Със 160 км/ч или по-бързо: ЕС задава нови цели за основната жп мрежа
Европейския парламент и Съвета преразгледаха Регламента за трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T)
Европейския парламент и Съвета постигнаха политическо споразумение относно регламента, който е в основата на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Двете институции се споразумяха значително да увеличат усилията за изграждане на устойчива и издръжлива жп мрежа. Това включва силни стимули за увеличаване на използването на по-устойчиви форми на транспорт и за подобряване на мултимодалността, съобщава Европейската комисия.
Това е знаково споразумение за ЕС. Европа се нуждае от транспортна мрежа, която отговаря на проблемите на мобилността на нашите граждани и предприятия. Тя трябва да е устойчива и издръжлива, и да изгражда мост с нашите съседи, по-специално с Украйна, Молдова и Западните Балкани“, заяви комисарят по транспорта Адина Вълеан.
Ревизираният регламент за TEN-T е част от Европейския зелен пакт, който цели да направи Европа първият неутрален континент по отношение на климата. Целта е това да се случи до 2050 г.
Целите
Някои от новите цели са свързани със скоростта по пътническите жп линии на основната и разширена мрежа. До 2040 г. влаковете по нея трябва да се движат със 160 km/h или по-бързо.
Европейската система за управление на железопътния трафик (ERTMS) трябва да бъде въведена в цялата мрежа TEN-T като единна европейска система за сигнализация в Европа, за да направи железопътния транспорт по-безопасен и по-ефективен. Следователно националните наследени системи „клас B“ трябва постепенно да бъдат изведени от експлоатация. Това ще стимулира европейската индустрия да инвестира в ERTMS.
До 2040 г. в основната и разширената основна пътна мрежа на TEN-T трябва да бъдат разработени безопасни и сигурни зони за паркиране, средно на всеки 150 км. Това е от ключово значение за осигуряване на безопасност и подходящи условия на труд за професионалните шофьори.
Големите летища, обслужващи повече от 12 милиона пътници годишно, ще трябва да бъдат свързани с железопътен транспорт на дълги разстояния. Това е важна стъпка към подобряване на свързаността и достъпността за пътниците и укрепване на конкурентоспособността на железопътния транспорт спрямо вътрешните полети.
Броят на терминалите за претоварване трябва да се развива в съответствие с текущите и очакваните трафик потоци и нуждите на сектора. По същия начин капацитетът за обработка на товарните терминали трябва да се подобри. Това, както и позволяването на циркулацията на 740 милиона влакове в мрежата, ще помогне за прехвърлянето на повече товари към по-устойчиви видове транспорт и ще даде тласък на сектора на комбинирания транспорт в Европа
Всички 430 големи града по мрежата TEN-T ще трябва да разработят планове за устойчива градска мобилност, за да насърчат мобилност с нулеви и ниски емисии.
Европейското морско пространство има за цел да интегрира морското пространство с други видове транспорт ефективно, жизнеспособно и устойчиво. За тази цел ще бъдат модернизирани и ще бъдат създадени нови морски маршрути, а морските пристанища ще бъдат допълнително развити, както и връзките им с вътрешността на страните.
Освен това транспортните връзки със съседни трети страни ще бъдат подобрени чрез интегрирането на Украйна, Молдова, както и шестте партньора от Западните Балкани в новосъздадените европейски транспортни коридори.
За да се гарантира навременното завършване на мрежата – до 2030 г. за основната мрежа, 2040 г. за разширената основна мрежа и 2050 г. за широкообхватната мрежа – това споразумение включва и по-добро управление по деветте европейски транспортни коридора.
Следващи стъпки
Политическото споразумение, постигнато снощи, сега трябва да бъде прието официално. След като този процес приключи от Европейския парламент и Съвета, новите правила ще бъдат публикувани в Официален вестник на Европейския съюз и ще влязат в сила 20 дни по-късно.
Стартирането на новата TEN-T и нейните девет нови европейски транспортни коридора ще бъде ключова тема на Дните на свързване на Европа в Брюксел от 2 до 5 април 2024 г. Това е водещото събитие за мобилност в Европа.