Отваряме повече чартърни линии за зимния сезон
През 2016 г. на фокус ще е популяризирането на културно-историческия, спа и винен туризъм, твърди министърът на туризма Николина Ангелкова
За рекламата и популяризирането на българския туризъм, за финансирането на сектора и плановете на министерството за увеличаване на туристопотока в България, екипът на Economic.bg разговаря с министъра на туризма Николина Ангелкова:
- Г-жо Ангелкова, за следващата година сте предвидили 3 пъти по-голям бюджет за реклама на българския туризъм. Каква е концепцията за оползотворяване на средствата?
Искаме 3 пъти по-голям бюджет за 2016 г. с оглед на това, че в стратегията за популяризиране на България сме заложили на изключително фокусирана и таргетирана реклама, както по отношение на онлайн рекламата и дигиталния маркетинг, така и на стратегическо партньорство с по-големи туроператори и авиолинии. Предвиждаме множество участия в туристически форуми, изложения, панаири и експота. Също така, особено фокусирана реклама в телевизии и списания на целевите ни пазари. Всичко това ще се направи с цел да бъдем всеки ден, образно казано, в съзнанието и очите на хората.
- Финансирането ще бъде изцяло от държавния бюджет. Защо тези средства не идват от европрограми?
Основният ни мотив, за да искаме повече пари за реклама е, че за следващата година за съжаление няма да имаме възможност да ползваме европейски средства, тъй като министерството е новосъздадено и е необходимо да се конституира като бенефициент. Това обаче не е основният проблем. Той е, че в ОП „Иновации и конкурентоспособност“ към момента на нейното създаване не са били включени дейности по национална реклама, а само на регионално ниво. Това означава, че ние като министерство няма да имаме възможност да използваме средства, които до момента са били използвани за съвсем различни цели.
- С кои авиокомпании възнамерявате да работите?
Водим разговори с Ryanair. Опитваме се да привлечем компаниите не само за района на София, Варна и Бургас. В момента водим преговори и с нискотарифни авиокомпании, включително и с турските авиолинии. Опитваме се да бъдем максимално по-близо до таргетирания пазар и до потенциалните туристи.
- Според НСИ, през юли броят на чуждестранните туристи, посетили България, е намалял спрямо миналата година с 9%. Броят на туристите от ЕС е 50% от общия брой. Защо страните от ЕС не предпочитат страната ни като дестинация? Как ще върнем доверието към българския туризъм?
Проблемът е, че не сме разпознаваеми като туристическа дестинация. Трябва да постигнем масово присъствие по целевите ни пазари. Наистина е необходимо да организираме стегната и таргетирана кампания. За това са ни нужни въпросните средства – за да може нашият туризъм да се наложи в страните от Европейския съюз - Германия, Великобритания, Скандинавските страни, Чехия, Словакия. Неслучайно сме предвидили повече от 100 информационни тура за следващата година. Отделяме повишено внимание не само на външния, но и на вътрешния пазар. Необходимо е да покажем и на нас самите какво предлагаме.
- Казахте, че през 2016 г. Министерството на туризма ще се фокусира върху културния и исторически туризъм? Как целите да постигнете това?
До момента сме разработили 8 културно-исторически дестинации, които покриват повече от 71% градове в страната. По този начин искаме да подпомогнем усилията на местните власти в усилията им за адекватна реклама. На фокус са поставени отличителни акценти, с които лесно можем да изпъкнем – като културно-историческите ни паметници, Белоградчишките страни, виненият, спа, гурме и голф туризъм.
- Каква функция ще извършва Съветът за проблемите за кадрите в туризма?
В момента стартираме неговото създаване, а идеята на този съвет е да се намерят точните и практични мерки за това, какво е необходимо да се предприеме спешно по отношение на кадрите в туризма. Например, въвеждането на еднодневни трудови договори и в туризма, както въведените наскоро в сектор земеделие. Или министерството и браншът да съгласуват програмата за професионалните училища. Съветът ще функционира чрез постановление на Министерски съвет. Очаква се да участват всички министри, които пряко са ангажирани с тези проблеми.
- Какви са плановете на министерството за зимния сезон?
Планираме да направим обиколка по всички зимни курорти, като проверим как са развили прилагането и въвеждането на наредбата за информационната обезпеченост по ски пистите и ски патрулите. Също така да видим готовността на курортите. Силно се надявам, че чрез мерките, които възнамеряваме да приемем по отношение на облекчението на визовия режим, най-вече за Турция, да стимулираме още повече туризма. Предприемаме отварянето на повече чартърни линии, така че да може да посрещнем един добър и успешен сезон. Благодарение на успешната работа през миналата година, имахме 8% ръст, който компенсира летния спад, така че се надяваме за успешен зимен сезон.