Cokitchen и кулинарното изкуство
Мисията на компанията е не само да прави вкусната храна достъпна, но и да променя отговорността към храните и храненето
По-важно от храната е добрата храна. В Cokitchen са осъзнали това и вече години наред множат основанията за своето съществуване.
Яна Петрова, основател и двигател на компанията, признава, че е намерила своето призвание: „ Мисията ни, освен да правим вкусната храна достъпна, да увеличаваме информираността за нея и да събираме добри хора около нея, е свързана и с това да създадем процеси за спасяването и оползотворяването на хранителни продукти с кратък срок на годност - като приготвим топла храна за някой дневен център или чрез консервиране“.
Път и посока
Ето как Яна стига дотук. Докато следва журналистика в София, тя създава блога Sweet Things („Сладки неща“). Паралелно с това учи и международни отношения с надеждата да се занимава с политическа комуникация. Заминава за магистратура в Нидерландия, но започва работа в американски стартъп. След известно време решава за малко да се върне в България и бива привлечена в холандска компания в сферата на телекомуникациите с офис в София. Става част и от екип, организиращ пътуващи IT конференции из България, чиято цел е да се споделят знания и да се прави обмен на контакти. Това ѝ носи удовлетворение, но не и нужната пълнота. През 2014 г. е отново на кръстопът - дали да остане тук, или да замине да работи в чужбина. Избира да опита нещо ново, така на 27 г. заедно с приятел създават Cokitchen и получават финансиране от фонда Eleven. Хора и компании, с които е работила преди това, стават първите им клиенти.
Идеята
Нищо случайно не е случайно. Яна Петрова е натрупала разочарование от храна, доставяна по поръчка, и затова решава да заложат на качеството. Идеята е да осигурят пространство, което притежава всички разрешителни, и в което хората да може да се събират, да имат професионалното оборудване, за да споделят и обменят опит. В село Свобода край Чирпан като дете е наблюдавала естествения цикъл на живеене на своите прабаба и прадядо, в него няма „празни ходове“ и всичко, което се прави, има връзка с другото. Тя иска да приложи това по нов начин в новите условия.
Устойчивост
Първоначално канят гост-готвачи и кулинарни блогъри, с тях всеки ден приготвят различно меню, като Cokitchen имат ангажимент храната да бъде продадена. Още тогава виждат възможността да предлагат офисен обяд и изграждат онлайн магазин, през който реализират продукцията си. През 2020 г., когато пандемията наложи сериозни рестрикции, търсенето на готова храна намаля. В отговор започват да пакетират повече сурови продукти, заедно с малък набор от готвени ястия. В тежките месеци на голямата неяснота екипът успява да съхрани бизнеса и да намери верния път, по който да премине през трудностите. Тогава активно започват да готвят за „Розовата къща“ – дневен център за хора със зависимости. С дарени продукти всеки ден осигуряват топло меню за тях. И досега продължават с това партньорство.
Територия и екип
Когато тръгва процес на връщане обратно в офисите, те подновяват предлагането на храна за обяд. Приготвят кетъринг за специалните събития на своите клиенти. А откакто са на новия си адрес на ул. „Добруджа“ 10 в София, организират демонстрации, тиймбилдинги, вечери или срещи, на които храната е важна част от обмена на информацията и споделянето на знания. Има възможност гостите да си сготвят сами, разбира се, с помощта на екипа на Cokitchen. В него са хора с различни предишни професии - от проектен мениджър до софтуерен инженер. Обединява ги това, че са все ентусиасти, които имат специално отношение към храната, като за повечето от тях готварството е просто страст. Всички те са вдъхновени от идеята, че храната събира хората и нейното споделяне, храненето заедно ще става все по-търсено преживяване.
Отговорност
Cokitchen внимават с количеството на продуктите, които купуват. За тях е въпрос на ценност и морал храната да се оползотворява, след като за производството ѝ е вложен огромен ресурс: „Ако всеки ден изхвърляме по малко, то на годишна база се събира голямо количество. От всеки от нас зависи да се научи да оптимизира храната чрез подходящо отношение към нея. Ние не сме традиционен ресторант и затова приготвяме количество, за което сме сигурни, че ще се реализира през нашия онлайн магазин“. В Cokitchen се придържат към формулата „Хубаво, чисто, справедливо“, създадена от Карло Петрини, основателя на движението Slow Food. Това и за тях е устойчивият модел. И също като Петрини са на мнение, че ако храната е прекалено евтина, или някой по веригата не е получил колкото заслужава, или продуктът не е качествен.
За по-добро здраве
Храната зависи от четири сили, които създават вкуса ѝ – сол, мазнина, киселина и топлина. Тази формула е заета от „кулинарната библия“ на Самин Носрат. Яна Петрова обяснява, че вкусове, които да се харесват от повечето хора, в тяхната кухня се създават с хубави продукти от различни доставчици. Ползват фермерска продукция, флорални води за готвене и други прецизно подбрани съставки. Защото са убедени, че чрез добрата храна си осигуряваме и по-добро здраве.
Още повече
Компанията продължава да се развива. Предстои да пуснат нови продукти, които в момента се разработват и се тества как ще се приемат на пазара. Ще дадат нов живот на традиционни ястия. Имат и свободата да експериментират с нови идеи и нови подходи. Екипът на Cokitchen знае, че винаги може повече, по-добре и по нов начин. Търсят варианти, чрез които да предложат още възможности за всички, които ги предпочитат като доставчик, но се стремят да привлекат и нови клиенти. Поставили са си задачата да умножат събитията, в които да популяризират своето отношение към храната и нейното приготвяне.
С бизнес визията си Cokitchen затвърждава казаното от Ларошфуко, че да ядеш е необходимост, но да се храниш интелигентно – това е изкуство. И умело превръщат добрата храна и храненето в изкуство.
Визия и действие
1. Стремежът е кухнята на Cokitchen да не генерира отпадък.
2. Все повече работодатели се включват в осигуряването на по-добрата храна за своите служители. Проучванията потвърждават ползите екипът да се храни заедно.
3. Винаги е по-добре хората да са наясно каква е храната и какви са нейните съставки, как са набавени. Cokitchen включва продукция от своята градина – билки и подправки, плодове и зеленчуци.
4. В Cokitchen обичат „вкусните“ експерименти. Добрата храна е изкуство и затова невинаги се придържат към точното съотношение на съставките, заложени в конкретна рецепта.
5. Рецептите, по които Cokitchen готвят, не са търговска тайна и те с удоволствие се споделят.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.