МРРБ отвори процедурата за преквалификация на миньорите
Трите въглищни региона имат достъп до над 110 млн. лв. по линия на „Развитие на регионите“
Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) задвижи процедурата за квалификация и преквалификация на работещите в трите въглищни региони – Перник, Кюстендил и Стара Загора. Мярката е отворена за кандидатстване, като общият бюджет по нея е над 110 млн. лв. Финансира се по линия на програма „Развитие на регионите“ 2021 – 2027 г.
Важно е да се отбележи, че бенефициенти по процедурата са 12 предприятия от сектор „Енергетика“. Те са залегнали в трите териториални плана за справедлив преход на въгледобивните области.
Допустимите дейности по процедурата са насочени към обучения на заетите лица във въглищни централи и ТЕЦ-ове в трите региона. Целта е след трансформацията на енергийния сектор заетите да направят плавен преход към нова професия и работа.
Определени са два крайни срока за представяне на проектни предложения по процедурата:
- Първи краен срок за подаване на проектни предложения 13 март 2025 г., 18:00 ч.;
- Втори краен срок за подаване на проектни предложения е 13 юни 2025 г., 18:00 ч.
Цели на процедурата
С изпълнението на процедурата ще се постигнат следните резултати:
- Обучени и квалифицирани работници в специалности с фокус „зелени работни места“;
- Обучени и квалифицирани работници по специалности/професии, свързани с Иновационна стратегия за интелигентна специализация 2021 – 2027;
- Подкрепени лица за стартиране на бизнес/предприемачество чрез обучения по бизнес/предприемачество;
- Преквалифицирани и сертифицирани заети лица по избрани от тях специалности/професии, които завършват със сертификат съгласно националното законодателство;
- Преквалифицирани и сертифицирани заети лица за започване на нова работа;
- Обучени лица, които са останали на работа при настоящия работодател.
Дейностите, които ще се финансират
За района на Стара Загора се предвиждат обучения в областта на чистата енергия и енергийна ефективност, включително свързани с фотоволтаични панели, електрическо оборудване и части за фотоволтаични панели, хидролизатори за водород, допълнително оборудване за водороден газ, геотермално оборудване-тръби, вентили, автоматика, оборудване за системи за съхранение на електрическа енергия, инструменти и резервни части и други в зависимост от местните нужди.
За районите на Перник и Кюстендил се предвиждат обучения за професии, свързани със зеления преход; повишаване на техническата квалификация; за придобиване на зелени умения (знания/умения в областта на ресурсната и енергийната ефективност, технологии за съхранение на водород и енергия, кръгова икономика, проектиране на продукти, препроектиране на производствени процеси, въглеродно-неутрално производство), и други в зависимост от местните нужди.
Допускат се обучения по ключови компетенции, за работа извън сектор „Енергетика“, както и такива за придобиване на умения, насочени към самостоятелна заетост/стопанска дейност по Ключова компетентност 7 „Предприемачество“.
Заложени са и специфични професионални обучения, насочени към интелигентна специализация и кръгова икономика, в зависимост от спецификата на всеки от трите региона (Перник, Кюстендил и Стара Загора), определени съгласно обхвата на следните тематични области на Иновационната стратегия за интелигентна специализация 2021-2027 (ИСИС) - „Мехатроника и микроелектроника”; „Индустрии за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии”; „Нови технологии в креативни и рекреативни индустрии”; „Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика”.
Бюджет и разпределение по региони
Най-много средства са предвидени за област Стара Загора и 10-те общини, свързани с Маришкия басейн – над 73.2 млн. лв. Тук е важно да се отбележи, че съфинансирането по програмата за този регион ще е най-голямо – 85%, тъй като попада в т.нар. „слабо развити“.
Средствата за региона на Перник са в размер на над 5.5 млн. лв., а за Кюстендил – над 31.4 млн. лв. При тях обаче съфинансирането по европейската програма ще е 70%, тъй като заради близостта им със София те се водят „региони в преход“.
Минималният размер на заявените безвъзмездни средства за проектно предложение, е 50 хил. лева.
Максималният размер на заявените безвъзмездни средства за проектно предложение за област Перник, е 2.5 млн. лв., а за област Стара Загора и за област Кюстендил – малко над 6.2 млн. лв.
Допустими кандидати
Това са предимно оператори на ТЕЦ/концесионери на находище, от което се осъществява добив на въглища (мина) на територията на трите региона. Конкретен бенефициент може да участва с повече от едно Проектно предложение, при условие, че те са за различни целеви групи или вид обучения.
Освен това процедурата дава възможност кандидатите да имат и партньори – обучителни институции, национално представителни организации на работодателите, национално представителни организации на работниците и служителите – КНСБ и КТ „Подкрепа“.
За Област Стара Загора и допълнителни общини, свързани с Маришкия басейн:
- ТЕЦ AES (Марица Изток I) - оператор „ЕЙ И ЕС - ЗС МАРИЦА ИЗТОК I“ ЕООД
- ТЕЦ Брикел - оператор „БРИКЕЛ“ ЕАД
- Находище „Източномаришки въглищен басейн“ – концесионер „Мини Марица-изток“ ЕАД
- ТЕЦ Марица изток 2 – оператор „ТЕЦ МАРИЦА ИЗТОК 2“ ЕАД
- ТЕЦ Контур Глобал Марица Изток 3 - оператор „КОНТУРГЛОБАЛ МАРИЦА ИЗТОК 3“ АД
- ТЕЦ Сливен - оператор "Топлофикация-Сливен-инж.Ангел Ангелов" ЕАД
За Област Перник:
- ТЕЦ Република- оператор Топлофикация „Перник“ АД
- Находище Пернишки въглищен басейн – концесионер "МИН ИНДЪСТРИ" ЕООД, гр. Перник
- Находище Пернишки въглищен басейн, у-к „Бела вода” - концесионер "Комет инвест" ООД, с. Одраница, област Перник
За Област Кюстендил:
- ТЕЦ Бобов дол - оператор „ТЕЦ-БОБОВ ДОЛ“ АД
- Находище Бобовдолски въглищен басейн – у-к „Миньор” - концесионер "ТРАШ ЕНЕРДЖИ" ЕООД, гр. Сливен
- Находище Бобовдолски въглищен басейн, у-к „Бобов дол” - концесионер "КОУЛ ЕНЕРДЖИ" ЕООД, гр. София.
Пълният пакет Насоки за кандидатстване е публикуван на интернет страницата на ИСУН.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.