Резултатите на българските ученици на теста PISA са критично ниски
Данните показват, че когнитивните компетентности на повече от половината деветокласници не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми
Българските ученици са на последно място в ЕС по математика, а по четене – на предпоследно, става ясно от резултатите от последното издание на проучването PISA за 2022 г. Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям – 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. Данните показват, че когнитивните компетентности на повече от половината ученици не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми.
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) e тест, разработен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), и се провежда през три години. Проучването обхваща 15-годишни ученици от цял свят, като оценява степента на придобитите от тях ключови знания и умения, важни за пълноценното им участие в социалния и икономическия живот. Осмото издание на изследването трябваше да се проведе през 2021 г., но заради пандемията от COVID-19 беше отложено. През 2022 г. в изследването са участвали 690 хил. ученици от 81 държави, а в България – над 7 хил. деветокласници от 200 училища в страната. Основната оценявана област е математическата грамотност. Тестът проверява също уменията за четене и природни науки.
Пето и шесто равнище в скалата на PISA са високите постижения, а първо и второ показват ниските резултати. Делът на учениците с високи постижения на пето и шесто равнище е незначителен – едва 3% по математика, 2% по четене и 1% по природни науки. Резултатите на българските ученици в PISA 2022 и в трите области на изследването са сравними с най-ниските им постижения до момента – през 2006 г. Те са значително по-ниски от средните резултати за ОИСР, според Института за изследвания в образованието.
Средните резултати за 2022 г. са по-ниски в сравнение с 2018 г. по математика и четене и почти същите като през 2018 г. по природни науки”, се казва в доклада на ОИСР за България.
Резултатите по математика
По математика българските деветокласници са постигнали 417 точки. По-ниски резултати имат само Мексико, Бразилия, Индонезия, Филипините. Една позиция преди България е САЩ. У нас 46% от учениците са постигнали поне второ ниво на владеене на математика, при средно 69% за страните от ОИСР. Това означава, че тези ученици могат да представят математически ситуация, като сравняване на общото разстояние между два алтернативни маршрута или преобразуване на цени в различна валута.
Около 3% от учениците в България са постигнали най-високите нива – 5-о и 6-о, при средни 9% за страните от ОИСР. Тези ученици могат да моделират математически сложни ситуации и да избират, сравняват и оценяват подходящи стратегии за тяхното решаване. Шест азиатски страни и икономики имат най-голям дял от ученици, постигнали най-високите нива: Сингапур (41%), Тайпe, Китай (32%), Макао, Китай (29%), Хонконг, Китай (27%), Япония (23%) и Корея (23%). Само в 16 от 81 страни над 10% от учениците са постигнали ниво 5 или 6 на владеене.
Резултатите по четене
Резултатите по четене са по-ниски - средно 404 точки са постигнали българските деветокласници. По-ниски резултати имат Индонезия и Филипините. Пред България се подреждат Бразилия и Мексико. Близо 47% от учениците в България са постигнали ниво 2 или по-високо по четене при средно 74% за страните от ОИСР. Тези ученици могат да идентифицират основната идея в текст с умерена дължина, да намерят информация въз основа на ясни, макар и понякога сложни критерии, както и да посочат целта и формата на текстове, когато има изрично указание за това.
Делът на 15-годишните ученици, достигнали минимум нивата на владеене на четене (ниво 2 или по-високо) варират от 89% в Сингапур до 8% в Камбоджа. Само 2% от българските ученици са постигнали ниво 5 или по-високо по четене при средни 7%. Това значи, че тези ученици могат да разбират дълги текстове, да се справят с абстрактни концепции, да установяват и разграничават мненията и фактите въз основа на имплицитни знаци, отнасящи се до съдържанието или източник на информация.
Резултатите по природни науки
Познанията на българските ученици по природни науки се измерват средно в 421 точки. По-ниски резултати имат Мексико, Бразилия, Индонезия, Филипините. Една позиция преди България отново е САЩ. Всеки втори български ученик (52%) е достигнал ниво 2 или по-високо по природни науки при средни 76%. Тези ученици могат да разпознаят правилното обяснение на познати научни явления и да установят дали едно заключение е валидно въз основа на предоставените данни. Ниво 5 и 6 са достигнали само 1% от българските деветокласници при средни 7%. Учениците, достигнали високите нива, могат творчески и самостоятелно да прилагат знанията си в разнообразие от ситуации, включително, когато те са им непознати.
На какво се дължат ниските резултати?
Според просветния министър проф. Галин Цоков резултатите на българските ученици по математика в PISA 2022 падат, защото обучението не е ориентирано към компетентностите.
Задачите по математика и природни науки трябва да станат по практически ориентирани. В матурите се вкара голям процент задачи по математика с практическа ориентираност”, заяви проф. Цоков.
По думите му българските ученици имат знания, но не могат да приложат уменията си в живота. МОН ще подкрепи учителите и учениците за по-практическите задачи, но не могат да ги подготвят за самите PISA тестове.
Според образователните експерти друг голям проблем за страната ни е ангажираността и участието на родителите в подготовката на децата си по математика и природни науки. Промяната в сферата на образованието е свързана с цялата промяна на обществеността, включително и на родителите.
Ако по-голям процент родители са ангажирани с това, което става в училище, както и с резултатите на децата си, тогава резултатите ще бъдат по-високи на външните оценявания и резултатите в PISA 2022”, смята проф. Цоков.
Следващият проблем, който открои министърът, е дисциплината и използването на електронни устройства в час. По думите му 46% от учениците се разсейват, защото използват електронни устройства в час.
Мерките на МОН
Припомняме, че вчера Министерството на образованието и науката (МОН) обяви няколко мерки за повишаване на резултатите в борбата с ниската функционална грамотност. Сред тях са създаване на допълнителен модул в националните програми, насочен към учениците и квалификацията на учителите да преподават и подготвят задачи по формата на PISA, както и въвеждане на национални входни и изходни нива в 8. и 9. клас по български език и литература, математика, природни науки с практически задачи по модела на PISA. За да повиши резултатите от следващото поредно издание на изследването през 2025 г., просветното министерство ще подкрепи допълнително училищата, които ще участват в него.