Новият спорен данък на Орбан донесе глоба от почти $1 млн. за Ryanair
Авиокомпанията разкритикува налога и заплаши, че ще търси по-благоприятни локации за растежа си
Унгария глоби Ryanair с 300 млн. форинта (780 000 долара) след разследване, установило, че авиокомпанията е прехвърлила неправомерно върху потребителите си тежестта от новия специален данък на Виктор Орбан. Новината за санкцията съобщи министърът на правосъдието в понеделник.
Тя идва в резултат на въведения през май от правителството на министър-председателя националист Виктор Орбан нов налог, целещ се в печалбите на големите чуждестранни фирми.
Органът за защита на потребителите откри днес нарушение на закона, тъй като авиокомпанията е подвела клиентите с нечестната си бизнес практика“, каза от своя страна днес министърът на правосъдието Юдит Варга в публикация във Facebook.
Ryanair бе сред явните противници на мярката, като я нарече погрешна и призова кабинета да я отмени.
Новият спорен данък
След като спечели изборите през пролетта, Орбан прокара идеята да попълни липсите в държавната хазна с нов вид данък.
Банките, застрахователните компании, големите търговски вериги, енергийните концерни, телекомите и самолетните компании ще трябва да внасят от допълнителните си печалби средства в два фонда – и през 2022, и през 2023 година“, обяви през май премиерът.
Планът предвижда със средствата от единия фонд да се компенсират унгарските семейства заради поскъпналите разходи за енергия, а с тези от втория да се осигури допълнителен източник за превъоръжаване на унгарската армия.
Една от основните критики бе, че данъкът се цели основно в чуждестранни компании. Ryanair предупреди, че действията на правителството ще навредят на унгарския туризъм и икономика, а що се отнася до компанията, тя ще се принуди да премести капацитета си за растеж в страни, които работят за възстановяване на трафика след COVID пандемията.
Конкурентният превозвач Wizz Air също вижда в данъка на Орбан сериозно препятствие за туристическия сектор. Компанията заяви, че ще отнеме много време на авиоиндустрията да се върне към нивата на приходи и рентабилност, наблюдавани преди избухването на коронавируса.