предлагаме вместо глоба, нередовният пътник да има възможност да си закупи годишна карта в 7-дневен срок", каза Бонев.
Припомняме, че транспортните оператори под шапката на Центъра за градска мобилност, макар и общински, са търговски дружества и като такива те трябва да правят печалба, за да могат да инвестират и да предоставят по-добра услуга на гражданите.
Според Бонев контрольорите в София не си вършат работата. "Има цели линии в определени квартали, които не се проверяват. ЦГМ е намалил контрола, вместо да го засили. Дупката официално в градския транспорт е близо 5 млн. лв.", каза той.
Неправителствената организация предлага и да се въведе карта за млади хора – до 26-годишна възраст. Годишната ѝ цена се предлага да бъде 200 лв. на година. Също така предлага всички карти за пенсионери, хора с увреждания, студенти и ученици да могат да бъдат купувани за срок от 1 година, а не както е сега – само за месец, за да не се налага всеки месец тези хора да се редят на опашки.
С новата система картата ще може да бъде закупена онлайн. Така ще се избегне и тежката административна процедура по ваденето на карти“, каза Бонев.
Според общинския съветник градският транспорт е София е изключително бавен и скъп. А целта на предложените от него промени е да се въведе справедлив и гъвкав тарифен модел, който съдържа опита на най-добрите европейски столици като Прага, Любляна и Виена.
„С тази реформа ще привлечем повече пътници. Това може да се осъществи, само ако градският транспорт се превърне в истинска алтернатива на автомобилния. Не е нужно да откриваме топлата вода, а да вземем добрите европейски примери“, коментира Борис Бонев.