Такситата в София са намалели с една трета
Цената на услугата се повиши, но инфлацията изяжда потенциалния положителен ефект
Ситуацията в таксиметровия бранш не се подобрява, въпреки че от 1 януари услугата поскъпна с 33% в София. Таксиметровите асоциации отчитат почти 50% спад на клиентите. Не новите тарифи обаче са причина за отлива, а рязкото повишаване на цената на живота в последните месеци – скока на тока, на горивата, на храните, задвижващи инфлацията като цяло. В резултат на това днес таксиметровите шофьори разчитат на редовните клиенти, които са си спечелили още преди пандемията. Други се преориентират в сходни транспортни браншове, оставяйки столицата с по-малко автомобили на разположение.
В последните месеци бройката на клиентите намаля чувствително – с около 50%. Причината обаче не е заради новите цени, а заради общото неблагоприятно състояние в държавата“, посочва пред economic.bg председателят на „Съюз такси“ Кирил Ризов.
Той напомня, че месеците януари и февруари традиционно са по-слаби за бранша.
Новите цени бяха приети от Столичния общински съвет в края на 2021 г., като мотив за решението бе пандемията и последиците от нея – малко клиенти заради принудителните затваряния, спад в оборотите, високи цени на горивата и отлив на кадри в сектора. От таксиметровите асоциации защитаваха тезата, че тарифите не са променяни през последните 10 г.
Нашите клиенти отлично разбират защо бе нужно цените да се повишат“, коментира Ризов.
С по-високите цени таксиметровите шофьори ще могат да покрият нарасналите си разходи. На фона на пандемична криза и рязък скок в цените на горивата обаче за реализиране на печалба все още не може да се мисли. Председателят на „Съюз такси“ дори очаква нов спад в оборотите заради набиращата скорост нова вълна на вируса, преминаваща под знака на Омикрон.
Инфлацията изяжда печалбата. В пика на всяка такава криза нашите обороти падат с 20-30% винаги. Ние очакваме още по-голямо дъно“, посочва Ризов.
Председателят на Браншова камара на таксиметровите водачи и превозвачи Спас Атанасов посочва, че кризата с кадрите в бранша набира все по-голяма скорост. „Издадените разрешителни за 2022 г. в София са с 1500 по-малко в сравнение с периода от преди пандемията“, коментира Атанасов в интервю за economic.bg.
По думите му все повече таксиметрови водачи решават да започнат работа като международни шофьори на камиони. На същото мнение е и Ризов, според когото такситата в столицата намаляват с около една трета от началото на миналата година досега. Председателят на „Съюз такси“ прави оптимистична прогноза, че кадрите могат да се върнат отново в бранша към пролетта, когато пандемичната вълна отшуми и цените на горивата се успокоят. Атанасов обаче не е толкова оптимистичен.
Връщането е много трудно, особено за тези, които са продали вече колите си“, смята председателят на Камарата.