Столичните общинари отхвърлиха предложение за закриване на нощните линии
Общинските съветници увеличиха капитала на „Метрополитен“ и „Столичен автотранспорт“
Заради обявената преди дни от НКЖИ модернизация на жп възел София, на днешното си заседание Столичният общински съвет прие доклад за реорганизация на някои линии на градския транспорт. Целта е да бъдат обслужени всички пътници от влаковете от Северното направление, които ще спират на жп гара София – Север. Докладът обаче предизвика бурни дебати, тъй като между другото Карлос Контрера (ВМРО) предложи временното да бъдат закрити нощните линии в града.
А дебати бяха приети точките за увеличение на капитала на „Метрополитен“ и „Столичен автотранспорт“ с непарични вноски.
Реорганизация на някои линии
Докладът бе внесен от зам-кмета по транспорт Илиян Павлов и зам.-председателят на ресорната комисия в Столичния общински съвет Андрей Зографски, които предложиха да се реорганизират маршрутите на трамвайни линии 1, 3, 7, 27, както и автобусна линия 413 и нощна линия N2.
Повече от линиите се удължават до жп гара София – Север, за да поемат пътниците, които се очакват след 7 май. Вносителите правят и промяна на маршрута на нощна линия номер 2.
Именно това предизвика напрежение. Карлос Контрера (ВМРО) предложи временното закриване на всички нощни линии от края на май до края на октомври с мотив, че през лятото те не са предпочитани от пътниците. По думите му столичният автотранспорт има общо 210 водачи, като 9 обслужват девет нощни автобуса с приблизителен пробег от 25 хил. км месечно.
Това са над 128 хил. лв. разходи месечно, при положение, че в някои месеци от годината натовареността е много ниска“, допълни Контрера.
Той заяви, че този ресурс трябва да се използва за подсигуряването на пробег и водачи по основните линии.
Ваня Григорова (БСП) също се включи с коментар, като заяви, че градският транспорт изпитва недостиг на водачи. Същите мотиви бяха изказани и от Прошко Прошков (ГЕРБ), които заяви, че човешкият ресурс трябва да бъде насочен правилно и ефективно.
Андрей Зографски и Борис Бонев (ПП-ДБ-СС) обвиниха Контрера в лобизъм в полза на таксиметровите компании. По думите на Зографски нощните линии не са едни от най-неефективните и ако трябва да бъдат закривани такива маршрути, то селата около София биха останали без транспорт. Зографски даде пример и с редица големи европейски градове, които имат много повече нощни линии и определи предложението на Контрера като вендета.
Бонев представи данни от ЦГМ, според които няма разлика в броя на пътниците, които използват нощния транспорт през лятото и есента. Той допълни, че няма пътници, които да се возят и без билет, нито е имало случай на агресия към шофьорите.
Не е редно 1.5 млн. души на града да останат без нощен градски транспорт“, заяви Бонев.
В крайна сметка общинските съветници отхвърлиха предложението на Контрера и приеха доклада на вносителите. Промените в транспорта на града са свързани с:
- Трамвайна линия 27 - Удължава се маршрутът до ж.п. гара „София Север“ – от спирка код 1255 „Пета градска болница“, транспортен подлез Надежда, бул. „Рожен“, надясно по ул. „Йордан Хаджиконстантинов – Джинот“, обръщане посоката на движение пред гара „София север“ двупосочно.
- Трамвайна линия 7 - Маршрутът се запазва до обръщателно колело „МС Хан Кубрат“ (движение по бул. „Христо Ботев“) и синхронизира движението си с трамвайна линия 27.
- Трамвайна линия 1 - Удължава се маршрутът до надлез Надежда – от Централна гара продължава по бул. „Княгиня Мария Луиза“, обръщане посоката на движение на надлеза, бул. „Княгиня Мария Луиза“, надясно по бул. Христо Ботев, наляво по ул. Струга и синхронизира маршрута си с трамвай номер 6.
- Трамвайна линия 3 - Променя се маршрутът до жп гара „София Север“ - по бул. „Христо Ботев“, до Централна жп гара, наляво по бул. „Княгиня Мария Луиза“, транспортен подлез Надежда, бул. „Рожен“, надясно по ул. „Йордан Хаджиконстантинов – Джинот“, обръщане посоката на движение пред гара „София север“ двупосочно.
Увеличение на капитала на две транспортни дружества
Със 45 гласа "за" бяха приети два доклада за увеличение на капитала на общинските транспортни дружества „Метрополитен“ и „Столичен автотранспорт“ с непарични вноски. За целта Столична община ще направи апорт на вземания.
Вносители на докладите са общинските съветници от няколко политически сили – Иван Таков (БСП), Андрей Зографски (ПП-ДБ-СС), Карлос Контрера (ВМРО) и Прошко Прошков (ГЕРБ).
В доклада за „Столичен автотранспорт“ е записано правото на вземане от Столична община на главници и лихви по договори за заеми, които са сключвани в периода 2021 – 2023 г. Пазарната стойност на оценените вземания възлиза на над 15 млн. лв. С толкова се увеличава и капитала на „Столичен автотранспорт“, като общият му размер вече ще възлиза на над 49.1 млн. лв.
В доклада за „Метрополитен“ е записано пък правото на вземане, възникнало след решение от 2019 г., когато СОС превежда пари на дружеството за извършване на ремонт и модернизация на 8 метровлака. Пазарната стойност на оценените вземания е над 36.1 млн. лв. Предложено е с толкова да се увеличи и капитала на дружеството. Актуализираният капитал е в размер на над 48.6 млн. лв.