КЗК наложи първа фирмена глоба заради заблуждаващо използване на AI
Антимонополният регулатор санкционира бирена компания заради твърдение, че използва изкуствен интелект в производството си
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби пивоварната „Биър Бастърдс“ ООД заради рекламни послания, свързани с изкуствен интелект. Регулаторът наложи имуществена санкция на компанията в размер на 1% от нетните ѝ приходи от продажби за финансовата 2021 г., които се равняват на 5 860 лв., става ясно от решението на КЗК.
Подалите жалба към антимонополния регулатор са конкурентите „Кохонес Брюъри“ ЕООД, „Пивоварна Сепия“ ЕООД, „Пивоварна 359“ ЕООД и „София Брю“ ЕООД. Това са български производители на занаятчийска (крафт) бира, които произвеждат напитки под марките Cohones, Sepia, „Диво Пиво“ и Rocket Science. Според тях рекламните послания на „Биър Бастърдс“ са заблуждаващи за потребителите и вредят на конкурентната среда.
Какъв е казусът?
Твърденията в жалбата са свързани с осъществена от страна на „Биър Бастърдс“ реклама при представяне на бирата „Баси кефа“, промотирана като „Бира номер 1 в България“ и „Най-добрата българска бира“. Конкурентите имат претенции и към представянето на бирата Beer Bestrads Need For Snow като първата генерирана от AI бира.
Снимка: Facebook/Beer Basta rds
Според подалите жалба, „Биър Бастърдс“ представя последната си бира, пусната на пазара, като създадена от изкуствен интелект и „считат, че това е още едно заблуждаващо твърдение, с което на конкурентен продукт се дават качества/свойства, които той не притежава и което би увеличило интереса на потребителите за закупуването му“.
Освен това жалбоподателите обвиняват „Биър Бастърдс“ в заблуда и уронване на престижа на целия сектор, тъй като се представят като занаятчийска бира, а на практика нямат свое производство. Бирата, която предлагат, е произведена в Амстердам. И компаниите, повдигнали обвинението, твърдят, че „Биър Бастърдс“ е просто търговец, а не производител на бира.
Припомняме, че в началото на годината „Биър Бастърдс“ пусна прессъобщение до всички български медии, в което покани журналисти на представянето на първата българска бира, произведена с помощта на изкуствен интелект. Всъщност, от текста стана ясно, че само дизайнът на етикета на опаковката на бирата е „измислен“ с помощта на AI. Но в решението на КЗК се казва, че рекламната кампания е представена по такъв начин, че това не става ясно на средностатистическия потребител.
Позицията на „Биърс Бастърдс“
От „Биърс Бастърдс“ оспорват всички изложени твърденията в искането за извършени нарушения. И поясняват, че смятат твърдението за „създаването“ на бирата чрез изкуствен интелект за неправилно и подвеждащо, тъй като логично няма как самата бира да е създадена от изкуствен интелект. Ответното дружество прави уточнението, че само визията е създадена от AI и „твърдения в обратната посока от „Биърс Бастърдс“ никога не са правени.
Всеки средно интелигентен, информиран, технически грамотен и предпазлив потребител е наясно за какво точно служи изкуственият интелект и какво точно представлява той, както и начинът му на работа“, пишат от „Биърс Бастърдс“.
Според КЗК обаче за средно информирания потребител така изложеното послание се приема в буквален смисъл. „Не води до асоциация за това колко и кои части от продукта са дело на изкуствен интелект, а оставя впечатление, че цялостното му създаване е плод на последния“.