Съветът на ЕС одобри пакет „Мобилност“ в ущърб на България
Шофьорите ще трябва да се връщат на всеки 4 седмици в страната, в която е регистрирана фирмата
След Съвета на министрите на транспорта от вчера, който продължи близо 14 часа, представителите на страните от ЕС постигнаха споразумение по пакет "Мобилност". То обаче отново е в полза на богатите и влиятелни държави от Западна Европа и срещу България и другите държави от Централна и Източна Европа.
Текстовете предвиждат седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Освен това шофьорите трябва да се завръщат у дома най-малко на всеки четири седмици – или, ако шофьорът реши да вземе две седмични почивки – след три седмици.
Единствената промяна в споразумението е отпадането на задължителното връщането на камионите в страната, в която е регистрирана фирмата, на 4 седмици.
Превозвачите ще трябва да правят минимум пет дни пауза (период на охлаждане) между две серии каботажни превози в друга страна, преди да се извършат допълнителни каботажни операции в същата държава със същото превозно средство, се казва в споразумението. Освен това промените предвиждат да се прилага системно статутът на командирован работник – т.е шофьорите трябва да получават командировъчни според условията на страната, в която пътуват.
Другата новост е задължителното въвеждане на електронни тахографи във всеки международен камион - това трябва да се случи до края на 2024 г.
Според австрийския транспортен министър Норберт Хофер споразумението "цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти“. Споразумението ще служи като основа за последващи преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.
Срещу споразумението се обявиха осем държави, след които и България. Преговорите между транспортните министри на страните членки бяха придружени с обвинения в социален дъмпинг и прикрит протекционизъм. Т.нар пакет „Мобилност 1“ или както го нарекоха пакетът Макрон вече раздели ЕС на западни икономики и периферия. Зад промените стоят интересите на големите страни като Германия, Франция и Италия, но най-пострадали ще бъдат страните от Източна Европа като България и Румъния.
През миналата седмица българският транспортен министър Росен Желязков се срещна с превозвачи и евродепутати и заяви, че България може да заведе дело в съда на ЕС, ако бъдат приети неблагоприятни за страната ни предложения за промени в пакета „Мобилност 1“.